Siófok  1.6  •  11.1 kn       

Keszthely  -0.1  •  10 kn       

Balatonfüred  1.3  •  10.1 kn       

Balatonboglár  1.8  •  10.2 kn       

Orfű  -0  •  3 kn       

Velencei-tó  -0.6  •  9 kn       

Tiszafüred  -1.9  •  7.6 kn       

Mályi-tó  -2.2  •  4.8 kn       

2024. december 22., vasárnap

Egy kis hajótesztelés az őszi Balatonon Seascape 18

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Egy kis hajótesztelés az őszi Balatonon Seascape 18

Egy kis hajótesztelés az őszi Balatonon Seascape 18

A hajó nálunk sem ismeretlen, itthon jelenleg a 18 és a 27 lábas változatot forgalmazzák, de ezen kívül létezik még egy huszonnégy lábas gépezet is. A hajó szlovén építésű és a tizennyolc lábas verzió első darabját 2008-ban sikerült megépíteni. Az osztály Európában a leggyorsabban fejlődő One Design osztály, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy eddig több mint háromszáz darab hajó talált gazdára. A hajót alapvetően egykezes tengeri versenyzésre tervezték, ami biztosítja a könnyen kezelhetőséget. A hajót 2010 – ben, a Europian Yacht of the Year díjjal jutalmazták. Az osztály jelenleg Európában nyolc - tíz országban van jelen. A hajó súlyából és egyszerűségéből adódóan könnyen szállítható bárhová külföldre akár tavakra vagy tengerre.

Lehet, szerencsés vagyok, de hétvégén volt alkalmam kipróbálni egy ilyen kis tizennyolc lábas gépezetet. Az, hogy ezt egyedül sikerült megtenni az számomra jó teszt volt, hogy a hajót a tervezőknek tényleg sikerült e egykezesre tervezni. Reggel korai kelés Földváron, Camping kerózás és miután az első komppal nekicsapódtunk az északi partnak, újra csak lehetett tekerni egészen Balatonakaliig. A hajót innen kellet Balatonfüredre eljuttatni. Először a kis Funky bikeomat kellet belehajtogatni a kabinba, majd lehetett is szerelni. Sajnos még abban a korban nőttem fel, amikor az emberek csak kevésbé használták a motorizáció csodáit a szél hajtotta járműveiken, így inkább én is mellőztem ezt. A hajót szépen ellöktem a stégtől és a fock kitekerése után már haladtam is kifele a nádasból, hogy legyen elég helyem szerelni. Tényleg egyszerűen felment a gross és már lehetett is cirkálni Tihany felé kellemes egyes kettes szélben. Könnyen lehetett kezelni a hajót és a fordulóknál sem okozott különösebb problémát az orrvitorla áthúzása sem. A félsziget közelébe érve kicsit gyengült a szél, de még pont annyi maradt, hogy áthaladjak a csövön. A keleti medencében először kicsit élénkült a szél majd ÖregTihany után kicsit gyengült. Mivel a hajógyárba igyekeztem, gondoltam kipróbálom a genakkerezést is egyedül. Meglepőn könnyen és jól kezelhető ez is a hajón. Hasonló megoldással van szerelve, mint a 49er – ek ahol a genakker felhúzó másik vége egyben a tubába gyűjtő kötél. A kikötő előtt igencsak meggyengült a szél és lassan leépítettem a vitorlákat. Ezután télre szét is kellett szedni a hajót. Szintén nem volt nehéz dolgom, egyedül az árboc kidöntéséhez kellett külső segítséget igénybe vennem két perc erejéig. Szerencsém is volt, mert épp sikerült elpakolni és összehajtani mindent, amikor elkezdett szakadni az eső. Eme kis félnapos vitorlázás után úgy vélem a tervezőknek valóban sikerült egy könnyen kezelhető remek kis hajót összerakniuk….

A hajó technikai adatai:

http://www.thinkseascape.com/boat/seascape-18/performance-simplified/

Együttműködik a Magyar Vitorlás Szövetség és a Testnevelési Egyetem Előző

Együttműködik a Magyar Vitorlás Szövetség és a Testnevelési Egyetem

Őszi Regatta Balatonkenese Következő

Őszi Regatta Balatonkenese