Siófok  9.4  •  14.2 kn       

Keszthely  11.9  •  11 kn       

Balatonfüred  9.1  •  11.9 kn       

Balatonboglár  9.7  •  13 kn       

Orfű  11  •  19 kn       

Velencei-tó  6.1  •  8.6 kn       

Tiszafüred  6.1  •  6.3 kn       

Mályi-tó  5.6  •  4.8 kn       

2024. november 24., vasárnap

A vér nem válik vízzé!

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Bali István nevét Balaton szerte a minőségi hajóépítés szinonimájaként használjuk. Szemet gyönyörködtető munkái szinte minden kikötőben megtalálhatóak.

A vér nem válik vízzé!

Most mégsem vele beszélgetünk, hiszen fia, ifj. Bali István talán még érdekesebb témát szolgáltat számunkra. István 2014 óta él és dolgozik az Egyesült Arab Emirátusokban. Édesapja nyomdokain járva, az itthon tanultak segítségével, a hajóépítő szakmában helyezkedett el.

CM: Utoljára a szemesi daru alatt találkoztunk, amikor egy 70-es cirkálón dolgoztatok édesapáddal. Hogyan vezetett az út, a szemesi kikötőtől az Emirátusok-ig?

BI: A Balaton "A Víz" és a „Vitorlázás” mindig is meghatározó szerepet töltött be az életembe, már gyerekorom óta. Szerencsémre Édesapám által már fiatalkoromban sok tapasztalatra tettem szert hajóépítés, javítás, rigg építés terén. Teltek az évek, nyarak, csodás hajókkal foglalkoztunk, versenyeztünk. Aztán jött egy fordulópont az életemben. Nem érem be ennyivel, nekem jóval több kell. Én a világsztároknak, a világ élvonalának akarok hajót építeni. Lassan kezdett minden kirajzolódni. Hírtelen rájöttem, hogy mindenki születik valamire. Ez a gondolat azonban nem hagyott nyugodni addig, míg le nem győztem a félelmeimet azzal kapcsolatban, hogy már készen állok arra, elinduljak. Elinduljak olyan ismeretlenbe, olyan utakra ahol senki nincs mellettem, ahol csak is magamban, saját tudásomban, tapasztalataimban bízhatok. Szerte Európában sok helyen megfordultam, tapasztalatot gyűjtöttem, kapcsolatokat alakítottam ki. Talán kijelenthetem, hogy a kapcsolatrendszer az egyik legfontosabb meghatározó tényező. Mindig tudd hol mit és kik csinálnak professzionális módon. 2014-ben sikerült csatlakoznom egy olyan világhírű céghez, mint a Premier Composite, a világ egyik legnagyobb composite gyártója a fejlett composite kiegészítők és hajóépítés piacán. Mint minden kezdet, ez sem volt könnyű, azonban hamar sikerült bebizonyítanom, miért jöttem. Szerencsémre olyan mesterekkel dolgozhattam együtt akik a szakma nagy öregjeinek számítanak, így tanulva tőlük még több tapasztaltra, tudásra tehettem szert. Büszke vagyok hogy Újzélandi és Finn világszínvonalú hajóépítő nevek mellett ott szerepel  egy Magyar név is.

CM: Mi a feladatod a Premier Composites Technologies LLC-nél?

BI: Jelenleg én vagyok a felelős hajóépítő GC 32 katamarán projekten lassan 2 éve, amit Martin Fischer tervezett. A hajóról annyit kell tudni, hogy a test 10 méter hosszú, az orrsudárral kiegészítve 12 méter. Szélessége 6 méter. Hosszas kísérletezés után, rengeteg energia és idő ráfordítással sikerült kifejleszteni a megfelelő J-foilt. Az inspirációt a 34. Amerika Kupája, AC 72 katamaránja adta.

CM: Hogyan kerültél az Extreme Sailing Series bennfentesei közé?

BI: 2015-ben már egyértelmű volt, hogy ESS katamaránjai cserére szorulnak. Az öreg, elavult 40 lábas hajók megértek a cserére. Találgatások folytak arról, hogy mi lesz a következő ESS hajó. A szervezők egy biztonságos, látványos, gyors one design hajót kerestek. Így esett a választás a GC 32-re, ami egy roppant dinamikus hajó, új kihívásokkal. Az elmúlt pár hónapban intenzíven dolgoztunk a csapatommal, hogy tudjuk tartani a február 10-i határidőt, a sajtótájékoztató és a nyílt edzés időpontját. Teljes összhangban kellet dolgozom az ESS szervezőivel, hiszen tőlem ered minden a gyártással kapcsolatban és minden információ rajtam fut keresztül. Ismerem a hajó minden apró részletét, így a felmerülő kérdésekre hamar választ kaphattak tőlem, ami egy ilyen projektnél nagyon fontos. Nagyon profi az ESS csapata, hatalmas élmény volt velük dolgozni.

CM: Hogyan sikerült a szerdai ESS bemutatkozás Dubai-ban?

BI: Kedd reggel vízre került az utolsó hajó is, így a hosszú idő után végre fel fellégezhettem. Szerda kora reggel a kikötőbe vezetett az utam. Hivatalos sajtótájékoztató és egyben média nap volt február 10-én. 11 óra magasságában kezdődtek a programok, ahol 8 világszínvonalú csapat, 8 nemzet mutatkozott be. Elsősorban a hajóról, frissen szerzett élményekről, és tervekről esett szó illetve az első megálló helyszínéről, Muscat-ról.

Összefognak Európa tavainak legnagyobb vitorlás versenyei Előző

Összefognak Európa tavainak legnagyobb vitorlás versenyei

Laser Európabajnokság Következő

Laser Európabajnokság