Siófok  10.5  •  5.8 kn       

Keszthely  10.9  •  2 kn       

Balatonfüred  10.2  •  4.4 kn       

Balatonboglár  9.9  •  5.5 kn       

Orfű  12  •  3 kn       

Velencei-tó  12.7  •  4.5 kn       

Tiszafüred  12.4  •  2.9 kn       

Mályi-tó  13.4  •  2.5 kn       

2024. április 26., péntek

Részletek az új Yardstick rendszerről

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Részletek az új Yardstick rendszerről

Részletek az új Yardstick rendszerről
Ugron Gergely, az MVSz Hajózástechnikai Bizottságának elnöke nyílt levélben ismerteti az új előnyszámítási rendszer lényegi elemeit.
 
Tisztelt Hajótulajdonos, kedves Vitorlázó Sporttárs!
 
Az idei évben megtörtént a korábbi előnyszámítási rendszer – közismertebb nevén YS-rendszer – felülvizsgálata és módosítása.
 
Az előnyszámításos rendszer lényege, hogy a különböző futásteljesítményű hajók az egyéni YS-számaik által a ténylegesen megtett idejüket korrigáltan kapják meg, és így a korrigált idejük alapján kerülnek értékelésre a verseny során. Ez a rendszer – általánosságban – azt biztosítja, hogy az azonos tudással, képességgel és gyakorlattal vezetett hajók összehasonlíthatóak legyenek az eltérő technikai adottságaik mellett – ezt mutatja az egyedi YS-szám: lassabb hajó magasabb előnyszámmal javított (rövidített) korrigált időt kap, míg egy gyorsabb hajó alacsonyabb előnyszámmal rontott (megnövelt) korrigált időt kap.

Fontos kihangsúlyozni, hogy ez a Yardstick rendszer nem csak Magyarországon, hanem nemzetközileg is elfogadott. Vannak más típusú előnyszámítási rendszerek is, de a legelterjedtebb ez, egyszerű használhatósága és alacsony fenntartási költsége miatt.

Az új Yardstick-szabályzat megalkotásakor az alábbi szempontokat vettük figyelembe, illetve sikerült teljesíteni:

  • A Magyar Vitorlás Szövetség új, dinamikus Yardstick szabályzata a World Sailing International Empirical Handicap rendszerén alapul.
  • A szabályzat kizárja a szubjektivitást: az egyes hajók és hajóosztályok futott időeredményeiből számolja a Yardstick számokat a többi időeredményhez is viszonyítva.
  • Az idei – 2020. évi – szezont a Magyar Vitorlás Szövetség teszt időszaknak tekinti, vállalva a rendszer ismételt felülvizsgálatát az év végén, illetve további módosítását szükség szerint.
  • Az új szabályzat lehetővé teszi, hogy egy hajónak két Yardstick száma legyen – eltérő technikai felszerelés használat esetén.
  • Bevezetésre került a Yardstick-OPEN kategória – a legújabb technikai fejlesztésekkel rendelkező hajók számára.
  • A szabályzatban rögzítésre kerültek
    • az ideiglenes Yardstick számok meghatározásának és kiadásának módszere,
    • a Dinamikus előnyszámítás alapelvei,
    • a 2020-as Yardstick számok meghatározásának módszere, valamint azon versenyek feltételei, melyek alapján a dinamikus előnyszámítás elvégezhető.
    • az eltérő, vagy módosított felszerelésekből adódó Yardstick számok korrekciójának feltételrendszere (vitorla változtatás, vagy módosítás, szerelvény módosítás,…stb)
  • A hajók technikai adatainak nyilvános kezelése – annak érdekében, hogy a hajók összehasonlíthatóságát és ezáltal a verseny tisztaságát biztosítani lehessen.

Az elmúlt évek szakmai munkáját követően, a legutóbbi hónapokban az MVSZ Titkárságának és Szakbizottságainak közreműködésével létrejött szabályzat, valamint számítási rendszer valójában ennek a nemzetközi korrekciós módszernek a balatoni/haza viszonyokra és tapasztalatokra történő adaptálása volt. A korábbi statikus rendszer rögzített, hagyományos előnyszám-korrekciókat tartalmazott, ezáltal nem volt alkalmas arra, hogy figyelembe vegye a mai modern szerkezet építő- és anyag-technikát is felhasználó újításokat, változtatásokat egy-egy hajón. Ez a kötöttség a mi technikai sportágunk esetében elavulást eredményezhet a komplett rendszerben és ezáltal az előnyszámokban.

A dinamikus számítási módszer lényege, hogy a hajók korrekt besorolást kapjanak a tapasztalati futásteljesítményük alapján.

A dinamikus YS-számítási módszernek egyik fontos eleme az, hogy az azonos típusú hajók, az azonos osztályban is versenyző hajók – amennyiben technikailag is azonos felszereltséggel rendelkeznek – egységes YS-számot kapjanak, ezáltal a dinamikus korrekció is hajótípusonként, azaz osztályonként együtt lesz rájuk hatással. A dinamikus YS lényege pedig ott válik jól láthatóvá, hogy a futásteljesítményükben ténylegesen gyorsuló hajók YS-számai – a modell számolásának eredményeképpen – annak megfelelően módosuljanak, ahogy a lassuló futásteljesítményű hajók YS számai is folyamatosan korrigálásra kerüljenek.

Összességében azt gondolom, hogy a teljes számítási módszer módosítása jól sikerült, visszahozta a sok belefektetett energiát és szakmai munkát. Tudjuk és elfogadjuk, hogy ebben az előnyszámítási rendszerben nincs tökéletes megoldás, nincs egy végleges modell. Éppen ezért a társbizottságokkal közösen továbbra is nyitottak minden vitorlás versenysportot előre mozdító változtatási javaslatra, és mi magunk is vállaltuk ennek a rendszernek az évenkénti felülvizsgálatát, szükség esetén pedig korrekcióját is.

A YS-rendszer a világon sehol sem tud egyértelmű és egyetlen megoldást biztosítani az eltérő típusú hajók közti versenyzésre, de igyekszik ezt a problémát orvosolni. Másik ilyen módszer, amikor a hajókat ORC-felméréssel minősítik, ami szintén nem tökéletes. A legtisztább ember-ember közötti versenyt a one-design hajóosztályok tudják biztosítani, ahol technikai különbségek nincsenek, ugyanis nem lehetnek az egyes hajók között, vagy csak minimális és szigorúan szabályozott mértékben, ezáltal az eredményt kizárólag a vitorlázó csapat tudása, képessége és gyakorlata fogja befolyásolni.

Remélem, hogy a most bevezetésre került előnyszámítási rendszerrel kapcsolatos kérdésekre a fentiekben megnyugtató magyarázatot és válaszokat sikerült adnunk. Természetesen a továbbiakban is állunk rendelkezésre a témában felmerülő kérdésekre.

A szabályzat itt érhető el: http://www.hunsail.hu/versenyek/versenyszabalyzatok

Üdvözlettel:

Ugron Gergely

Hajózástechnikai Bizottság

elnök

Magyar Vitorlás Szövetség

Sikeres volt a karantén alatti Optimistes játék Előző

Sikeres volt a karantén alatti Optimistes játék

Érdi Mária is indul a Riska Virtuális Futóhétvégén! Következő

Érdi Mária is indul a Riska Virtuális Futóhétvégén!