Siófok  15  •  6 kn       

Keszthely  16.9  •  3 kn       

Balatonfüred  14.6  •  4.4 kn       

Balatonboglár  15  •  3.6 kn       

Orfű  16  •  5 kn       

Velencei-tó  13.5  •  6.6 kn       

Tiszafüred  14.4  •  2.3 kn       

Mályi-tó  12.9  •  2.9 kn       

2024. október 06., vasárnap

Abbáziai felkészülés a NAVIGA világbajnokságra

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Mint azt már sokan tudják 2017.május 1-14. között Orfű ad otthont a modellvitorlázás világbajnokságának.

Abbáziai felkészülés a NAVIGA világbajnokságra

A verseny Abbáziába (Opátia) került megrendezésre és számos meglepetést hozott, de előbb néhány szót ejtsünk a modellvitorlázásról.
 

Mi is az a modellvitorlázás?

Ezt a kérdést rengetegen felteszik, mert hazánkban ez a sport még nem foglalta el az őt megillető helyét, de ideje ezen változtatni. A modellvitorlázó hajók gyakorlatilag a vitorlás hajók kicsinyített másai, amit a szél hajt. A kezünkben lévő távvezérlővel kizárólag a vitorlákat és a kormánylapátot tudjuk irányítani és egy előre kijelölt pályán a vitorlás versenyekkel megegyező szabályrendszer szerint kell versenyezni.

A szél erősségétől függően több vitorlaméret van. Ezen vitorlák alapbeállítása is fontos tényező a jó futamidő eléréséhez, így itt is nagy a hasonlóság a hagyományos vitorlázással. A modellvitorlázókat 2 fő csoportra lehet osztani: a modellezőkre és a vitorlázókra. Ez utóbbiak száma évről évre növekszik, hiszen télen, a hideg idő miatt a vitorlásport szerelmeseinek nincs lehetőségük a szenvedélyüknek élni, így az edzést a modellvitorlázás válthatja fel. Elsőre kicsit furcsának tűnhet az edzés szó használata, hiszen a versenyző itt nem a hagyományos módon a hajón irányít, hanem a parton állva, de épp ebben van a varázsa. Számos nagyhajós versenyen tapasztalható a rossz rajt vagy a hibás bójavétel esetleg a jobb csapás szabályának megsértése, vagy egyszerűen a taktikailag helyes irány megtalálása okoz komoly kihívást.

Miután a modellvitorlás verseny egy együttesen átlátható kis pályaszakaszon történik és a versenyző külső szemszögből irányít, így jóval nagyobb rálátása és tapasztalata lesz a versenyszabályok elsajátításában és a hajó irányításában.

Beszéljünk az árakról! A vitorlás sporttal ellentétben a modellvitorlázás szinte mindenki számára elérhető és megfizethető sport. Természetesen itt is több osztály van és akár több millió forintot is meghaladhat egy teljes felszerelés ára, de vannak roppant kedvező áru hajóosztályok is.

A modellvitorlázás előszobájának a Micro Magic-et és az RG65-öt tekintjük ahol egy komplett hajó mindenestől 120-150 ezer forintból megvalósítható és az már versenyképes. Az esetlegesen meghibásodott alkatrészek, vitorlacserék néhány ezer forintból megoldhatóak. Érdemes még megemlíteni, hogy az MM hajóosztály a legelterjedtebb a világon, mintegy 25.000 versenyzőt számlál, így bőven kínál lehetőséget ennek a csodálatos sportnak a rendszeres gyakorlására.

Visszatérve az opátiai versenyre, a horvátországi felkészülés egy fontos állomás volt.
A versenyen 6 modellvitorlázó indult hazai színekben, de jelen voltak még az olasz és természetesen a vendéglátó horvát csapat is. Itt megemlíteném, hogy a horvát csapat majd mindegyik tagja eredményes nagyhajós vitorlásversenyző és a modellvitorlázás területén jelenleg ők állnak a világranglista élén. Jó érzés volt látni, ahogy a horvátok viszonyulnak a modellvitorlázáshoz, hiszen a kiváló helyszínen és vendéglátáson felül a horvát média szinte folyamatosan forgatott, még a rossz idő ellenére is és szemmel láthatóan szponzorokban sem szenvednek hiányt.

A horvátországi felkészülésen is részt vett ifj. Csóka László a magyar modellvitorlázás igazi mozgatórugója és jövője. Fiatal kora ellenére jelenleg a legeredményesebb versenyző és édesapjával, Csóka Lászlóval, aki szintén neves modellvitorlázó, a Csóka Sails vitorlák készítője. Családi műhelyükben együttesen jelen van a szaktudás és a modellezés szeretete.

A versenyről Lacit kérdeztem:

Véleményed szerint milyenek voltak a versenykörülmények?

„A körülmények közel sem voltak ideálisak az óriási hullámzás és a tengeráramlások miatt, ami a helyiek szerint is ritka abban az öbölben ahol versenyeztünk. Az orfűi világbajnokságon ekkora hullámok fizikailag nem fordulhatnak elő, illetve ilyen eltérő áramlás sem lesz a pálya különböző részei között. Ennek ellenére úgy gondolom, hogy végül pozitívan jött ki a magyar csapat a helyzetből, hiszen számunkra teljesen szokatlan körülmények között versenyezhettünk, amiben a helyiek egyértelműen magasan jobban voltak, és így sokat tanultunk tőlük.”

Milyen tapasztalatokat sikerült elsajátítani a versenyen?

„Mind hajókezelés, mind a beállítások szempontjából fejlődhettünk. Ezt saját magamon is tapasztaltam. Az első nap küszködtem, nem volt stabil a hajó a hullámokon, sokszor szél felé mozdult el sebességet vesztve a hullámokon, és a fordulóknál is lassan érte el a kívánt sebességet. Másnapra viszont átgondolva a helyzetet sikerült megtalálnom a hullámos vízhez való beállításokat, és onnantól a mezőny egyik leggyorsabb hajóját vezethettem. Az már más kérdés, hogy a második napon rendezett három futamból az elsőben kicsúsztam a vonalon "I" lobogónál, amit nem vettem észre, így kizártak abból a futamból, majd a következő két futamban is nagy hibákat vétettem, de legalább már élveztem a versenyzést a megfelelő hajósebesség mellett. A dolgunkat nagyon megnehezítették a hullámok hajókezelés szempontjából is, illetve a bójavételek során, de a futamok végére ebben is fejlődni tudott a magyar csapat, megtanultuk belekalkulálni a hullámzást is abba merre menjünk a hajóval. Úgy gondolom összességében nagyon tanulságos volt a horvátországi hétvégénk”

Az elhangzottakból is jól kivehető, hogy a horvátországi verseny egy tapasztalt modellvitorlázó számára is tartogatott meglepetéseket. Végezetül néhány szó a Magyar csapatról:

A Magyar versenyzők mindegyike roppant segítőkész és önzetlen ember. Több esetben tapasztaltam, ahogy egy verseny előtt egymásnak segítenek a tökéletes beállítások és a legeredményesebb időeredmény elérésében. Nagy a versenyszellem, de ennek ellenére mégis családias, vidám hangulat uralkodik. Minden érdeklődőnek javaslom, hogy próbálja ki ezt a csodálatos sportot, és ha ideje engedi, látogasson el 2017. május 1-14 között Orfűre a Pécsi-tavon megrendezésre kerülő XIX. NAVIGA World Championship helyszínére és szorítsunk együtt a magyarokért!

Kucsera Balázs

A főváros víziközlekedésének szolgálatába áll a Sió csatornára átzsilipelt Révfülöp motoros Előző

A főváros víziközlekedésének szolgálatába áll a Sió csatornára átzsilipelt Révfülöp motoros

 „Sail Vloggereket” keresnek Következő

„Sail Vloggereket” keresnek