Siófok 11.6 • 10.9 kn
Fantasztikus versenyt hozott a Johan Anker Kupa
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
Elképesztő versenyt és kiváló hangulatot hozott az idei Johan Anker Kupa, a magyar Dragon osztály évadzáró versenye.
Előbbiről a 14 hajóból álló nemzetközi mezőny, utóbbiról az Erste Private Banking támogatása és a Spartacus, mint rendező klub vendégszeretete gondoskodott. Vasárnap a díjkiosztón Tenke Péter „hazai” csapata örülhetett a legjobban, hiszen idén ők nyerték a Johan Ankerről, a sokoldalú norvég hajótervezőről elnevezett díjat, aki többek közt a Dragont is megálmodta 1929-ben. De haladjunk sorjában.
Pénteken a regisztrációnál kiderült, hogy összesen 14 egység nevezett az Erste Private Banking Dragon Flottabajnokságra, amely a Johan Anker Kupa elnyeréséért zajlik. A 12 magyar csapat mellett az indulók között köszönthettük Tim Pearsont Írországból, aki az észt Alar Volmerrel és Bazsó Gáborral alkotott egy „vegyes csapatot. Tim mellesleg a Nemzetközi Dragon Szövetség (IDA) főtitkára, aki azért járt a Balatonnál, hogy felmérje a rendezési feltételeket a 2018-ban Balatonfüreden tartandó Európa-bajnokság előtt. A nemzetközi Dragon flottát ezen kívül Jevgenyij Kazakov észt-ukrán-orosz csapata tette teljessé.
Az időjárás pénteken nem tűnt túl kedvezőnek: a hajók nagy része csak vontán ért Balatonföldvárra, s a délutánt a szélcsend miatt egy rögtönzött flottagyűléssel töltötték, illetve egy rögtönzött beszélgetés keretében Tim Pearson beszélt az érdeklődőknek az osztály jövőjéről. Fél hat körül Erdélyi Béci versenyrendező azután úgy gondolta, hogy már nincs esély futamra, így megkezdődhetett az est második része. Ez a résztvevők nagy örömére a Tenke Péter felajánlotta szarvaspörkölt és a Bujdosó borainak elfogyasztásával telt, méghozzá kiváló hangulatban. A Balatonfüredre igyekvőket a Huba motoros kilenc óra körül visszavitte az északi partra, amiért külön köszönet jár a klubnak.
Másnap, szombaton azután megkezdődött az igazi verseny. 10 órakor már vízen volt a csapat, s rövid halasztás után 10-12 csomós északnyugati szélben indultak a futamok. A szél többé-kevésbé egész nap kitartott, s élvezetes csatákat hozott. Az első futamot a Náray Vilmos vezette Freyja nyerte a „hazai” menő, Tenke Péter 7Arts nevű hajója, és a Tim Pearson-féle vegyes csapat előtt, akik Gömbös Lóránd Jampecén vitorláztak. A második futam az ír-észt-magyar hajóé lett, a harmadikban Tenkéék diadalmaskodtak, miközben a Jampec a túlzottan jól sikerült rajt miatt kapott OCS-en búslakodhatott. A negyedik futamot Tim Pearsonék besöpörték, azúttal viszont a Freyja betlizett, csak hetediknek ért célba.
„Éreztük, hogy vissza kellene mennünk, de szerintünk mások is kint voltak” – mondta Tim Pearson a négy futam után, amikor kieső híján erősen lemaradtak a rendkívül egyenletesen és szépen vitorlázó 7Arts mögött. „A harmadik futam is meglehetett volna, de a második cirkálószakaszban, amikor lekereszteztük Tenkééket, elkövettük azt a hibát, hogy nem fordultunk eléjük, hanem csak felettük. Kicsúsztak alólunk, s a rendkívül gyors Jampec is megelőzött” – ismerte fel hibáját Náray Vilmos. Az első nap után Tenkéék tehát magabiztosan vezettek. Persze a mezőny második felében is komoly csaták folytak, s éles harc dúlt a Yorikke és a Nemecsek csapatai között a legjobb klasszikus hajó címéért.
Ám a nap még nem zárult le – a főszponzor Erste Private Banking vendégei egy gyönyörű szombatot töltöttek a Spariban, s a bátrabbak még elindulhattak egy VIP-futamon is, amelyet az időközben leálló és keletre forduló szélben a földvári kikötő előtt rendeztek. Tenkéék egyébkén ezen is diadalmaskodtak a Freyja és a Jampec előtt.
Este a szponzor vendégeivel közös grillparti zárta a gyönyörű napot, ám a nyolc futamra kiírt versenynek még nem volt vége. Vasárnapra a meteorológia viharos északnyugatit jósolt, ráadásul a Szüreti Regatta mezőnyével is számolni kellett, akik jó eséllyel átvitorlázhattak majd a Dragon-pályán, hiszen befutójuk éppen Balatonföldvár előtt volt.
Reggel a viharosból nem sok látszott, a hajók könnyű szélben vitorláztak ki a pályára. Az első futam rajtjára azonban már 15-18 csomós szél fújt, amely a harmadik futam végére néhány pöffben a 25 csomót is elérte. Az első hátszél végén a Szüreti Regatta mezőnyéből az RSM DTM repült át elsőként a Dragonok között, aztán jött sorra a többi hajó is – szerencsére azonban sikerült úgy elhelyezni a két célvonalat, hogy a túraversenyzők többnyire nem keresztezték a Dragon-pályát.
Az erősödő szélben először a magára talált Jampec diadalmaskodott, ám a hatodik és a hetedik futamban a Freyja nyert. A hetedik futam után a rendezők úgy döntöttek, hogy nem várják meg, hogy harminc csomóra erősödjön a szél, és 12 óra körül partra küldték a mezőnyt.
Összesítésben végül az az érdekes helyzet állt elő, hogy mind a Jampec, mind a Freyja három-három futamot nyert, ám a Johan Anker Kupát – egy pont előnnyel – mégis az egyenletesen vitorlázó 7Arts vihette haza. Az Erste Private Banking Dragon Flottabajnokság győztese 2015-ben tehát a 7Arts: Tenke Péter, Varga István és Goszleth Marcell. Második lett a Freyja (Náray Vilmos és Richárd valamint Sármay Balázs), harmadik pedig a Jampec, legénysége Tim Pearson (IRL), Alar Volmer (EST) és Bazsó Gábor. A legjobb klasszikus a Nemecsek csapata lett, Tóth Zsolt kormányzásával, dr. Kozma László és ifj. Kozma László legénységgel.
Az idei Johan Anker Kupa remekül bemutatta a Dragonnak, ennek az örökifjú hajóosztálynak a szépségét. Remekül vitorlázható erős szélben is, s a közel egyforma sebességű hajók a pályán kiélezett, nagyon taktikus harcot vívnak egymással. Nem kell nagy jóstehetség ahhoz, hogy az itthoni EB 2018-ig újabb csapatokat vonz majd ebbe a flottába.