Siófok  6.1  •  6 kn       

Keszthely  5.9  •  2 kn       

Balatonfüred  5.8  •  3.5 kn       

Balatonboglár  •  5.6 kn       

Orfű  •  5 kn       

Velencei-tó  •  5.9 kn       

Tiszafüred  5.6  •  7.8 kn       

Mályi-tó  6.2  •  6.2 kn       

2024. április 25., csütörtök

Renegátok vagy feltalálók?

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Nagyon várjuk már a tavaszt és a vitorlás szezont, ennek jegyében beszélgettünk Dániel Gáborral és Dániel Dorottyával a Bahart Regatta kupasorozat versenyrendezőivel.

Renegátok vagy feltalálók?

Hatalmas utat járt be az Aranysekliből Bahart Regattává fejlődő rendezvény és volt olyan időszaka is, amikor a vitorlás sport hivatalos „szervei” nem a legjobb szemmel nézték, az akkor már megállíthatatlan folyamatokat. A tömegsport és a vitorlázás korábban nem voltak összeegyeztethető fogalmak, a Bahartnak ezt mégis bejött. Olyan jól sikerült a formabontás, hogy jelenleg a Kékszalaghoz mérhető a megmozgatott vitorlázók száma. Akikre 2006 környékén úgy tekintettünk, mint renegátokra, ma inkább a feltaláló kifejezéssel illethetők.

A címből következik a szükségszerű kérdés, renegátnak vagy feltalálónak érzitek magatokat?

DG : Egyiknek sem tartom magunkat, inkább hiánypótlónak. Cziráki Márti keresett meg ötletével, hogy szervezzünk vitorlásversenyt a nyugati medence kikötőbérlőinek. Akkor még a vitorlás versenyek döntő többsége a keleti medencére összpontosult, így a Füredtől távol lévő vitorlázók csak nagy nehézségek árán jutottak el a versenyekre.

A másik fő szempont az volt, hogy a magyarországi vitorlázók (többezer ember) csak igen kis hányada igazolt versenyző, így a többségnek esélye, bátorsága sem volt versenyezni. Márti azt mondta, célozzuk meg ezt a réteget, mert kedvük biztosan lenne hozzá. Vigyük oda a versenyt a kikötőikhez és könnyített feltételekkel biztosítsuk Nekik a verseny lehetőségét.

Ugyanakkor célunk volt az is, hogy növeljük a túrázási kedvet és ismertessük meg bérlőinkkel a Bahart új és megújult kikötőit. A verseny nevén sokat gondolkodtunk, végül Ráncsik Julcsi nyert az ARANYSEKLI-vel. Már csak azt kellett kitalálni, hogy mivel lehetne ösztökélni a versenyzési kedvet? Ha az első kérdésre is válaszolni kell, akkor inkább feltalálónak érzem magunkat. Ugyan a pénzt már korábban feltalálták, mi ösztönzésként a bérleti díj kedvezményt (pénzdíj) találtuk ki, ami újdonság volt a vitorlás versenyzésben.

CM: Hányadik szezont kezditek idén? Lesz-e valami változás a tavalyi évhez képest?

DG:2004-ben volt az első verseny, mindössze 4 indulóval. Innen fejlődött fel az indulók száma és közelíti meg futamonként 80-100 hajót. Eddigi rekord az 124 nevező hajó volt. Sokat segít az indulók növelésében, ha egyben tematikus-regattát is szervezünk egyes futamok mellé.

Minden évben szoktunk valami újítást bevezetni. Ami sikeres azt megtartjuk, ami kevésbé váltja be a reményeket azt elvetjük. Idén is tervezünk természetesen változásokat, de ez még kidolgozás alatt van. Lesz ami a vízi lebonyolítást érinti és lesz ami marketing jellegű. Tervben van, hogy idén akár a kikötői bérleti díj 100%-át is meg lehet nyerni, de bővebb részleteket erről még nem árulnék el.

DD: A jelenlegi 80-100 hajós átlaglétszám mellett kevesebb azoknak a száma, akik a szezon valamennyi fordulóján elindulnak. A 100%-os bérleti díj kedvezmény ösztönző lehet egyrészt azoknak, akik eddig 3-4 fordulón vettek részt, másrészt azoknak, akik mind az 5 versenyre eljönnek, de a dobogóról épp lecsúsznak.

CM: Milyen Bahart kikötőket jár be idén a kupasorozat? Melyik helyszín a ti személyes kedvencetek?

DG: A BHZRT-nek 2016-től már 10 nagy vitorlás kikötője lesz. Az alapkoncepció nem változott, próbálunk a nyugati medencére koncentrálni és azokba a kikötőkbe visszük a versenyeinket, ahol a legjobbak a feltételek a versenyrendezéshez valamint a vendéghajók fogadására.

Idén újdonság, hogy visszatérünk Lellére és összevontuk egy hétvégére a BHZRT két sikeres rendezvényét, a Balaton Boatot és a Bahart-Regattát.

A siófoki helyszínen a Regatta 2.fordulójával egy időben rajtol a Nemzeti Regatta, az önkormányzatok /települések/ versenye, páros verseny formátumban.

Ezeken kívül lesz forduló Badacsonyban, Szemesen és a záróforduló Bogláron. Melyik a kedvenc? Talán Badacsony.  

DD: Az én feladatom két részből áll a versenyek során, részt veszek a vízi lebonyolításban, majd a versenyt követően az eredményszámításban, így én a boglári kikötőt tartom személyes kedvencemnek a rengeteg férőhely és a rendkívül jó adottságokkal rendelkező kikötőmesteri irodája miatt, ahol egy komplett versenyirodát lehet berendezni az adminisztratív feladatok ellátására. Külön öröm számomra, hogy idén a boglári kikötő ad  otthont a zárófordulónak, hiszen a verseny lezárásaként nagyon sokféle eredményt számolunk, hatalmas adatbázissal dolgozunk, amihez ideális helyszín a kikötő.

CM: Kik vesznek részt a szervezésben, milyen stábbal dolgoztok 2016-ban?

DG: A versenyt bontsuk ketté vízi és szárazföldi munkára. A vízi stáb változatlan, Rádai Attila a csodálatos, Angéla nevű cirkáló kapitánya, kikötőmester kollégáim a mentőmotorosaikkal, Kiss Attila az éles szemű célbíró, Barna Timi a legszebben író jegyzőkönyvvezető és nem utolsó sorban Dorottya lányom, aki mindenben a jobb kezem, nem utolsó sorban az eredményszámításért is Ő felel.

A parti stáb, vezetője Nagy Viki, segítői a marketinges kollégák és nem utolsó sorban a kihagyhatatlan pótolhatatlan Zsednai Tomi.

CM: Ha én szeretnék indulni a kupasorozaton, akkor milyen feltételeknek kell megfeleljek?

DG: Versenyünk egyik fő vonzereje, hogy az indulási feltételek sokkal egyszerűbbek mint az MVSZ versenyrendszerébe tartozó ranglista versenyeken, hiszen nálunk nem kell igazolt versenyzőnek lenni a versenyzéshez, nem kell sportorvosi és MVSZ versenyengedély.

Mindössze egy érvényes hajólevéllel és Yardstick számmal rendelkező hajóra, vezetői engedélyre és természetesen felelősségbiztosításra van szükség. A kormányos a nevezéskor nyilatkozik a szabályok elfogadásáról és felelősségéről, a vele versenyző társaiért.

CM: Ki tekinthető a Bahart Regatta célcsoportjának? Bővíthető még a résztvevők köre?

DG: A már stabil Bahart Regatta résztvevőkön kívül továbbra is azokat a hajótulajdonosokat szeretnénk megnyerni a versenynek, akik szeretnek vitorlázni és megméretnék magukat a Ys-osztály versenysorozatában egy jó hangulatú és a parti rendezvényekre is odafigyelő versenyen. A résztvevők száma reményeim szerint tovább bővíthető, hiszen rengeteg vitorlás van a Balatonon, akik még nem indultak vitorlásversenyen. Ez a törekvésünk ma már találkozik az MVSZ jelenlegi vezetőségének célkitűzésével. Az MVSZ ma már nem az irigységgel foglalkozik, hanem rájött, hogy versenyünk, előszobája lehet a Kékszalag versenynek és az MVSZ taglétszámának növeléséhez ideális a Bahart Regatta indulóival jó kapcsolatok kialakítása.

CM: Rengeteg verseny van a Balatonon, mi teszi vonzóvá a Bahart kupasorozatát? Miben rejlik a titok?

DG : A parton a jó hangulatú színvonalas kiegészítő rendezvények és a baráti hangulat. A vízen talán az, hogy a versenyek tervezésénél és lebonyolításánál próbálunk mindenkire odafigyelni, a liberáktól a B-18-ig mindenkire. Fontos, hogy egy verseny folyamán közel 100 induló esetén ne csak 20-30 hajó fejezze be a versenyt időlimiten belül, legyen mindenkinek sikerélménye. Meg kell becsülni azokat az indulókat, akik egy szigligeti versenyért Aligáról, vagy egy B-18-al Keszthelyről egyedül hajózik el a Balaton másik felére a Bahart Regatta kedvéért.

DD: Talán pont a kupasorozat jellege. A Bahart Regatta ma már egy program a szezonban, egy tavasztól őszig tartó program, amit színvonalas rendezés és rendkívül jó, már-már családias hangulat jellemez.

A bajor nem csak autóban jó! Előző

A bajor nem csak autóban jó!

Február 5-én elhunyt Szűcs János Következő

Február 5-én elhunyt Szűcs János