Siófok 6 • 6.2 kn
Lehullt a lepel az Alinghi katamaránjáról
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
A tervezést és építést övező hosszú hónapokig tartó titkolozások után hamarosan vízre száll a svájci központú csapat gigantikus méretű AL5 elnevezésű katamaránja.
A 90 lábas katamaránon jelenleg az utolsó simításokat végzik a csapat gyárában, hogy aztán szerdán helikopterrel szállítsák át a svájci Villeneuve-be, hogy a Genfi-tó vízén megtegye első próbaútját.
"A hajó létezése egyértelműen a tulajdonos, Ernesto Bertarelli csapatba vetett bizalmának, elkötelezettségének és lelkesedésének köszönhető. A hajó jól példázza a tervezőink tehetségét, kreatívitását és szakértelmét, hogy egy ilyen hajót meg tudtak alkotni. A hajó tervezésében sokat segítettek a csapat tagjai is, akik végig együtt dolgoztak a tervezőkkel, hogy a legegyszerűbb megoldássokkal alkothassák meg ezt a rendkívül bonyolult hajót" - dícsérte a tervezők munkáját Grant Simmer, a design csapat koordinátora.
A látszólag könnyű szerkezete és törékeny megjelenése miatt egyesek által egy pókhoz hasonlított hajót 100 000 munkaóra alatt építették hatmillió fontos költséggel. Az AL5 adatai valóban elképesztőek: az árbóc magassága 50 méter, bum hossza pedig 25 méter, míg a csaknem 550 négyzetméteres vitorlafelület a számítások szerint akár 40 csomós sebesség elérésére is alkalmassá teszi a hajót. Nem is csoda, ha a csapat főtervezője, Rolf Vrolijk is elismerően nyilatkozik csapata munkájáról:
"Mikor valaki meglátja a hajót, először meglepődik, hogy mennyire könnyűnek és törékenynek tűnik. A hajó megépítése az összehangolt csapatmunkának köszönhető mind tervezői, mind kivitelezői oldalról. Jelenleg még nem vagyunk a fejlesztések végén, így a következő hetekben megpróbálunk minél több adatot gyűjteni a tesztelések során. Számos lehetőségünk van még a terveink módosítására, de először is látnunk kell, hogy hol állunk most."
Murray Jones, a csapat stratégiai vezetője elárulta, hogy az új hajó műszaki alapjainak lefektetésénél elsősorban a 2007-es győztes, Le Black adataira támaszkodtak:
"Ez a többtestű hajó teljesen egyedi, hozzá foghatót sem láthattunk még. Igazából olyan mint egy pici törékeny hajó, csak felnagyítva. Egy igazi mestermű. Műszakilag az alapokat a Le Black-ből merítettük, de ezen felül minden amit látunk a tervezőcsapat munkája, akik nulláról kezdték a tervezést."
Bár a legfőbb kihívók között számontartott BMW Oracle már tavaly szeptemberben bemutatta 90 lábas trimaránját San Diegóban, Jones nem tulajdonít különösebb figyelmet a konkurenciának:
"Egyáltalán nem figyeljük a többi csapatot, csak arra koncentrálunk, hogy a mi hajónk legyen a leggyorsabb. Ez egy kis tervezői csapat nagy munkája, a munka eredményét pedig hamarosan láthatjuk.”
Szakértők szerint a katamaránnak elsősorban a könnyű szeles pályák fekszenek majd, így nem is csoda, hogy a következő megmérettetés helyszínei között elsősorban Valenciát és Abu Dhabit emlegetik, a pontos helyszín kijelölésére azonban még legalább négy hetet kell várni.