Siófok 5 • 7.3 kn
Száz nap múlva lesz a Kékszalag
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
Száz nap múlva lesz a Kékszalag
Balatonfüred, 2019. április 9. – A vitorlázás ünnepe július 18-án, kereken 100 nap múlva kezdődik a Balatonon: akkor rajtol el az 51. Kékszalag, amely Európa legrégebbi és leghosszabb tókerülő versenye. A 2018-as, jubileumi 50. verseny rekordokat hozott, 681 hajó indult és 545 futott be, amire a verseny történetében korábban nem volt példa. A Magyar Vitorlás Szövetség reméli, hogy az idén is hasonló érdeklődés kíséri majd a versenyt, amely nagyban hozzájárul a vitorlásturizmus és a balatoni idegenforgalom fejlődéséhez.
Magyarország egyik legkedveltebb turisztikai célpontja a Balaton, ahol évente közel 200 vitorlásversenyre kerül sor. A legkiemelkedőbb esemény pedig a Kékszalag, amely Európa legrégebbi, légvonalban pedig a több mint 150 kilométeres távjával leghosszabb tókerülő versenye.
51., 90 év, 85 év
Az idei, sorrendben 51. Kékszalag kereken 100 nap múlva, július 18-án csütörtökön reggel 9 órakor indul a Balatonfüred előtti vízterületről. A hajósok először a balatonkenesei, majd a siófoki, utána pedig a keszthelyi bóját érintik, majd onnan térnek vissza a balatonfüredi célba. Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára elmondta: „Legalább 500-600 hajó nevezésére számítunk. A tavalyi Kékszalag azért volt különleges, mert az 50. versenyt rendeztük meg. Idén ismét két évfordulót ünneplünk. Egyrészt az első Kékszalagra 85 évvel ezelőtt, 1934-ben került sor. Másrészt 2019-ben lett 90 éves a Magyar Vitorlás Szövetség.”
Az eddigi hagyományoknak megfelelően a Magyar Vitorlás Szövetség rengeteg díjjal, parti programokkal készül az 51. Kékszalagra. Az abszolút értékelésben az első három helyet megszerző csapat a Herendi Porcelánmanufaktúrában készített díszes kupát kapja, de minden hajóosztály helyezettje is díjat kap. Emellett a klasszikus osztályok legeredményesebb hajója, a legjobban navigáló hajó csapata, valamint a legidősebb és legfiatalabb versenyző is elismerésben részesül. Továbbá az 1940-ben és 1942-ben rendezett Kékszalagon a győztes hajó kormányosáról, Gordon Evelynről elnevezett különdíjban részesül az abszolút értékelésben legeredményesebb női kormányos is.
Rekorderek
A 2018-as jubileumi 50. Kékszalag Erste Nagydíjon egyébként több rekord született. Összesen 681 hajó adta le a nevezését és 545 csapat futott be a célba, erre korábban sosem volt példa. A tavalyi versenyt több mint 12 órás futamidővel a svájci Safram nyerte, megelőzve a többszörös Kékszalag-győztes Litkey Farkas kormányozta PreVitalt és a Józsa Márton vezette Opel Fifty-Fiftyt. A Kékszalag időrekordját az Opel Fifty-Fifty tartja, ez a hajó 2014-ben 7 óra 13 perc alatt teljesítette a távot. A 2018-as Kékszalagon a leghosszabb ideig versenyző hajó, a Végrehajtó nevű hajó volt, amely 46 óra 43 perc alatt ért körbe.
A Magyar Vitorlás Szövetségről
Az 1929-ben alakult Magyar Vitorlás Szövetség a tagegyesületek szervezete, az egyes vitorlázók egyesületi tagságukon keresztül válnak a sportág részévé. A szövetségnek 140 tagszervezete van, amelyen belül közel négyezer engedéllyel rendelkező sportoló versenyez. Magyarország tavain a tagegyesületek évente összesen közel kétszáz vitorlás versenyt rendeznek. A versenyzők 50-55 különböző kategóriában, hajóosztályokban mérkőzhetnek az országos bajnoki címekért. A magyar vitorlázás aktívan kapcsolódik a nemzetközi versenyélethez is. A Balatonon évente négy-hat alkalommal kerül sor különféle hajóosztályokban világ és Európa-bajnokságokra, Európa Kupa futamokra.
A Kékszalagról
A Kékszalag Európa leghosszabb tókerülő, és a Balaton legtradicionálisabb vitorlásversenye, amelyet először 1934-ben rendeztek meg. A versenyt az a hajó nyeri, amelyik a Balatont leggyorsabban vitorlázza körbe. A verseny neve az idők folyamán fogalommá vált: ma már egybeírjuk, és Kékszalag néven évente rendezik meg. A balatonfüredi rajttól az ugyancsak itt elhelyezkedő célig légvonalban 155 kilométert kell megtenni, erre 48 óra áll a hajósok rendelkezésére. A távot évről évre közel 600 hajó, mintegy 3.000 profi és amatőr sportoló teljesíti.
Fotó: Szántó Áron / MVSz