Siófok 2.7 • 4.4 kn
Magyar csúcssiker a Devoti One Gold Cup-on
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
Tomai Balázs világbajnok, Szamódy Tamás világbajnoki második helyezett
A mai nappal véget ért a D-One hajóosztály világbajnoksága Balatonfüreden, a D-ONE Vitorlás Sportegyesület és a Balatonfüredi Yacht Club közös rendezésében. Izgalmakkal teli 4 versenynapon keresztül harcolt 5 ország 20 versenyzője a világbajnoki címekért, az eredmények 8 futam alapján születtek.
A Balaton igazán kitett magáért: az időjárás minden arcát megmutatta, profi bemutatkozás volt részéről is.
Az eredmények tekintetében fergeteges magyar siker született: Tomai Balázs – a Balatoni Yacht Club versenyzője – a tavalyi Európa-bajnoki címe mellé immár a világbajnoki címet is magáénak tudhatja, míg a tavalyi EB 3. helyezett Szamódy Tamás – a Balatonfüredi Yacht Club versenyője – ezüst érmet szerzett a világbajnokságon. A dobogó harmadik fokára a brit Giles Chipperfield állhatott. Negyedik helyen a szintén brit David Gorringe végzett, ötödik lett Marek Bachtik Csehországból, hatodik helyen pedig Nick Crickmore végzett Angliából.
Külön díjazásban részesültek a Masters kategória versenyzői is. Masters világbajnoki címet szerzett: Giles Chipperfield, második lett Chris Sallis (GBR), és ebben a kategóriában Marek Bachtik nyakába került a bronz érem.
További magyar eredmények:
8. helyezett: Gémesi Gyula
10. helyezett: Matyasovszki Géza
17. helyezett: Rövid Levente
Részletes eredmények: D-One Gold Cup végeredmény
Szívből gratulálunk a helyezetteknek!
Most pedig Csoltó Ákost kérdezzük a D-ONE Vitorlás Sportegyesület Elnökét, hogy látta az elmúlt 5 napot.
„Azt hiszem, mind a képek, mind a versenyzők arca mindent elárul. Végre megmutatta a Balaton az igazi arcát. Csodálatos, változatos időben minden volt itt az elmúlt 5 napban. A próbafutam napján vihar, jégeső, aki vízen volt mindenki borul legalább egyet. Aztán pöffös, forgolódó, igazi embert próbáló 25 csomós északi az első versenynapon. A második napon 15-20 csomós, már kifújtabb szél némi napsütéssel. Szombaton, gyengébb szél legalább három irányból, de már szikrázó napsütés… erre szoktuk mondani, igazi „magazin idő”. Az utolsó napon pedig megint gyönyörű időben, igazi plakátidőben vitorlázták az utolsó futamot. Akikkel beszéltem helyezéstől függetlenül, mindenki el volt ragadtatva a helytől, a rendezőktől, a klubtól. Tökéletes pályákon, tökéletes 8 futamot vitorláztak a 4 versenynapon. Volt hosszabb 2 körös pálya, volt rövidebb 3 körös. Voltak 3 és voltak 7 órát versenyzők a vízen. Volt egyszerűbb, könnyen vitorlázható nap és volt embert próbáló igazi „harcos” napjuk is az indulóknak. Fluck Benedek főrendezőnk előtt azt hiszem „nemzetközi szinten” is kalapot emelhetünk, igazán világszínvonalon rendezte meg ezt a 8 futamot. A parton pedig… tényleg csak mosolygós embereket láttam az elmúlt napokban… mindegy, hogy éppen az iszapot mosták ki az árbocukból, vagy lamináltatták éppen az eltört kormányukat, fogyasztották a naplementében a hamburgerüket a teraszon, vagy vették át az értékes ajándékaikat a gála vacsorán, illetve tapsolták meg a díjkiosztón a versenyzőtársaikat… véleményem szerint jó hírét viszik a Balatonnak.
Az eredmények pedig… egyedülállóak a mi szemszögünkből. Világbajnok Tomai Balázs, világbajnoki ezüstérmes Szamódy Tamás. HIHETETLEN, CSODÁLATOS!
És végül a köszönet sem maradhat el. Köszönet a Rooster Hungary-nak, hogy mellénk állt, hogy fantáziát látott bennünk és hogy csodálatos ajándékokkal szolgálhattunk az indulóknak. Köszönet az IVANICS Csoportnak, ahogy mondani szokták, hogy jelenlétükkel emelték a verseny fényét. Hogy izgalmas, új autókat próbálhattak ki a versenyzők, hogy a győztesek igazán különleges, értékes Volvókat tesztelhetnek a jövőben és az igazán értékes ajándékcsomagokat. És csupa nagybetűvel KÖSZÖNET a Balatonfüredi Yacht Club-nak. Köszönet minden kollegájának lent a parton, kint a vízen, vagy fent az irodában. Akik nélkül ez nem ilyen lett volna. Ha kellett sötétben kerestek elcsatangolt versenyzőket, ha kellett mentettek lefúrt árbocú hajókat, éjszakába nyúlóan szerkesztették a napi képeket és írták a beszámolókat. Mindent beleadtak. Azt hiszem, bátran állíthatom, hogy az elmúlt évek legjobb Világbajnokságát rendeztük.”
Köszönjük mindenkinek a részvételt! Gratulálunk az elért eredményekhez!
„Szenvedélyem a vitorlázás, nem tudok betelni vele, olyan ez számomra, mint a kábítószer! Amikor abbahagytam a Finnezést és átadtam a helyet a fiataloknak, egy új hajóosztályt akartam építeni magamnak és a különböző alkatú, súlyú és korú barátaimnak, hogy kényelmes, emellett kihívásokkal teli és szórakoztató légkörben versenyezhessünk tovább. Meg akartam tartani a Finn legjobb tulajdonságait és ehhez még valami extrát hozzáadni.”
Luca Devoti
A hajóról:
Az olasz olimpiai ezüstérmes Luca Devoti által tesztelt, az angol Phil Morrison által tervezett és a Roman Teply vezetésével a Devoti Sailing olaszországi műhelyében épült egyszemélyes dingi 2010-ben debütált a nemzetközi versenyeken.
A gépkocsin is könnyen és praktikusan szállítható, 75 kg súlyú karbon vitorlás ötvözi a skiffek és a dingik legalapvetőbb tulajdonságait és külön érdekessége, hogy egyszemélyes hajó létére 11 m2-es nagyvitorlája mellé bőszélben egy 13,2 m2-es gennakkerrel van felszerelve. A hajó 55-75 és 75-115 kg közötti hajósok számára egyaránt alkalmassá tehető.
Az egykezes dingik piaca kiterjedt ugyan, azonban a nagyobb testalkatú, 90 kg feletti hajósok számára az egykezesek piaca mégis szűkös, és a kategória legsikeresebb vitorlásai is elsősorban trapézos hajók. A Devoti ezen a területen akart hiánypótló lenni és a nagyobb testalkatú, valamint a trapézoláshoz nem feltétlenül ragaszkodó és nem szuper-atlétikus hajósok igényeinek kívánt megfelelni, amikor 2008 nyarán olaszországi műhelyében elkezdte fejleszteni majd hét prototípussal később megalkotta a D-One egykezesét.
A hajó számos újdonsága közül a gyors és egyszerű felszerelést lehetővé tevő szabadon álló árbocot, valamint a jellegzetes kiülő szárnyakat érdemes megemlíteni. A gyártó nagy hangsúlyt helyezett a kiülő szárnyak optimális elhelyezésére és formájára, a minél kényelmesebb kiülés elősegítése, valamint a manőverezés során a lúv oldalra történő gyors átülés érdekében.
A hajó könnyen kormányozható, a Finnhez hasonlóan minden időjárásban és évszakban élvezettel hajózható, e mellett hátszélben 16 csomós sebességgel is képes száguldani.
Fotók: Farkas Dávid