Siófok 2.7 • 3.3 kn
MVSZ 2013 - 2017 6.rész
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
MVSZ 2013 - 2017 6.rész
A balatoni nagyhajós versenyzés vitorlázás sportágunk azon szelete, amely a legtöbb embert érinti, hiszen az igazolt versenyzők nagyobb része itt vitorlázik. Természetesen kevesebb időt töltenek a vízen, mint a kishajós és utánpótlás osztályok fiataljai, vagy a még többet edző és versenyző élsportolók. A nagyhajósok közül sokan csak néhány alkalommal, esetleg csak a Készalagon versenyeznek évente, miközben vannak rendkívül aktív, sportos életet élő hajóosztályok is.
A nagyhajós életben az elmúlt évtizedekben nagyon sok kedvezőtlen tendencia alakult ki, így az elmúlt ciklusban a Magyar Vitorlás Szövetségnek alapvető változtatásokat kellett végrehajtani, hogy megállítsa a hanyatlást. Ez sikerült!
2016-ban megállt a versenyeken való részvétel csökkenése, feléledt a hajóosztályok aktivitása, megújult, friss értelmet kapott az osztálykapitányi tisztség és a Szövetségnek az osztályokkal való kommunikációja. Kellettek ehhez az MVSz általános, a korábbi cikkekben már elsorolt, a nagyhajósokat is komolyan érintő változtatásai. De nem utolsó sorban köszönhető az előrelépés a versenyrendszer megújulásának.
Az elmúlt évtizedek alatt a nagyhajós versenyrendszer folyamatosan elavult, szakmailag ellentmondásossá vált, nem követte a gazdasági körülményeket és a versenyzői törekvéseket sem. Mindezek miatt az elmúlt években egyértelműen megfigyelhető volt az aktív hajóosztályok és általában a nagyhajós versenyeken – különösen a bajnokságokon – résztvevők létszámának csökkenése.
Egyes osztályoknál a szabályzatok egyértelmű megfogalmazásában komoly hiányosságok mutatkoztak, azokat egyéni módon lehetett értelmezni, tehát egyéni érdekek érvényesülhettek. Az érvényes minősítés számítás és ranglista rendszer nehezen számolható, nehezen értelmezhető volt, így legfeljebb a szezon zárása után, több hónapos munkával télen lehetett azokat teljes egészében kiszámítani. Az ekképp követhetetlen ranglistának, a ranglista versenyeknek nem is lehetett ösztönző ereje. A rendező egyesületek olykor be sem küldték az MVSz-be az eredménylistákat. Így a Szövetség nem teljesíthette adatszolgáltatási kötelezettségét sem.
Emellett a nagyhajós versenyek rendszere túl nagy költséggel működött, ami komoly terhet jelentett az MVSz költségvetésben. A versenyrendezési költségeken a színvonal megtartása mellett kellett csökkenteni.
A felmérések és előnyszámítások rendszerében is nagy hiányosságok mutatkoztak, nem volt átlátható az előnyszámos rendszerekhez tartozó felmérések rendje, azok eredményei, adatai nem voltak publikálva A feladatokat gyakorlatilag egyetlen személy próbálta ellátni, a technikai és a yardstick bizottságok nem rendelkeztek megfelelő személyi, technikai és pénzügyi háttérrel.
2014-re odáig jutott a helyzet, hogy a lehetséges 32 nagyhajós osztályból mindössze 20-nak lett eredményes bajnoksága.
Ezért a Magyar Vitorlás Szövetség 2014-től a hajóosztályok belső erejét aktivizálva újította meg a versenyrendszert. Megerősítette az osztályok és az osztálykapitányok szerepét, az új rendelkezéseken túl annak hatékonyságát évente több osztálykapitányi konzultációval megalapozva. Újjáalakította és átszervezte a nagyhajósok életét érintő bizottságokat. A nagyhajós bajnokságok megrendezését az erre nyitott osztályok számára egységes feltételek bevezetése mellett visszahozta a Szövetség ernyője alá. A szövetségi IT-rendszer fejlesztésével párhuzamosan átalakította a nagyhajós ranglista és minősítő rendszereket, azok nyilvántartását és közzétételét. Emelte a szövetségi rendezésű versenyek gazdaságosságát, színvonalát és kommunikációját, amely javítja a nagyhajós versenyekre vonzható szponzorok elérésének lehetőségét is.
A legjobb példa erre a Kékszalag. Korábban az MVSz a lebonyolítást külső cégekre bízta, így az elérhető haszonból is kevéssé részesült a vitorlás sport egésze. Amióta a Kékszalag teljes szervezését az MVSz csapata végzi, a fő nagyhajós verseny bevételein túl annak minden támogatói és kapcsolati hozadéka is a magyar vitorlás sportot segíti, miközben a verseny kommunikációja is kézben tartható, jelentősen növelve sportágunk országos ismertségét.
Az MVSz a nagyhajós versenyzés bázisának szélesítésére is gondol. Ezt legjobban a Yardstick Trophy amatőr versenysorozat átvétele és az MVSz versenyrendszerbe történt bevezetése szolgálja.
A szabadidősport támogatására, a túravitorlázók elérésére és kiszolgálására is indultak már programok a Magyar Vitorlás Szövetségben, amelyek kiteljesedése a következő években hozhat új lendületet a nagyhajós életbe.
Nagyhajózás:
Közös érdekek mentén aktivitást segítő szabályozás lépett érvénybe
Megállt a nagyhajós versenyzők számának csökkenése a versenyrendszerben
Megerősítettük az osztálykapitányi státuszt és feladatkörét
Évente több osztálykapitányi konzultációt szerveztünk
Emeltük a Szövetségi versenyek színvonalát
Nagyhajós aktivitást erősítő szabályok kialakítása és bevezetése a versenyrendszerbe
Nagyhajós bajnokságok visszahozatala az MVSz ernyője alá
Nagyhajós versenyrendszer és osztálypolitika teljes megújítása
Nagyhajós ranglista és minősítőrendszer kialakítása és bevezetése
Megújult a YS felmérések rendje az MVSZ támogatásával
Megújúlt és kibővült az MVSZ technikai bizottsága
Túravitorlázók bevonása, szabadidősport
Yardstick Trophy átvétele és bevezetése az MVSZ rendszerében