Siófok  19.4  •  3.8 kn       

Keszthely  17.9  •  2 kn       

Balatonfüred  19.1  •  1.7 kn       

Balatonboglár  19.4  •  3.4 kn       

Orfű  19  •  2 kn       

Velencei-tó  17.5  •  2.3 kn       

Tiszafüred  14.9  •  3.5 kn       

Mályi-tó  17.3  •  3.3 kn       

2024. május 19., vasárnap

Elindult a VELUX 5 Oceans világkörüli szóló-vitorlásverseny ötödik, egyben utolsó etapja

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Május 14-én, szombaton vette kezdetét a VELUX 5 Oceans szóló-vitorlásverseny ötödik, utolsó etapja. A több mint nyolc hónapja tartó megmérettetés végső szakasza Charlestone-ból indult, s a startállomáson, a franciaországi La Rochelle kikötőjében fog végződni. A kanadai származású Derek Hatfieldnek a verseny során első ízben sikerült kezdő pozícióból startolnia, korábbi kiemelkedő teljesítménye miatt azonban az Amerikai Egyesült Államokból származó Brad Van Liew nyerheti meg a végső küzdelmet, amennyiben sikerül behajóznia a célállomás kikötőjébe.

Az öt kontinenst érintő VELUX 5 Oceans egyéni szóló-vitorlásverseny végső, ötödik etapjához érkezett. A nyolc hónapja tartó világkörüli megmérettetés során most először sikerült vezető pozícióból startolnia a kanadai Derek Hatfieldnek. A 3,600 tengeri mérföldet felölelő távot helyi idő szerint délután három órakor kezdték meg a vitorlások 12-15 csomós széllel, több száz szurkoló jelenlétében Charleston kikötőjéből.

Derek Hatfieldet Zbigniew ’Gutek’ Gutkowski, Brad Van Liew majd Chris Stanmore-Major követte. Amint azonban a vitorlások az első bójához értek, a verseny állásában változások következtek be: Chris Stanmore-Major „Spartan” nevű hajója tulajdonságait kihasználva komoly előnyre tett szert, s elsőként érte el az ellenőrzőpontot. Ezt követően a versenyzők a nyílt óceánon folytatták útjukat a francia célállomás, La Rochelle felé.

A megmérettetés végső szakasza előreláthatólag számos meglepetést tartogat: bár a charlestoni születésű „helyi hős”, Brad Van Liew szinte behozhatatlan előnyre tett szert az eddigi etapok megnyerésével, a verseny szabályai értelmében csak akkor válhat a szóló-vitorlásverseny győztesévé, ha sikerül hajójával elérnie a célállomást. Nem kis fejtörést okoz így a 43 éves hajóskapitány számára, hogy visszavegyen-e az általa diktált sebességéből, és a biztos utat válassza, vagy dacolva a kockázatokkal, az ötödik etapban is ő hajózzon-e be elsőként La Rochelle kikötőjébe, s ezáltal a verseny abszolút győztesévé váljon. A második helyért is különösen izgalmas csata várható a jelenleg fej-fej mellett álló Derek Hatfield és Zbigniew ‘Gutek’ Gutkowski között,

Tovább fokozza az izgalmakat, hogy a végső szakasz során a versenyzők lopakodó módot alkalmazva 24 órán át ismét elrejthetik pozíciójukat versenytársaik és a nyilvánosság elől. Azonban a korábbi etapokkal ellentétben, ahol az indulók két alkalommal is élhettek ezzel a lehetőséggel, a végső szakasz során csak egy alkalommal „rejtőzködhetnek el”.

Az embert próbáló verseny több mint 8 hónappal ezelőtt La Rochelle-ből, Franciaországból indult el. A mezőnyben hat ország – Lengyelország, USA, Belgium, Kanada, Nagy Britannia, valamint Ausztrália - vitorlázói álltak rajthoz, a május 14-én elstartolt befejező etap során azonban már csak négy induló küzd egymással. Az első hajók várhatóan 12 nappal a szombati start után érkeznek meg a francia célállomásra.

A VELUX 5 Oceans-ről

A 2010. október 17-én indult, 2010-2011-es VELUX 5 Oceans szólóvitorlás verseny a második, amelyet a VELUX Cégcsoport támogatásával rendeznek meg. Az első mezőny 1982-ben rajtolt el, ám gyökerei ennél is korábbra nyúlnak vissza: David White szólóvitorlázó 1979-ben vetette fel egy világkörüli verseny ötletét, s az első 17 hajó 1982 őszén hagyta el a kikötőt (Goat Island, Newport, Rhode Island). A BOC Challenge (British Oxygen Corporation) során négy főbb megállót érintettek a részt vevők, Fokvárost, Sydney-t, Rio de Janeiro-t, majd végül ismét Newport kikötőjét. 1998-tól a verseny „A világ körül egyedül” nevet vette fel (Around Alone), s 2006 óta viseli a VELUX 5 Oceans nevet.

A verseny embert próbáló, a fedélzeten naponta 7000 Kcal-ra van szüksége a kapitányoknak a magányos teljesítményhez, és mindössze 30 percet töltenek átlagosan egyhuzamban alvással. A rendezvény 28 éves történetében eddig két ember vesztette életét a nem mindennapi megmérettetésen, és hét hajó süllyedt el a tengeren. A legidősebb versenyző 67 évesen teljesítette a távot, s mindössze az indulók 65%-a, 73 kapitány ért célba a 28 év alatt.

 Magyar arany és cseh ezüst a Nu Skin Balaton Tour vitorlás fordulóján Előző

Magyar arany és cseh ezüst a Nu Skin Balaton Tour vitorlás fordulóján

Kormorán Évadnyitó és Harmat Kupa videó Következő

Kormorán Évadnyitó és Harmat Kupa videó