Siófok  18.9  •  5.2 kn       

Keszthely  17.9  •  7 kn       

Balatonfüred  18.5  •  6.1 kn       

Balatonboglár  18.7  •  5.7 kn       

Orfű  16  •  8 kn       

Velencei-tó  19.2  •  5.6 kn       

Tiszafüred  17.8  •  7.4 kn       

Mályi-tó  16.8  •  5.9 kn       

2024. június 13., csütörtök

Balatonfüred és a vitorlázás 150 éve összekapcsolódik

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Idén 47. alkalommal rendezik meg a Kékszalag tókerülő vitorlásversenyt, amelynek már több mint nyolcvan éve Balatonfüred városa ad otthont.

Balatonfüred és a vitorlázás 150 éve összekapcsolódik

Kis túlzással azt is mondhatnánk, hogy Balatonfüred a magyar vitorlás sport fővárosa, hiszen közös történelmük egészen a magyarországi vitorlázás kezdetéig nyúlik vissza.

A város életét az 1800-as évek közepétől meghatározta a vitorlázás. 148 éve, 1867. március 16-án, Balatonfüreden alapította meg hazánk első vitorlás klubját a magyar főurak egy csoportja,  Balaton-Füredi Yacht Egylet néven. A klub első elnöke gróf Batthyány Ödön volt, aki Angliában vitorlázott és versenyeket is nyert.

A balatoni vitorlás élet 1880 körül kapott igazi lendületet, amikor az angol Richard Young hajóépítő műhelyt hozott itt létre. Ebben a műhelyben készült el 1881-ben az első balatoni vitorlás, a Mariska. Richard Young kezdeményezésére tartották 1882-ben az első hazai vitorlásversenyt is.

Rudolf trónörökös feleségének, Stefánia főhercegnőnek védnökségével alakult meg 1884-ben a Stefánia Yacht Egylet, amely már 25 nagy jachttal, harminc csónakkal és három motoros hajóval rendelkezett. Hauszmann Alajos tervei alapján készült el az Egylet klubháza, amely ma a Vitorlás étteremnek és a Vitorlázeumnak, Balatonfüred interaktív vitorlástörténeti kiállításának ad otthont.

Az 1910-es évek elejére a műhelyben egyre több lett a Balatont az angoloknál sokkal jobban ismerő magyar tervező, akik inkább a közepes vagy kisebb hajók tervezését helyezték előtérbe. Az 1920-as években a nagyméretű fenéksúlyos jachtokat teljesen felváltották a tőkesúlyos hajók.

A magyar vitorlázás új lendületével a szemléletmód is megváltozott, a tulajdonosok már maguk kormányozták a hajóikat, igazi sportolókká váltak, többen nemzetközi – köztük olimpiai – eredményeket is elértek.

A második világháború és az ország szovjet megszállása megakasztotta ezt a fejlődést, amely csak az ötvenes években indult újra. A klubok élete visszatérhetett a korábbi kerékvágásba, és megindulhatott az utánpótlás-képzés.

A Balaton-Füredi Yacht Egylet 1867-es alakulása óta eltelt évtizedekben mindig volt vitorlás egyesület Balatonfüreden. Hosszas és kalandos a Balatonfüredi Yacht Club története, amelynek fejlődése végigkísérte az elmúlt 150 évet.  A klub hajóparkja megújult, sikeres utánpótlás- és versenyzőképzési programot indított, amely már a mindennapos iskolai oktatásban is helyet kapott Balatonfüreden. Világszinten is sikeres versenyzőkkel büszkélkedhet, mint például a kiemelkedő eredményeket elért világbajnok Vadnai testvérek, Benjámin és Jonatán.

A BYC kikötőjében 2004-ben jelentős fejlesztés indult el, amelynek első ütemében elkészült egy kikötői felépítmény. Ezt követte a sétány felőli klubház 2007-es felújítása, majd 2012-ben teljesen megújult a belső kikötő, amely a Balaton első kikötője volt. 2014-ben pedig a város és az Európai Unió támogatásával elkészült az új klubház, ezzel az infrastruktúra teljesen megújult.

Gömbös Lóránd megvédte Dragon bajnoki címét Előző

Gömbös Lóránd megvédte Dragon bajnoki címét

Érdi Mári meghívást kapott a világkupára Következő

Érdi Mári meghívást kapott a világkupára