Siófok 5.5 • 1.4 kn
Ötven nap múlva Kékszalag
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
Július 2-án rajtol a 47. Kékszalag ÁRKÁD Nagydíj, amelyen idén is legalább 600 hajó fog vitorlázni. Az immár fogalommá vált sportesemény Európa legrégebbi, leghosszabb pályán futott és napjainkban a legtöbb résztvevős tavi vitorlás versenye.
Az elmúlt években lebontották a korábbi évtizedekben a versenyre rakódott korlátozásokat, így a regatta az 1934-es ötletadók szándékának megfelelően nyílt küzdelem a leggyorsabb vitorlás hajók számára a Balaton kikötés és külső segítség nélküli körbevitorlázására.
Az abszolút elsőségért folyó, legnagyobb érdeklődéssel kísért küzdelem mellett sokféle hajóosztályban is osztanak díjakat, illetve az előnyszámításos kategóriákban a legalább 25 négyzetméteres alap vitorlafelülettel bíró hajók közül szinte bármilyen vitorlással neki lehet vágni a légvonalban 155 kilométeres távnak.
A Kékszalag nagyon sokoldalú kihívás. Kicsit olyan, mint a New York Maraton, hiszen itt is egy pályán hajtanak a profi versenyzők, gyakran világbajnokok és sokszoros magyar bajnokok a szinte teljesen amatőr, a versenyzésben kevésbé járatos csapatokkal. Természetesen mindenki más-más céllal vállalja a kihívást. Akad olyan, akinek a fő célja évről-évre az, hogy a lehetséges 48 óra alatt sikerüljön körülvitorlázni a tavat. Akár erős a szél, akár gyenge: az élmény mindenkinek új és örökké emlékezetes.
Július 2-án reggel 9 órakor a balatonfüredi móló vonalában kijelölt közel hétkilométeres bójákkal jelölt vonalról rajtol a 47. Kékszalag ÁRKÁD Nagydíjon versenyző hajótömeg, hogy minél gyorsabban teljesítse a Balatonfüred – Kenese – Siófok – Keszthely – Balatonfüred távot.
Az aktuális menetidőrekordot 2014-ben a különleges, kétárbocos Fifty-Fifty katamarán (kéttestű) érte el. 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt futott be a célba. Tavaly a saját csúcsidejüket döntötték meg a kedvező szélben futott versenyen, míg 2012-ben a klasszikus Nemere II. 57 éven át érvényes 10 óra 40 perces rekordját döntötte meg Józsa Márton csapata.
2014-ben az egytestű rekord is a múlté lett. Jelenleg a leggyorsabb ebben a műfajban a Raffica, amelyet Király Zsolt és csapata 9 óra 56 perc 46 másodperc alatt vezetett el a célig.
A nyílt 47. Kékszalag ÁRKÁD Nagydíj elhódítására várhatóan idén a korábbiaknál is nagyobb számú külföldi csapat is jelentkezik. Amíg csak egytestű hajókkal lehetett indulni, kevesen alakították át az amúgy mélyjáratú hajójukat a sekélyvizes balatoni körülményekre. A Balaton átlagos vízmélysége 3,5 méter, de 2-2,20 méternél mélyebbre merülő tőkesúlyokkal egyes részeken már kockázatos vitorlázni.
Ám a többtestű hajók lényegesen kisebb merülésűek, és könnyebb összsúlyuknak köszönhetően gazdaságosabban is szállíthatók, így egyre növekszik a külföldi vitorlázók érdeklődés a balatoni Kékszalag iránt. Már több híres, a nagy tavi és a fontos tengeri és óceáni versenyekről ismert csapat jelezte részvételi szándékát a 47. Kékszalag ÁRKÁD Nagydíjra.
Ha pedig valaki sok és sokféle versenyre vágyik a Kékszalag hetén június 28. és július 4. között, az részt vehet a Balaton keleti medencéjét kerülő nagyhajós Fehér Szalagon, az utánpótlás-nevelő hajóosztályokat felvonultató Kékpántlikán, vagy rajthoz állhat a Kékszalagról kisebb méreteik miatt kiszoruló sportos többtestűek versenyén, a 2szalagon is.
A vízi programokat természetes színes parti események is kiegészítik, illetve a nagy verseny is jól nyomon követhető lesz a különféle közvetítések segítségével, amelyek közül idén is kiemelkedik a Digi Sport élő televízós adása.
Május 18-án, a balatonfüredi Évadnyitót követő hétfői napon debütál az új Kékszalag honlap (www.kekszalag.hu), amelyen rengeteg érdekes és hasznos információ lesz olvasható és nézhető, akárcsak a verseny hivatalos Facebook oldalán.
Addig is a Magyar Vitorlás Szövetség honlapján a www.hunsail.hu oldalra kerülnek majd fel rendszeresen érdekes anyagok a verseny hátteréről, történetéről, a nagy európai tókerülőkről, a várható esélyesekről, programokról.
Mert a Kékszalagra rá kell hangolódni, hogy teljes legyen az élvezet a résztvevőknek és az érdeklődőknek egyaránt!