Siófok  23.9  •  11.9 kn       

Keszthely  22.9  •  13 kn       

Balatonfüred  23.5  •  7.8 kn       

Balatonboglár  23.4  •  10.7 kn       

Orfű  24  •  6 kn       

Velencei-tó  24.6  •  13.2 kn       

Tiszafüred  22.1  •  8.2 kn       

Mályi-tó  24  •  9 kn       

2024. április 28., vasárnap

Életet mentett a Rupert

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Csak a Rupert mentőhajónak és a rajta dolgozó vízimentők felkészültségének és bátorságának köszönheti az életét az a három felnőtt és egy gyerek, akiket szombaton este mentettek ki a viharos Balatonból.

Életet mentett a Rupert

Azt egyelőre senki sem tudja, hogy mit kerestek az orkán erejű széllökésekkel tarkított viharban a vízen a vitorlás utasai, de az biztos, hogy erejük végén jártak akkor, amikor a Ruperttel érkező vízimentők megtalálták őket Zamárdi közelében.
A hajóhoz több mentőegység is elindult segíteni. A vzirendészet hajója rá is talált a bajban levő vitorlásra, melyet megpróbáltak partra vontatni. Eközben hibásodott meg a rendőrhajó, majd szakadt el a vontató kötél és elsodródtak egymástól. Ekkor (fél nyolc körül) érkezett a riasztás a Vízimentők ügyeletére. Tihanyból a VMSZ egyik partnerének hajója indult először, de az a hajó a rendkívüli időjárás miatt visszafordult. Azon a hajón levő felszerelés nem tette lehetővé a tájékozódást, így pedig saját magukat sodorták volna veszélybe a rajta levő mentőcsapat tagjai - tudatta Tar Mihály, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának kommunikációs igazgatója.

A Rupert hajó nem sokkal nyolc óra után hagyta el a zánkai állomáshelyét, rajta Beke György hajóvezető, Boros Ádám navigátor és Antal Kálmán matrózzal. A három vízimentő ekkor már úgy tudta, hogy a rendőrhajó mentését a vízirendészet megkezdte így már csak a vitorlással kell foglalkozniuk. Boros Ádám (aki egyben a VMSZ elnökségi tagja is) elmondása szerint több - néha 4-5 - méteres hullámokban kellett haladniuk úgy, hogy szinte csak a navigációs műszerekre tudtak hagyatkozni, mert a látótávolság néhány méter volt. Így sikerült megtalálniuk a teljesen ronccsá tört vitorlást, melynek már szinte csak a héja volt egyben.

A hajón a tegnapi első információkkal szemben nem hárman, hanem négyen voltak, köztük egy gyerek. A szellemileg és fizikailag teljesen kimerült emberek ekkor már olyan állapotban voltak, hogy a saját mentésükben sem tudtak segíteni. A szokásos eljárás szerint a mentőegységnek a vitorláshoz kellett volna kötni, s a hajóról az embereket átvinni a mentőhajó fedélzetére, de a hatalmas hullámok ezt lehetetlenné tették. Mivel az kiderült, hogy a hajón levő emberek nem sebesültek meg, így úgy döntöttek, hogy a hajóroncsot, mint egy mentőkabint használva vontatják biztonságos helyre. A szerencsének is köszönhető, hogy viszonylag gyorsan sikerült megtalálniuk azt a kötelet, mely még az előző mentés során a rendőrhajóról szakadt le, így nem kell új kötelet rákötni a vitorlásra, s így megkezdhették a vontatását. Az időjárásra jellemző, hogy a tihanyi révig tartó 5-6 kilométeres utat az 500 lóerős motorral felszerelt Rupert hajó csak másfél óra alatt tudta megtenni. Itt - Tihanyban - tették partra a vitorláson ekkor már végkimerültségben levő embereket, akiket az Országos Mentőszolgálat mentősei láttak el a parton. Információink szerint miután sikerült állapotukat normalizálni, a helyszíni ellátásukat követően egy hozzátartozójukkal hazamehettek.

A vihar erejét jelzi, hogy a Balatonon teljesen leállt a hajó közlekedés így nem járnak a kompok sem. 3-4 méteres hullámokat korbácsol az alkalmanként 140 kilométer/órás szél. A Rupert mentőhajó ilyen időjárási körülmények között is bizonyította azt, hogy megfelelően (kiválóan) képzett emberekkel a fedélzetén minden időjárási körülmények között alkalmas a mentések elvégzésére. A bajba került vitorláson levő négy ember az életét ennek is köszönheti, illetve annak, hogy a vízirendészet és a vízimentők ismét úgy tudtak együtt dolgozni, hogy sikerült 4 ember életét megmenteni. Fontos azonban azt is tudni, hogy a VMSZ munkatársai (Beke György, Boros Ádám, Antal Kálmán) önkéntesek, s ők is az életüket kockáztatták azért, hogy ez a négy ember megmeneküljön. Ezért pedig köszönetet és minden elismerést megérdemelnek!

A Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata bizonyítottnak látja, hogy szükség van a Balatonon olyan világszínvonalú mentőhajókra, mint amilyen a Rupert sürgősségi mentőhajó, ezért a Szakszolgálat abban bízik, hogy a már elfogadott vízbiztonsági programban leírtak szerint a legrövidebb időn belül állhat szolgálatba még ilyen hajó a Balatonon.

Cadet dobogós helyek a serdülőknél Előző

Cadet dobogós helyek a serdülőknél

Finn Masters VB Következő

Finn Masters VB