Siófok 9.4 • 10.7 kn
Offroad 2.0 a Cruiser Class idei bajnoka!
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
A honi vitorlázás legfajsúlyosabb flottája tartotta első bajnokságát Balatonfüreden a Hajógyári Kikötőben. 50 ezer kilós mezőny gyűlt össze Hanse, Dufour, Bavaria és Beneteau típusokból, hogy eldöntse ki lesz a Cruiser Class első bajnoka.
Nem csak a flotta debütált a Free Food Expo – Cruiser Flottabajnoksággal, de a szervező Orfűi Vitorlás Egyesületnek is ez volt az első nagyhajós versenye, amit a pécsi-tavi vitorlás bázisától távol, a Balatonon rendezett. A sorozatgyártású szériahajók első bajnokságán 9 hajó vett részt, a legkisebb egy Beneteau, a legnagyobb egy Bavaria volt. A hajók előnyszámrendszerben versenyeztek hasonlóan, mint az Összevont Cirkáló flotta. Az osztályelőírás értelmében a 96-106 közé eső yardstick számú, 4000 kilót meghaladó tömegű széria túrahajók vehettek rész a versenyen. A flotta már a bajnokság előtt teljesítette az MVSZ versenyaktivitási előírását (4 verseny / 8 hajó) ennek ellenére a bajnokságon is 8 hajót meghaladó mezőny jött össze. Láthatóan készültek a csapatok a megmérettetésre és a szokásos legénységet itt ott kiegészítették egy-egy nagyágyúval. Az Inyamára Virág Flóra, az Offroad 2.0-ra Büki Gábor, az Onix-ra Majthényi Szabolcs „ugrott be” a megszokott stáb mellé, amitől még izgalmasabb lett a szappantartók versenye. Valószínűleg senki nem gondolta, hogy 4-7 csomós szélben rendezett futamokon bármiféle izgalom keletkezik a tonner találkozón. Az élet rácáfolt a várakozásra és négy nagyon izgalmas futammal ajándékozta meg a résztvevőket. A rendezők – okulva az Összevont Cirkáló bajnokság tanulságaiból – a hajógyári öbölbe tűzték ki a versenypályát, ahol csütörtökön és pénteken is lehetett futamot rendezni.
Sokan és sokat kritizálják az előnyszám rendszereket, de a CC két versenynapja kicsit rácáfolt ezekre a teóriákra. A kilenc hajóból hat teljesen nyílt küzdelmet vívott az 1-6 helyezésekért, melyek közül három futamot is nyert. A mezőny hátsó részében vitorlázó hajóknál sem az előnyszám okozta a problémát, sokkal inkább, hogy kevesen voltak a hajón vagy nem volt megfelelő bőszeles vitorlájuk. Akiknél flottul mentek a manőverek, bójáról bójára előrébb vitorláztak. A gyakorlottabb 5-7 tagú csapatok jól kezelték a hajót, a váratlan szituációkat is orvosolni tudták. Nem egyszer volt olyan befutó, hogy másodpercek döntöttek a helyezések sorsáról, amit egy késve kiálló spinnaker vagy egy gyengébb rajt is okozhatott.
Az első futam, amit egyben a GET Kupáért is futottak a hajók, izgalmasan kezdődött. Három hajó lee rajttal próbálkozott, a legalsó hajó kiszorult a rajtterületről, de szélben állva megpróbálta a lehetetlent, hogy áthaladjon a vonalon. Természetesen bójaérintés lett a vége, izgalmas perceket szerezve a másik két versenytársnak. A lee bójánál kialakult közjáték ellenére a lee rajtos hajóknak jött be az első krajc, a part felöl frissülő szélben, jó tempóban érték le a krajcbóját. A futamot szoros versenyben a Triton nyerte az Onix és az Offroad 2.0 előtt.
A második futamban a Tihany felé nyitó hajók látták meg jól a pályán kialakult szélviszonyokat, a félsziget partjához közel fordulva, meggyőző sebességgel érkeztek az első pályajelhez. Hátszélbe is a két Hanse ejtett elsőként, de a nyakukon loholt a Triton, az Inyama és az Onix is. A második krajcban szintén a félsziget felé eső oldal jött be, az Offroad 2.0 és a La Diva is megőrizte pozícióját, ebben a sorrendben futottak be. Harmadik a Triton lett, akik 8 másodperccel csúsztak le a második helyről.
A harmadik futam egyértelműen és fölényesen a két Hanse dominanciáját hozta. Az Offroad 2.0 és a La Diva óriási csatát vívtak, szinte páros verseny jellegű küzdelem alakult ki köztük. Több mint 10 percet adtak a teljes mezőnynek, ami azért egy kicsit frusztráló volt. A Offroad 2.0 nyert, a La Diva lett a második és a Triton a harmadik.
Végeredmény:
Amennyiben a harmadik futam a Hanse futama volt, akkor a negyedik futam egyértelműen a Dufour-ról szólt. Az Inyama parádés versenyzéssel utasította maga mögé az ellenfeleket. Taktikus vitorlázással és fegyelmezett csapatmunkával jelezték, hogy szeretnének beleszólni a dobogós helyezések sorsába. A futamot az Inyama nyerte a szintén veszedelmesen gyorsan vitorlázó Onix előtt. Ebben a futamban az Offroad 2.0-nak meg kellett elégednie a harmadik helyezéssel.
A hét futamra kiírt flottabajnokságon mindössze négy futamot sikerült megrendezni és ez is csodaszámba ment amilyen szélviszonyok csütörtökön és pénteken uralkodtak a Balatonon. A flottabajnokságot, az Offroad 2.0 nyerte, ezüstérmes a Triton lett, harmadik helyen az Inyama végzett. A legeredményesebb Hanse az Offroad 2.0 lett és így elnyerte a Hanse Kupát. A GET Kupa győztese a Triton lett. A bajnoksággal véglegesen kialakult a balatoni vitorlázás legújabb, sportszerűen hajózó közössége a Cruiser Class.
A flottabajnokság támogatói: Free Food Expo, FoodTest.hu, GET, Hanse, North Sails, Kwindoo, Compass
Képek hamarosan a Compass galériák között