Siófok  11.6  •  4.7 kn       

Keszthely  6.9  •  2 kn       

Balatonfüred  11.3  •  3.9 kn       

Balatonboglár  11.6  •  6.4 kn       

Orfű  •  3 kn       

Velencei-tó  6.6  •  3.6 kn       

Tiszafüred  8.2  •  9.4 kn       

Mályi-tó  5.6  •  7.8 kn       

2024. március 29., péntek

„A kihívásokért élünk”

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

A világ egyik legnehezebb vitorlásversenye a MAPFRE csapat szemével

„A kihívásokért élünk”

A Volvo Ocean Race-en versengő csapatok számára április 22-én kezdődött meg a verseny 8. szakasza, amelynek során 5.700 tengeri mérföldet tesznek meg a brazil Itajaí városától az USA-ban található Rhode Islandig. Az utolsó nagyobb észak-déli irányú szakasz várhatóan 18 napig fog tartani, ahol az Egyenlítőn áthaladás, a Golf-áramlat, a különböző időjárási zónák, valamint a Newport felé jellemző hideg és ködös időjárási körülmények fogják jelenteni a legnagyobb kihívást a versenyzők számára. A jelenleg összesítettben a második helyen álló spanyol MAPFRE csapatot kérdeztük eddigi tapasztalataikról.

Az összesen 45.000 tengeri mérföld hosszúságú, négy óceánt, hat kontinenst és 12 nagyvárost érintő földkerülő vitorlásverseny 2017/18-as futamán részt venni nem mindennapi kihívás, csak úgy lehet véghez vinni, ha a csapat elszánt és elhivatott.  A MAPFRE fedélzetén tíz versenyző indult útnak 2017. október 22-én, közülük öten osztják meg velünk élményeiket: a spanyol Xabi Fernandez – csapatkapitány, az új-zélandi Andrew Blair Tukekormányos és trimmer, a brit Neal McDonaldteljesítmény menedzser és tartalék versenyző, az ausztál/amerikai Sophie Ciszekbowman, továbbá Pablo Arrartewatch captain. Ami mindannyiukban közös, hogy egész életüket a vitorlázásnak szentelik, és elmondásuk ez egy valóra vált álom számukra.

Életük nagy kalandja

A vitorlázás mindig is többet jelentett a csapat számára, mint munka, miközben rengeteg áldozatot és odaadást is követel tőlük. Mégis, amint megállnak egy kis szünetet tartani, alig várják, hogy ismét hajóra szállhassanak. Neal számára a sport a magánéletét is olyannyira meghatározza, hogy nem is találkozott volna a szintén vitorlázó feleségével, ha nem űzné ezt a sportot.

Mióta nekivágtak ennek az útnak, számtalan kalandot éltek át, és hihetetlen élményekben volt részük együtt. Állítják, hogy valószínűleg azért tartanak most itt, mert mindig is ezt szerették volna csinálni, és ennek érdekében tudatosan megragadtak minden felmerülő lehetőséget.

Amikor úgy érzed, igazán élsz

Minden ember számára más az, amitől úgy érzi, hogy igazán él. Kíváncsiak voltunk, mi adja meg ezt az érzést a csapattagoknak, amikor vízen vannak. Sophie a nyílt tengeri vitorlázás érzését emeli ki: kifejezetten megnyugtató érzés számára távol lenni a világ őrületétől, amikor az óceánon hajózva nem látja a szárazföldet. Xabi akkor érzi úgy, hogy igazán él, amikor egy kemény óceáni versenyen küzd a csapatával. A többiek is hasonló véleményen vannak, szerintük ezen a szinten a legtöbb embert a versenyzés motiválja – ez az, ami arra ösztönzi őket, hogy a legjobbat kihozzák magukból.

A MAPFRE versenyzői kifejezetten kedvelik a kihívásokat, legyen szó erős szélről vagy vad hullámokról. Neal szerint a Volvo Ocean Race a világ legkeményebb versenye, ami egyúttal azt is jelenti, hogy teljesen más felkészülést és technikát igényel, mint a partmenti vitorlázás. Mivel nem a csapat döntése, hogy melyik napon és milyen időben indul útnak, az indulási és az időjárási körülményekre való tekintet nélkül folyamatosan haladniuk kell előre, és mindig az adott helyzetből kell a legtöbbet kihozni. Persze, valaki pont ezt élvezi: Pablo szerint igazán jó móka erős szélben és nagy hullámok között vitorlázni a nyílt tengeren, de csak rövid ideig, hiszen egy idő után azért kimerítő.

A spanyol Alicante-ban kezdődő, és a holland The Hague városában végződő Volvo Ocean Race kihívásaira nem könnyű felkészülni, a veszélyesebb helyzeteket viszont együtt sokkal könnyebb kezelni, így nagy segítséget jelent számukra, hogy egy erős csapat tagjai lehetnek, és kiváló szakemberek veszik körül őket. Blair szerint a megfelelő felszereltség mellett az is nagyon fontos, hogy a lehető legjobb egészségi állapotban lépjenek a fedélzetre. Pablo hozzáteszi, hogy amikor a fedélzeten vannak, tisztában vannak vele, hogy nincs menekvés: bármilyen nehéz helyzet adódik, minden tőlük telhetőt meg kell tenni a csapatért és a hajóért.

Természetesen a Föld körbehajózása során számtalan problémával és kihívást jelentő szituációval szembesülnek a versenyzők. Volt, hogy nagy viharban kellett helytállniuk, és többször történtek már kisebb-nagyobb törések is a hajón, de szerencsére olyan nem fordult elő, hogy valakit elveszítettek volna a fedélzetről. Mivel a hirtelen lezúduló hullámok könnyedén elsodorhatnak bárkit, így fontos, hogy mindig óvatosak legyenek. A megfelelő védőfelszerelés fontosságáról nem is beszélve, ami nehéz helyzetekben életmentő lehet.

A megfelelő felszerelés elengedhetetlen

Ami a felszerelést és a biztonságot illeti, minden apró részletre megfelelő figyelmet kell fordítani. Kihívást jelenet számukra, hogy különféle időjárási körülményekkel szembesülnek a verseny során, ezért nagyon fontos, hogy minden helyzetet uraljanak. Ha nem érzik magukat 100%-ig komfortosan – fáznak, melegük van vagy vizesek –, az elvonja a figyelmüket arról, amire igazán koncentrálniuk kell: hogy a lehető leggyorsabban haladjanak.  Az idei Volvo Ocean Race-en a Helly Hansen biztosítja számukra a lehető legjobb felszerelést, hogy bármilyen kihívással megküzdhessenek.

Kérdésünkre, miszerint hogyan ünneplik majd az idei Volvo Ocean Race végét, Xabi, a csapat kapitánya így válaszolt: „ez az eredményektől függ”. A jelenleg összesítettben a második helyen álló csapat tagjai bíznak benne, hogy jó eredményt érnek el, amit megünnepelhetnek.

A Helly Hansenről

A Helly Hansen márkát 1877-ben, a norvégiai Moss-ban alapították, és azóta segíti azokat, akiknek munkájuk vagy kalandjaik során az elemekkel kell megküzdeniük. A ruházatokat a skandináv dizájnnak és a legszélsőségesebb időjárási viszontagságoknak megfelelően tervezték, hogy magabiztosságot nyújtsanak a profiknak, amikor munkájuk során szembeszállnak a természet erejével.

A vállalat készítette el az első vízhatlan anyagot a világon, 140 évvel ezelőtt, majd az 1960-as években bemutatta az első Propile™ fleece középső réteget.  Az 1970-es években bemutatta az első LIFA® StayDry technológiával készült technikai aláöltözetet, napjainkban pedig a díjnyertes H2Flow hőmérséklet-szabályozó technológiával rukkolt elő.

A Helly Hansen vezető a technikai vitorlásruhák forgalmazásában. Emellett a márka öltözeteit a világ száznál is több síterepén dolgozó több mint 50 000 hivatásos szakember viseli, illetve a hegymászók, válogatott versenyzők, olimpikonok és a kifinomult ízlésű kirándulók kedvelt viselete is. A Helly Hansen felsőruházatai, aláöltözetei, sportruházati termékei és cipői jelenleg a világ több mint 40 országában kaphatók.

Ha többet szeretne megtudni a Helly Hansen legújabb kollekcióiról, látogasson el www.hellyhansen.com oldalra.

Magyar fejlesztés forradalmasítja a vízi közlekedést Előző

Magyar fejlesztés forradalmasítja a vízi közlekedést

A Warrior nyerte Antigua to Bermuda Race - t Következő

A Warrior nyerte Antigua to Bermuda Race - t