Siófok  5.5  •  27.2 kn       

Keszthely  4.7  •  26.1 kn       

Balatonfüred  5.2  •  26.3 kn       

Balatonboglár  5.5  •  29.3 kn       

Orfű  2.7  •  19.7 kn       

Velencei-tó  5.4  •  14.8 kn       

Tiszafüred  3.9  •  24 kn       

Mályi-tó  3.9  •  23.3 kn       

2024. december 24., kedd

1940: Egy titokzatos nő a kormánynál

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Legendák, karboncsodák, történetek – Kékszalag

1940: Egy titokzatos nő a kormánynál

Legendák, karboncsodák, történetek – Kékszalag

A Kékszalag 1934 óta íródó története bővelkedik olyan eseményekben, amelyek a résztvevő hajókhoz, vitorlázókhoz kapcsolódva együttesen alkotják azt a hihetetlenül gazdag legendáriumot, amely a magyar vitorlázás egyik legértékesebb része, s amelynek a verseny alatt a Vitorlás téren az Erste World egy fotókiállítást is szentel. A 49. Kékszalag Erste World Nagydíj rajtjáig rendszeresen felidézünk néhányat a legérdekesebb történetekből. Sorozatunk következő részében az egyetlen női bajnokról és a legtöbbször nyert hajóról lesz szó.

1940: Egy titokzatos nő a kormánynál

Gordon Evelyn (1909-1993) a magyar vitorlás sport első igazán sikeres női versenyzője volt. A Tramontana 8R yachtot kormányozva kétszer, 1940-ben és 1942-ben is megnyerte a Kékszalagot. 1909. május 24-én született Budapesten. A Tramontana 1926-ban került édesapja, Gordon Róbert tulajdonába, és Balatonföldvár volt az anyakikötője. Gordon Róbert miniszteri tanácsos, a Duna-Száva-Adria vasút vezérigazgatója, a Királyi Magyar Yacht Club vicecommodoréja, azaz elnökhelyettese volt.

Evelyn sokat versenyzett a hajón, majd később, édesapja 1929-es halála után kormányozta is. Amikor a Tramival a Kékszalag-sikereket aratta, akkor már dr. Kultsár István miniszteri tanácsos, a KMYC contrecommodoréjának a felesége volt. Gordon Evelynről nagyon keveset tudunk. Ugyan a Kékszalag történetében az első győztes női kormányos volt, ám ezt nem emelték ki a korabeli lapok, riportot sem készítettek vele. Meglehet, zavarta kissé az urakat, hogy egy nő veri el őket a legkeményebb balatoni versenyen?

A Tramit kis szélben verhetetlennek tartották, magas vitorlázatával a mezőny fölé emelkedett. De fekete ló volt, hiszen 1940 előtt még nem versenyzett a Kékszalagon, így senki sem sejthette, hogy az első indulása Gordon Evelyn kormányzásával milyenre sikeredik. Az 1942-es Kékszalagon pedig nem csak gyenge szél fújt, ám a Szigliget felől a mezőnyre lecsapó vihart átvészelve a Tramontana Keszthelynél már elsőnek fordult. Visszafelé a vihar már elült, a szél viszont kitartott, a Trami pedig győzött.

„4 óra 52 perckor a füredi hajnal csendjét egy ágyúlövés verte fel, a Tramontana, a IV. Kékszalag verseny győztese áthaladt a célvonalon. Kovács Béla, a védő, 5 óra 12 perckor, mint második ért a célba.” Utánuk reggel nyolcig senki sem érkezett 

1942-ben ismét Gordon Evelyn kormányzásával győzött a Tramontana. Javában dúlt a második világháború, ám a hátországban nem állt meg az élet, a Balaton sportéletében sem következett be törés. Horthy Miklós és István fia elvállalták a Kékszalag fővédnökségét.

Először tették a versenyt augusztusra, amit ezzel a közelgő Szent István napi ünnepségek méltó előhírnökének szántak. Az augusztus 15-i rajtnál gyenge keleti szél fújt, majd lassan délkeletire fordult és folyamatosan változott az erőssége is. Nem lehetett bízni benne. Látszott, hogy ez a Tramontana versenye lesz!

A tihanyi szoroson már a Gordon Evelyn vezette Tramontana haladt át először, nem sokkal mögötte a Kékmadár és a Sólyom II.  A nagyobbik medencében már nyugati szél, inkább csak szellő fogadta a hajósokat. Keszthelyig folyamatosan változott az élboly. 22.06-kor dr. Tuss Miklós újonnan épült 6R jachtja, a Talizmán fordult elsőként, őt követte a Trami 22.09-kor, majd 22.13-kor a Sólyom II. és a Kékmadár. A gyenge szélben a favorit Tramontana esélyt sem adott ellenfeleinek, valamennyivel 14 óra után haladt át a füredi célon, ezzel sorrendben a második diadalát aratta. 

A háború után Gordon Evelyn kivándorolt Magyarországról. Életéről, sorsáról nem tudunk semmit.  84 éves korában Buenos Airesben hunyt el 1993-ban.

 A Gordon Evelyn Díj

2011 óta a Kékszalag abszolút sorrendben legelőrébb végző női kormányosa a Gordon Evelyn Díjat nyeri el, amelyet a First Class magazin alapított. A díj eddigi győztesei: 2011-ben Németh Enikő a Krajcár 70-es Cirkálóval, 2012-ben és 2013-ban Magyar Vilma Assót kormányozva, 2014-ben a 33-as osztályban versenyző dr. Mekler Zita, 2015-ben pedig az 53 hajós Yardstick I/2. kategóriában is diadalmaskodó Scholtz Petronella érdemelte ki a minden alkalommal értékes tárgyjutalommal is járó díjat. A Gordon Evelyn Díj aktuális védője Várkonyi Judit, aki 2016-ban  a tókerülőn a Yardstick I/2. kategóriában versenyző Shark nevű hajót kormányozta. Idén a legjobb női kormányos egy Dell laptopot nyerhet és két éjszakát tölthet a Ritz Carlton budapesti szállodájában.

 A Tramontana

A Trami – ahogy mindenki nevezi a Balatonon – hétszer nyerte meg a Kékszalagot, ezzel az eddig lefutott versenyeket tekintve a csúcstartó. Azokban az években, amikor győzött, többnyire kis szél fújt, mert a Trami akkor él igazán, amikor csak szellő fodrozza a Balatont. Az erősebb szeleket viszont nem nagyon szereti. 

A Tramontana 8R yacht, vagyis a tervező számára nagy szabadságot biztosító R-képlet alapján épült osztályhajó. Nos, Willy von Hacht értette a dolgát, hiszen a század elején időtállóan versenyképes formát alkotott. Az Adriáról került hozzánk, valószínűleg 1925-ben, körülbelül húszéves korában. Az eredetileg gaffos, szlup vitorlázatot 1927-ben Benacsek Jenő műhelyében alakították olyan marconi típusúra, amilyennel ma is vitorlázik. Talán ennek az átalakításnak, a nagyvitorla jócskán előrébb került súlypontjának köszönhetően a Trami egyedülálló módon leegieriggé, azaz szél alá futóvá vált, még igen erős szelekben is. A korábbi alacsonyabb árbocra, és ráadásul jóval a hajó mögé nyúló bumra húzott nagyvitorlával bizonyára sokkal kiegyensúlyozottabb lehetett. Igazi puritán versenyhajó volt világéletében. Kis cockpit és tágas, célszerűen kialakított, minden kényelmi berendezést nélkülöző belső tér jellemzi.

A hatvanas évek közepétől élte fénykorát. Ez idő tájt tizenhat év alatt négyszer bizonyult a leggyorsabbnak a tókerülő versenyen. 1979-es felújítása után tíz évvel Gömöry Pál kormányzásával hetedszer is diadalmaskodott. Ezzel a legsikeresebb vitorlás a Kékszalag versenyek történetében. Ma már nincs esélye abszolút győzelemre, viszont gyönyörű, mert a balatonfüredi Bruckner műhelyben teljes felújításon átesve 2009 óta megfiatalodva ragyog a Balatonon. Eredeti stílusú fa rudazattal és stílusos veretekkel, felszereléssel a régi idők hangulatát őrizve és sugározva. 

A képet Kollmann András jegyzi, akinek magyar vitorlázókról készült, asszociatív ihletésű munkáit az Erste World kiállításon mutatja be Balatonfüreden, július 5-8. között. 


Ha többet akarsz tudni a 49. Kékszalag Erste World Nagydíjról, keresd fel honlapunkat: www.kekszalag.hu


A 49. Kékszalag Erste World Nagydíjról

A Kékszalag és a Kékpántlika névadó támogatója az Erste World.
A Kékszalag további támogatói: Audi, Generali, Herendi Porcelánmanufaktúra, Ilcsi, Seiko, Travel Channel, T-Systems, Balatonfüred és Budapest Boat Show.
A verseny médiapartnere: Aqua, Balatonfelvidék Neked, Balatonfüred.hu, Compass, DigiSport, First Class, Lánchíd Rádió, Óra Magazin, Porthole.hu Sailing.hu, Vitorlázás, Világjáró.
A verseny együttműködő partnerei: Antenna Hungária Zrt., Balatoni Hajózási Zrt., Balatoni Vízirendőrség, NauBit, Novofer, Országos Meteorológiai Szolgálat.

Kékszalag sajtóközpont: kekszalag@livepr.hu
tel.: +36 1 225 7835

További magyar vitorlás eseményekről itt tájékozódhat: www.hunsail.hu

Felkerültek a Hamisszalag eredményei Előző

Felkerültek a Hamisszalag eredményei

ODT 2017/III versenykiírás Következő

ODT 2017/III versenykiírás