Siófok  4.4  •  13 kn       

Keszthely  4.9  •  8 kn       

Balatonfüred  4.1  •  11.4 kn       

Balatonboglár  4.6  •  14.4 kn       

Orfű   •  2 kn       

Velencei-tó   •  7.9 kn       

Tiszafüred  1.6  •  10.2 kn       

Mályi-tó  0.1  •  6.8 kn       

2024. november 24., vasárnap

29er: Eredményekben és sportpolitikában is kiemelkedő sikerek

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

29er: Eredményekben és sportpolitikában is kiemelkedő sikerek

29er: Eredményekben és sportpolitikában is kiemelkedő sikerek

A Magyar Vitorlás Szövetség annak érdekében, hogy szorosabbá tegye a hajóosztályokkal kialakított kapcsolatot és aktívabbá váljon a párbeszéd, idén is kíváncsi arra, hogyan látták a versenyzők az elmúlt szezont. Megkértük valamennyi osztály kapitányát, képviselőjét, értékeljék az osztály versenyidőszakát, aktivitását, a versenyeket, és vázolják fel, milyen célokkal vágnak neki a következő időszaknak. Sorozatunkban ismertetjük az osztályok, osztálykapitányok értékeléseit. Ezúttal az ifjúsági 29er utánpótlásosztály kapitánya, Cserép Csaba összegzi a 2019-es szezont.

“A tavalyi szezon több szempontból is kiemelkedő volt, hiszen a megfelelő szintű hazai felkészülési programok mellett négy egyesület versenyzői vettek részt nemzetközi programban és bravúros eredményeket sikerült elérniük versenyzőinknek a világversenyeken” – emelte ki a 2019-es versenyszezon legfontosabb fejleményét Cserép Csaba. Nemzetközi szinten is kiugróan szerepeltek a magyar egységek: a Jeney Máté és De Jonghe Artúr, az SVE kettőse Gdyniában a világbajnokságon a kitűnő 8. helyet szerezte meg, e mellett a World Sailing ifjúsági világbajnokságán a hetedikek lettek. Az EGIS versenyzői, a Szabó Roni Oszkár-Petrányi Botond egység az EuroCup összesítettében a 10., korosztályukban, U17-ben 3., Kis-Szölgyémi Luca és Ugron Hanga (Kereked VE) összetettben a 17., a lányok között 5., U17 nőiben pedig 3. helyezést ért el.

A kapitány szerint a szezon más szempontból is kiemelkedő volt, nagyon komoly pozitív nemzetközi visszajelzésekkel és kimondottan sikeresen rendezte meg a Balatonfüredi Yacht Club (BYC) a hajóosztály első hazai EuroCup-fordulóját, amelyre a hazai versenyzők máltai, német, osztrák, cseh és svéd ellenfeleket kaptak – utóbbiakat a friss női világbajnokok személyében. Az erős mezőny ellenére a Jeney-De Jonghe kettős magabiztosan nyerte meg az eseményt. A múlt év sportpolitikai szempontból is komoly sikert hozott, hiszen a Magyar 29er Osztályszövetség elnökét, Cserép Csabát megválasztották a Nemzetközi 29er Osztályszövetség alelnöki posztjára.

Az osztályban szereplő hajók versenyeken való megjelenésével a sikerek ellenére sem elégedett maradéktalanul a kapitány, “mert a szezon során sajnos több, kiváló állapotban levő hajó is polcon állt, ezzel csökkentve a potenciálisan elérhető indulószámot”. Feltehetően több ok együttesen vezetett a kialakult helyzethez, ezek közé tartozik egyértelműen az osztályspecifikus edzők alacsony száma és így túlterheltségük, illetve bizonyos esetekben az, hogy egyesületek mennyire kezelik prioritásként a 29er egységek versenyeztetését, versenyzői létszámok feltöltését. “Ugyanakkor sajnos olyan visszajelzéseket is hallani, hogy téves információk is keringenek az osztályról, miszerint nagyon drága a felszerelés vagy csak akkor van értelme ebben az osztályban versenyezni, ha intenzív nemzetközi programot végez a csapat”. Cserép Csaba mindkét állítást maximálisan cáfolja: bár lehet, hogy elsőre drágának tűnik a felszerelés, de a gyártási technológia és a felhasznált anyagok miatt az amortizáció – arányos használat mellett – sokkal kisebb, a felszerelés egyszerűen jobb minőségű, mint más utánpótlás osztályok esetében. “Több ország példája is tökéletesen alátámasztja, hogy nagyon színvonalas mezőnyöket lehet építeni, és kimondottan komoly versenyeket lehet szervezni úgy is, hogy a teljes mezőnynek csak egy kis hányada végez nemzetközi programot. Tehát ez az osztály maximális mértékben alkalmas arra, hogy valaki elsősorban vagy teljesen hazai programot végezve is szépen fejlődjön, és szoros versenyeket vívjon” – véli az osztálykapitány.

A hajóosztály versenyeit egyesületek rendezik karöltve az MVSz-szel, az önállóan szövetség által rendezett verseny talán csak a Kékpántlika, amely inkább promóciós célokat szolgál. “A rendezésével azonban teljes mértékben elégedettek vagyunk.”

A Balaton nyugati medencéjében való versenyzési lehetőségek alacsony kihasználtságáról Cserép Csaba azt mondta, hogy “az utánpótlással foglalkozó egyesületek alacsony számával függ össze, hiszen az SVE, bár fizikailag a nyugati medencében van, funkcionálisan a keletihez tartozik. Korábban a két komoly keszthelyi utánpótlás-egyesület (KJAVSE, KYC) mellett versenyhelyszín volt Zánka és Révfülöp is, ma komolyabban csak a KYK VSE foglalkozik utánpótlással.”

A következő 1-3 évben legfontosabb céljaik a mezőny erősítése, építése, lehetőség szerint további egyesületek bevonásával. “Fontosnak tartjuk, hogy az utánpótlás élversenyzők mellett egészséges, elsősorban hazai programot futó mezőny is fel tudjon épülni, hiszen itthon is lehet nagyon szép fejlődést elérni, és komoly, szoros versenyeket futni.” Emellett természetesen továbbra is kiemelten fontos az elmúlt évek bravúros nemzetközi eredményeinek fenntartása, ehhez szeretnének sokkal komolyabb támogatást nyújtani a válogatottnak a jövőben. Szeretnénk elősegíteni az osztály-specifikus edzők képzését, szakmai fejlődését is. A negyedik fő irány pedig a nemzetközi versenyek rendezése, “a tavalyi, nagyon sikeres debütálás után idén remélhetőleg sikerül szeptember 24. és 27. között megrendezni az EuroCup hazai fordulóját, majd a későbbiekben tervezzük világverseny megrendezését is”.
 
Tájékoztatás az egészségügyi vészhelyzettel kapcsolatos szabályozások változásáról Előző

Tájékoztatás az egészségügyi vészhelyzettel kapcsolatos szabályozások változásáról

Május 4-től változnak a kompközlekedés vírusjárvánnyal összefüggő utazási feltételei! Következő

Május 4-től változnak a kompközlekedés vírusjárvánnyal összefüggő utazási feltételei!