Siófok  2.7  •  14.6 kn       

Keszthely  3.9  •  6 kn       

Balatonfüred  2.4  •  12.8 kn       

Balatonboglár   •  13.8 kn       

Orfű   •  3 kn       

Velencei-tó  1.2  •  6.9 kn       

Tiszafüred  -1.4  •  8.1 kn       

Mályi-tó  -1.8  •  4.1 kn       

2024. november 24., vasárnap

Akár harmadával is csökkenhet idén a Szövetség költségvetése

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Akár harmadával is csökkenhet idén a Szövetség költségvetése

Akár harmadával is csökkenhet idén a Szövetség költségvetése

A koronavírus járvány nem csak a versenyszezont, de a vitorlázás pénzügyi hátterét is gyökeresen átalakította. Elmaradnak vagy csökkennek a szponzori bevételek, egyelőre a versenyengedélyeket is kevesen váltották ki. A Magyar Vitorlás Szövetség emiatt jelentősen csökkentett költségvetéssel vág neki a júniustól kezdődő versenyszezonnak.

Többféle pénzügyi forgatókönyvvel indul neki a rövidesen újrainduló szezonnak a Magyar Vitorlás Szövetség, amelynek költségvetését a koronavírus okozta helyzet pesszimista forgatókönyv megvalósulása esetében akár harmadával is megvághatja. „A 2020-ra tervezett költségvetés eredetileg 450 millió forint körüli összeggel számolt, a legrosszabb esetben ebből akár 150 millió forintot elvihet a koronavírus” – mondta a hunsail.hu-nak Holczhauser András főtitkár.

Az idei évre tervezett közel 303 millió forintos (a múlt évben ez 483 millió forint volt) költségvetés fő bevételi forrásai az államháztartás alrendszerei, a szponzoráció és támogatások, a tagdíjak és versenyengedélyek, valamint a szövetség által szervezett versenyrendezések és képzések bevételei. Ezek közül a koronavírus által okozott helyzet miatt az állami forrásokból származó - több mint 105 millió forintos - tétel nem csökkent, mivel ezek lehívására már a járvány elszabadulása előtt megkötötték a vonatkozó szerződéseket. A többi forrás viszont többé vagy kevésbé, de kitett a krízishelyzetnek, mind a szponzoráció, támogatás forrásból (a 2019-es 84 millióról 15 millióra csökkent), mind a tagdíjak (70 millióról 53 millióra), versenyengedélyek forrásból, mind pedig a versenyrendezések (64 millióról alig 36 millióra) és képzések bevételei forrásból származó pénzek elmaradhatnak a korábban tervezettektől.

A szövetség mindennek nyomán kénytelen átrendezni a költségvetését, ebben a folyamatban talán a legjelentősebb tennivaló az, hogy a működési költségekre – titkárság, székhely, telephely, eszköz fenntartás, kommunikációs költségek-a saját és vállalkozási bevételekből kell előteremteni a forrást – márpedig idén várhatóan mindegyik csökkeni fog.

A Magyar Vitorlás Szövetség költségvetése (ezer forint)

2019. év megvalósult

2020. év terv

Bevételek

Állami támogatás

138 359

105 300

Szponzoráció, támogatások, tagdíj

84 814

15 000

Tagdíj

70 025

53 645

Versenyek, rendezvények

64 085

35 800

Bérbeadás

1 326

1 000

Szakemberképzés

2 830

800

Pénzügyi műveletek

211

181

Egyéb bevételek

107 417

10 916

Nyitó pénzkészlet

14 330

79 958

Összesen

483 397

302 599

Kiadások

A szövetség működtetése

27 746

25 192

Iroda és telephely fenntartás

17 865

12 600

Versenyek rendezvények

123 118

83 850

Élsport

152 175

109 777

  ebből a szerződéses sportolók

84 038

61 891

            az osztályszövetségek

26 333

9 000

Eszközök

16 814

7 540

Egyéb működési kiadások

30 562

29 850

Szakemberképzés

11 726

3 500

Bizottsági munka

3 586

1 200

Költségvetési befizetések

24 400

13 194

Pályázatok

2 446

1 500

Összesen

410 439

288 203

Forrás: Magyar Vitorlás Szövetség

„Az államháztartás alrendszereitől kapott támogatások célzottan érkeznek, szakmai feladatok, mint például az olimpiai felkészülés, utánpótlás nevelés ellátására” – mutatta a főtitkár, hogy a kiemelt szakmai tevékenység során azért van mire építkezni. Az olimpiai elhalasztása ezzel együtt is nehéz helyzetbe hozta a szövetséget és a sportolókat is. Egy sor logisztikai feladatot azonnal át kellett ütemezni, (szállások, szállítás, repülőjegyek), ez megtörtént, „a konténert Hamburgból a behajózás előtt fordítottuk vissza”. A halasztással megnyúlt a felkészülési program drágább is lesz, a gazdasági visszaesés miatt bizonytalan a szponzorációs háttér, mind szövetségi, mind sportolói szinten, a 2021-es EMMI-s támogatás egyelőre nem ismert – mindenesetre „ha annyi, mint az idei évben volt, akkor az nem lesz elégséges...” Újra kell tervezni a teljes felkészülési programot úgy, hogy egyelőre sem a nemzetközi versenynaptár, sem az olimpia válogatóversenyek nem ismertek. A World Sailinggel folytatott 2020. április 16-i online konferencia beszélgetésen elhangzottak alapján az is egyre valószínűbb, hogy olimpiai válogatóversenyeket majd csak 2021. évben tartanak. Mindenesetre az élsport az idei évben a már megítélt összeggel – összesen több mint 109 millió forinttal, amiből a szerződéses sportolók kiadásaira csaknem 62 millió forint esik - gazdálkodhat, itt elsősorban ezen a soron a 2021-es év pénzügyi háttere kérdéses.

A túléléshez persze elkerülhetetlen az összesen 288 milliót valamivel meghaladóra tervezett kiadások visszavágása, de az MVSZ egyelőre tartja magát ahhoz, hogy a szakmai programok költségvetésén nem csökkent, hanem más kiadási tételeket farag le. Így „egységesen 20 százalékos bércsökkentést hajtottunk végre a titkárságon, ugyanekkora mértékben vágtunk a kommunikációs költségeken, az időközben távozott technikai szakember megüresedett pozícióját nem töltöttük fel, az informatikai fejlesztéseket elhalasztottunk vagy átütemeztünk, a balatonfüredi telephely bérleti díját csak használatarányosan fizetjük (a megkezdett építkezés miatt, szeptemberben ki kell költöznünk), megbízási szerződéseket bontottunk fel”.

Az utánpótlás neveléssel foglalkozó tagszervezetek működését versenyzői létszámuktól függetlenül érzékenyen érinti a járvány és a kihirdetett veszélyhelyzet. Az utánpótlás osztályok munkája várhatóan a hazai vizekre korlátozódik, a kontinentális és világversenyek jelentős részét ugyanis törölték vagy halasztották. Azt, hogy a helyzet finoman szólva sem könnyű, jól mutatja, hogy a tagok a tagdíjaikat és sportszolgáltatási díjakat nem vagy késve fizetik, ami akár edzők elbocsátásához is vezethetnek. De nehézségbe ütközik a korábban beszerzett kishajók bérleti díjainak megfizetése is a Magyar Vitorlás Akadémia NKft. számára.

Az MVSZ saját rendezésű versenyei – amelyek költségei együttesen 83 millió forint körül mozognak - közül a Balatoni Évadnyitót törölte, a versenyek kísérőrendezvényeit pedig „biztosan limitálni kell, a versenyrendezésekben számítunk a tagszervezetek és önkéntesek együttműködésére”. A Fehér Szalag , a Kékszalag, a Félsziget-kerülő és a Nagyhajós Magyar Bajnokság megrendezését tervezi az MVSZ.

A Kékszalag az elmúlt években kialakult támogatói háttere (élén a főtámogató Raiffeisen Bankkal) a válság ellenére is a verseny mögött áll, annak ellenére, hogy a tókerülőt idén biztosan új időpontban rendezik meg. Erről a támogatókkal, médiapartnerekkel és Balatonfüred városával folytatott egyeztetéseket követően legkésőbb május 29-ig hoz döntést a szövetség elnöksége. „Az elmúlt években a Kékszalag rendezvényeit és a marketing- kommunikációs kiadásokat az aktuális költségvetés méretéhez állítottuk be, idén ezeken a területeken biztosan húzni kell, az elsődleges szempont a verseny megrendezése és a versenyzők biztonsága” – emelte ki a főtitkár.

70 éve a Klubban, 70 éve a Klubbért Előző

70 éve a Klubban, 70 éve a Klubbért

Ősszel még indul új OKJ - s edzőképzés Következő

Ősszel még indul új OKJ - s edzőképzés