Siófok  -0.6  •  6.4 kn       

Keszthely  -0.1  •  5 kn       

Balatonfüred  -0.9  •  7 kn       

Balatonboglár  -0.6  •  7.2 kn       

Orfű  -0  •  5 kn       

Velencei-tó  3.4  •  4.1 kn       

Tiszafüred  2.2  •  2.6 kn       

Mályi-tó  0.6  •  3.7 kn       

2023. február 09., csütörtök

Először teljesítette Magyar vitorlázó a legnépszerűbb szóló Atlanti - óceán átkelő versenyt

Először teljesítette Magyar vitorlázó a legnépszerűbb szóló Atlanti - óceán átkelő versenyt

Weöres Szabolcs 14 nap 22 óra 19 perc alatt ért végig a légvonalban 3543 tengeri mérföldes távon a franciaországi Saint Malo és a karib-térségi Guadeloupe legnagyobb kikötője, Pointe-à-Pitre között.

Magyar vitorlázó először teljesítette a világ egyik legnépszerűbb óceáni egyszemélyes vitorlásversenyét, az Atlanti-óceán átkelő, négyévente megrendezett Route du Rhum-ot. Weöres Szabolcs (Szabi Ocean Racing) 14 nap 22 óra 19 perc alatt ért végig a légvonalban 3543 tengeri mérföldes távon a franciaországi Saint Malo és a karib-térségi Guadeloupe legnagyobb kikötője, Pointe-à-Pitre között. Ezzel nagy lépést tett célja, a 2024-es Vendée Globe egyszemélyes földkerülő versenyre való kvalifikáció felé.

Weöres Szabolcs célja, hogy Fa Nándor nyomdokaiba lépve ott lehessen 2024-ben a Vendée Globe rajtjánál, hogy újra szurkolhassunk magyar résztvevőnek a „vitorlázás Everestje"-ként is emlegetett egyszemélyes, kikötés és segítség nélküli földkerülő vitorlásversenyen. A cél eléréséhez hosszú út vezet, sok kihívással és tapasztalással, amelyen a Szabi Ocean Racing csapata lépésről lépésre halad előre. Ennek az útnak egyik kiemelten fontos állomása volt most a Route Du Rhum teljesítése.

„Nagyon boldog vagyok, hogy sikerült teljesítenem a versenyt, fantasztikus élmény volt és egy nagyon fontos előrelépés a projekt szempontjából. Ennél többet nem is nagyon kívánhattam volna erre az évre, mint hogy meglegyen ez a verseny! Rengeteg tapasztalatot tudtam gyűjteni mind az óceáni szólóvitorlázásról, mind a hajóról. Egy ilyen hosszú verseny alatt, állandóan alkalmazkodni kell a kihívásokhoz, és az éppen aktuális időjárási előrejelzések tükrében döntéseket hozni. A kockázatkezelés, a stratégia, a rugalmasság és alkalmazkodás, valamint a felelősségvállalás áll a középpontban. Ez meglehetősen komplex és kimerítő.” - összegezte a célba érést követően a nyílt óceánon egyedül töltött bő két hetet Weöres Szabolcs.

A magyar vitorlázó januárban jutott hozzá a 2007-ben épült hajójához, amelyen az év eddig eltelt részében az összes szükséges szervízmunkálatot elvégezték - a nyár folyamán csaknem elemeire szedték a hajó szerelvényeit, felújították, kicseréltek, amit szükségesnek találtak, tehát a Route du Rhumon már egy jó állapotú hajóval állt rajthoz. A hajó, a versenyen résztvevő 38 IMOCA60 osztályú hajóból álló flottában régi motorosnak számít, így nyerési esélyei nem voltak, de - egyelőre - nem is ez a cél vezérelte a kormányost.

A mostani verseny legfontosabb célkitűzése a hajó kiismerése és az egyszemélyes óceáni versenyzésben való tapasztalatszerzés, valamint a biztonságos célbaérés volt - amivel egyben teljesítette is a fő cél, a 2024-ben rajtoló Vendée Globe-on való részvétel egyik kvalifikációs feltételét.

„Még nagyon sok feladat áll előttünk, sőt, most kezdődik csak igazán a felkészülés, de a Route du Rhum tapasztalatai rendkívül fontosak a továbblépéshez. Most a verseny során begyűjtött adatok és tapasztalatok részletes elemzése következik, megtervezzük a továbbiakat. Ehhez nélkülözhetetlen az eddig is hatalmas támogatást nyújtó, kis létszámú, de lelkes és kiváló szakemberekből álló csapatom munkája. Mellettük kulcsszerepet játszanak azok a támogatók, akikkel osztozunk abban a vízióban, hogy lépésről lépésre haladva építjük fel a lehetőségét annak, hogy a Fa Nándorral kezdődött magyar történet most velem folytatódhasson. Köszönettel tartozom a főtámogató Szerencsejáték Zrt.-nek és a többi támogatómnak, valamint a csapatom minden tagjának, akik végig mellettem voltak és együtt dolgoztunk azon, hogy a hajó és én is készen álljak erre a versenyre és sikerrel teljesítsem a kihívást.”

A Route du Rhum versenyről:

A Route du Rhum - Egy verseny, amely klasszikus hírnevet szerzett

Az 1978-ban Michel Etevenon által létrehozott La Route du Rhum - Destination Guadeloupe a transzatlanti szólóversenyek királynőjének számít. A verseny 44 éve köti össze a bretagne-i Saint-Malo-t a guadeloupe-i Pointe-à-Pitre-rel. Ez az összesen 3543 tengeri mérföldes -  azaz 6562 kilométer hosszú - transzatlanti pálya legendássá vált, amelyen 4 évente, hat kategóriában idén 138 szólóvitorlás egység állt rajthoz.

A többtestű kategóriákban a tengerek óriásai, az Ultims 32/23-as, valamint az Ocean Fifty (korábbi Multi50-es) trimaránok is rajthoz álltak Saint-Malo-ban. Az egytestű osztályokban az IMOCA hajók, valamint a Class40-esek is részt vesznek, és e négy, szigorú osztályszabályoknak megfelelő kategórián kívül a Rhum Multihulls és Monohulls osztályok is versenyeznek.

Weöres Szabolcs az IMOCA osztályban állt rajthoz. Az osztályt 1991-ben alapították és a World Sailing (Nemzetközi Vitorlás Szövetség) 1998 óta ismeri el "International Monohull Open Class Association" a 60 láb (18,28 méter) hosszú Open egytestű hajók osztályaként. Az osztály 2018-ban elindította az IMOCA GLOBE SERIES-t: a négyéves bajnokság immár a két "sztár" világ körüli versenyt, a Vendée Globe-ot és a The Ocean Race-t foglalja magában, amelyek a Vendée Globe-ra való kvalifikáció részét képezik. Az egyes szezonok végén a legtöbb pontot szerzett hajós vagy páros az IMOCA éves bajnoka(i).

A Route du Rhum jelenlegi versenyrekordját Charles Caudrelier tartja, aki idén 6 nap 19 óra 47 perc és 25 másodperc tengeren töltött idő után elsőként futott hajójával célba.

Eb-nyolcadik hely Franciaországban Előző

Eb-nyolcadik hely Franciaországban

„Csak magadtól várhatod a megoldást” - Interjú Weöres Szabolccsal Következő

„Csak magadtól várhatod a megoldást” - Interjú Weöres Szabolccsal