Siófok 1.6 • 11 kn
Elkezdődött a nagyhajós szezon!
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
81 hajó részvételével Siófokon kezdetét vette a hazai nagyhajós szezon. A Yardstick Trophy és a Bahart Regatta első közös versenyhétvégéjével útjára indult a 2015-ös versenyévad a Balatonon.
Az MVSZ és a Bahart összefogása optimista jövőt biztosít a yardstick versenyzésben érintettek számára.
Siófok Város polgármestere, alpolgármestere, az MVSZ elnöke és a Bahart vezérigazgatója a szombati versenynap első programjaként, a szezon útba indításának jeléül megkoszorúzták a siófoki vitorláskikötő névadója, Stefánia főhercegnő emlékszobrát és ezzel ünnepélyes keretek között kezdetét vette a 2015-ös yardstick versenyévad. A Bahart és az MVSZ a szezonnyitó versenyen írták alá korábbi stratégiai szerződésük versenysorozatra vonatkozó kiegészítését.
Pontban 11 órakor Alsóörs irányába rajtolt el a 81 hajóban versenyző közel 400 versenyző. A 38 yardstick II-es és a 19 yardstick III-as résztvevő hajó jelzi, hogy az előnyszám rendszerű sorozat olyanokat vonz a vitorlás versenyzés világába, akik egyébként eddig nem voltak bevonhatóak. Ezekben a kategóriákban, az utóbbi időben szinte nem lehet országos bajnokságot kiírni az érdeklődés hiánya miatt, ugyanakkor a sorozat jellegű versenyzés megmozdította a versenyzőket és ez egyértelmű üzenek a vitorlázás sportrendszerét üzemeltető országos szövetség felé. A 24 yardstick I-es hajó arányaiban nézve kicsit kevésnek tűnik, de feltételezhető, hogy a következő badacsonyi fordulóra a leggyorsabb hajók már nagyobb létszámban lesznek jelen.
Az első szakasz cirkáló szakasznak indult, mivel Észak- Nyugatról fújt a szél 4-5 csomós erősséggel. A versenyvezető lee rajtot tűzött ki, amivel az volt a célja, hogy eloszlassa a hajókat a rajtvonalon, amit kevés kormányos ismert fel, így a többség a kevésbé előnyös luv oldalt választotta. A szerencse nem feltétlenül állt a szemfülesek oldalára, amikor az Alsóörs felé kijelölt első szakaszon, a bójától látótávolságon belül teljesen megállt az északi szél, majd délről frissült. Elsőkből lettek az utolsók, akik a gyenge szélben hátszelezve vették célba a bóját szemben a félszelező, raumoló középmezőnnyel. Az első újraosztás itt megtörtént, majd jött a második a Széplak felé krajcolva. A nyugatiasodó déli szél azoknak kedvezett, aki azonnal Siófok felé vették az irányt. A cső irányát választó hajók komoly hátrányt könyveltek el a széplaki bójánál. Az utolsó Széplak – Siófok szakasz már tiszta hátszélben érte a mezőnyt. A rövid táv ellenére sok apró luvcsata színtere volt a végjáték. Izgalmas befutó kerekedett, sortűz szerűen érkeztek a célvonalra a hátszelező hajók.
Yardstick I-ben a Széltoló nevű Top 34-es nyert megelőzve a Helena nevű Scholtz 32-est és a harmadik helyen rangsorolt 50-es cirkálót a Cirrus III-at. A yardstick II-ben óriási küzdelem volt a helyezésekért, az első és az utolsó ys II-es hajó között mindössze 28 perc különbség volt. Kevesebb mint fél óra alatt futott be a 38 hajó. A svertes hajók diadalmaskodtak a ys II-ben, a dobogóra két Saturn 720-as és egy T-Jolle ért fel. Első lett a Sail Vész, második a Sofen, míg a bronzérmes a széplaki Offroad. Yardstick III-ban ritkán előforduló eset alakult ki. A Csíbor, és a Slim Jim hajók centire egyszerre futottak be. Mivel a Yardstick számuk is azonos, így holtversenyt hirdettünk. Harmadik helyen a Hablaty végzett, egy Sportina 682-es.
Vasárnapra bejött a meteorológia prognózisa, a viharos szélben parton maradt a mezőny, elmaradt a pályaverseny. A következő BR és YST versenyhétvége május 30-31-én Badacsonyban lesz, ami a sorozat egyik legkedveltebb helyszíne, így garantált a nagy létszámú mezőny.