Siófok  3.3  •  1.6 kn       

Keszthely  1.9  •  5 kn       

Balatonfüred   •  1.4 kn       

Balatonboglár  3.4  •  5.1 kn       

Orfű   •  3 kn       

Velencei-tó  -0.6  •  4.5 kn       

Tiszafüred  2.2  •  6.2 kn       

Mályi-tó  0.9  •  5.5 kn       

2024. november 23., szombat

Félidőben

Félidőben

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Beszélgetés a mandátuma felénél tartó Gerendy Zoltánnal, a Magyar Vitorlás Szövetség elnökével, és Holczhauser András főtitkárral múltról, jelenről, jövőről.

Két nehéz szezonon van túl a két éve megválasztott elnökség. Elsősorban a koronavírus-járvány hatásaival kellett megbirkózni. Hogyan sikerült egy vadonatúj csapattal úrrá lenni a nehézségeken?

Gerendy Zoltán: A tisztújítást követően igen aktív munkamenettel, kétheti rendszerességgel megtartott üléseken alakítottuk át az MVSZ szervezeti felépítését és működési rendjét. A koronavírus-járvány – különösen az első időben – jelentősen befolyásolta a versenyzést, át kellett alakítani a versenynaptárt, alkalmazkodni kellett a változó járványügyi szabályokhoz. Ezeknek egy része még a 2021. évi szezonban is érvényben maradt.

Holczhauser András: Az elnökség a járvány első napjaiban veszélyhelyzeti munkacsoportot állított fel. A munkacsoport elsődleges feladata a koronavírus-helyzet okozta szabályzók figyelemmel kísérése és ezek sportágunkra gyakorolt hatásának elemzése volt, melynek célja természetesen a sportolóink és sportszakembereink egészségének megőrzése, és emellett a versenyrendszerünk fenntartása volt. Itt mondhatom, szerencsénk is volt, hiszen a nyárra mindkét esztendőben csökkent a fertőzések száma, így a főszezonokat jelentősebb megszorítás nélkül sikerült lebonyolítanunk.

G.Z.: Nehézséget okozott az is, hogy kezdetben az új elnökség csak online üléseket tudott tartani, éppen egy olyan nehéz időszakban, amikor az új működési rend, a feladatok megfogalmazása és elosztása a sokkal rugalmasabb és hatékonyabb személyes találkozást igényelte volna. A világjárvány miatt elhalasztott tokiói olimpia egy nem várt, plusz egy éves olimpiai felkészülést jelentett olimpikonjaink számára, amelynek a forrását elő kellett teremteni.

Sok örömet is hozott emellett az új elnökség működési ciklusának első fele: Berecz Zsombor finn dingiben megszerezte sportágunk eddigi legfényesebben csillogó olimpiai érmét. Ez az ezüstérem elsősorban az ő tehetségének és szorgalmának az eredménye, de egész eddigi sportkarrierjében és felkészülésében ott vannak az MVSZ erőfeszítései is. Az ő sikere a sportág egészének nagy előrelépés lehet, példája nyomán minden bizonnyal megnő a vitorlázás iránt érdeklődő fiatalok száma.

H.A.: Az olimpia elhalasztását követően egy teljesen bizonytalan környezetben kellett újraterveznünk a felkészülési programokat és a finanszírozást. Az olimpikonjaink felkészülési munkáját 2013 óta szerződéses rendszerben támogatja az MVSZ és ezt a gyakorlatot ebben az olimpiai ciklusban is megtartjuk. Meggyőződésem, hogy az előző két olimpiai ciklus eredményességéhez nagyban hozzájárult az az összesen körülbelül 600 millió forint támogatás, melyet élsportolóink a szövetségtől kaptak. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy ez a támogatási összeg sajnos még mindig csak 45-50%-át fedezte a sportolók tényleges felkészülési költségeinek... Tokióban, – talán először az MVSZ történetében – sikerült megfelelően felkészült támogató szakemberekkel és technikai háttérrel kiutazniuk sportolóinknak, mely meg is látszott az eredményeken!

Végre átadhatták rendeltetésének a Kékszalag Portot, ami a Balatonfüredi Vízisport és Szabadidő Központ (BVSZK) NKFT beruházásában valósul meg, melyben a Magyar Vitorlás Szövetség a tulajdonos. A beruházás meglehetősen nehéz helyzetben volt, a jelenlegi elnökség hivatalba lépése idején. A befejezés öröme mellett a projektzáró feladatok is erre a csapatra hárulnak. A kikötő július elseje óta próbaüzemben működött, de a legfrissebb hír az, hogy átadják a kikötőépületet is.

H.A.: A Kékszalag Port megnyitása volt számomra az utóbbi időszak legnagyobb sikere. Csak villanásokat láthatott a vitorlás társadalom abból a nagyon bonyolult folyamatból, amit egy ilyen több szereplős projekt jelent. A projekt lehetőség előkészítése több mint 10 éves történet, 4(!) elnökségi ciklust is érintő folyamat volt. Ebben az elnökségi ciklusban tudtunk végre határozottan fellépni a megvalósulás érdekében elnök úrral együtt, amely során nagyon sok segítséget kaptunk partnereinktől is (Balatonfüred városa és a Magyar Kajak-Kenu Szövetség). 2021 vége óta a főtitkári feladataim mellett a BVSZK ügyvezetőjeként irányítom és felügyelem a még hátralévő beruházási és projektfeladatokat. A héten átadják a kikötőépületet, ami óriási eredmény, végre lesz új és ténylegesen is az MVSZ résztulajdonában lévő otthona a szövetségnek (sokan nem tudják, de a „szövi telep” mindig is csak bérlemény volt). Az új telephely némiképp megváltoztatja a működési struktúrát is, ennek a kialakítása most van folyamatban. A versenyzők már birtokba is vették a versenyrendezésre tökéletes helyszínt: egyebek közt itt volt a NAU370 bajnokság és az Optimist csapatbajnokság is és október 12-16. között a Balatonfüredi Yacht Club itt rendezi meg a 49er&FX Európa-bajnokságot.

A projekt fizikai megvalósításának határideje 2022. december 31., ezt követően a pénzügyi elszámolást 2023 első hónapjaira tervezzük. Szerencsések vagyunk, mert még éppen jó pillanatban indult el a kikötő építése, összesen 2.2 milliárd forint pályázati pénzből. Ki tudja, lenne-e erre a közeljövőben lehetőség… A kikötőben kiemelt prioritást élveznek majd a sportág-népszerűsítő és vitorlásturizmust támogató feladatok. A kikötőhelyek elkeltek, rendezvényeken ezen felül akár 40-50 vendéghelyet is tudunk majd biztosítani vitorlázó sporttársainknak.

G.Z.: Az új kikötő új lehetőségeket és dimenziókat nyit meg a szövetségi működésben. Nagyon büszke vagyok rá, hogy a közös erőfeszítéssel már itt tart a projektmegvalósítás.

Amikor elnökké választásom után beszélgettünk, akkor a rendelkezésére álló források bővítését tekintettem az egyik fő feladatomnak. A tervek, és a részben már elvégzett munka jelentős részét először a COVID-járvány elhúzódása húzta keresztül, majd az idén felerősödő energiaársokk, kiegészítve itthon még egy erős inflációval és a forint gyengülésével. Nagyon nehéz és összetett jelenleg a gazdasági helyzet mind a vállalkozások szintjén, mind pedig az állami sportfinanszírozás területén. Sajnos a jelenlegi támogatói kilátások emiatt nem túl biztatóak egyik területen sem. Természetesen most is van B tervem, amely ilyen körülmények között is működőképes lehet, ha az elnökség ebben partner. Elnökségünk egyébként igen aktív, több mint negyven, döntően online ülésen vagyunk túl az elmúlt két év alatt.

„Holczival”, - főtitkár úrral - sokat dolgozunk a vitorlázás állami sportfinanszírozásának további erősítésén, amely idén sokat változott (reméljük számunkra előnyösen) és a költségvetés helyzetétől függően fog beérni.

Másrészről, - ahogy te is elmondtad - történelmi sikert hozott az olimpiai részvételünk Berecz Zsombor olimpiai ezüstérmével Tokióban, amely sportágunk általános megítélésén is nagyot lendített. Ahhoz, hogy ezek a sikerek folytatódjanak, egy, a korábbinál lényegesen erősebb sportmarketinget felépítve tudunk megfelelő nagyságrendű támogatói forrást behozni és azt az utánpótlást jelentő ifjúság és élsport vitorlázás ösztönzésére használni. Remélem a külső környezet már nem romlik tovább és ezt valóban lesz esélyünk sikerrel végrehajtani.

Az is nagy öröm a számomra, hogy minden külső nehézség ellenére két teljes vitorlás szezont tudtunk a vizeken eltölteni és a vitorlázás öröme a külső körülmények ellenére sem csorbult.

Térjünk vissza kicsit még a versenyvitorlázásra. Itt milyen újdonságokkal találkozhattak a vitorlázók?

H.A.: Versenyrendszerünkben a legjelentősebb a változást, az új dinamikus Yardstick-előnyszámítás bevezetése jelentette, amely a futott idők alapján meghatározott képlet alapján objektív módon hasonlítja össze az egyes hajók eredményeit és számolja az előnyszámokat. A rendszert a World Sailing ajánlásai alapján került kidolgozásra, megvalósítása és karbantartása igen jelentős szakmai és adminisztratív feladatokat ró a Hajózástechnikai-albizottságra.

G.Z.: Igyekszünk egyre több technológiai fejlesztést behozni a versenyrendezésbe, hogy a rendezési folyamat a nevezéstől az eredményhirdetésig folyamatosan követhető legyen online is. Ennek jegyében az idei évben elkészült az online hirdetőtábla szolgáltatásunk, mely a VIHAR-rendszerrel összeköttetésben áll, és a versenyeiken minden tagszervezetünk térítésmentesen használhatja. Egy másik példa az Airmoniq nyomkövető rendszert fejlesztő céggel megkötött hosszú távú együttműködési megállapodás is. Eszerint klubjaink szintén ingyen használhatják a rendszert! Az Airmoniq idei, Kékszalagon történt nem kellően letesztelt, - viszont lelkesedésből eredően túl korán beélesített - lekérdezési opciója miatt történt leállás egyértelműen mutatja, hogy ezen a területen nagyon óvatosan kell haladnunk. Külön öröm a Kékszalag növekvő sikere és ismertsége, amelyet igyekszünk nézői oldalról nézve is folyamatosan fejleszteni, hogy a különböző médiafelületeken egyre jobban át tudjuk adni a friss hírek mellett a verseny hangulatát, a hajók pontos helyzetét is.

Másrészről az is világosan látszik, hogy a nagyhajós versenyek mellett erős fellendülést mutatnak a kishajós versenyek is (pl. Svert Kupa), amelyek szinte vízállástól függetlenül hozzák vissza a Balaton jellegzetes, tradicionális és új jolle hajóosztályait is a szabadidős versenyzésbe. A versenyvitorlázás sok esetben valójában itt kezdődik, ezért lényegesen erősebben szeretnénk a következő két évben a kishajós vitorlázást támogatni.

H.A.: Ha már az online megoldások szóba kerültek: dolgozunk a Vihar 2.0 fejlesztésén. Új, korszerű megoldásokkal kerül sor a VIHAR-rendszer teljes megújítására, melyről év elején döntött az MVSZ elnöksége. Az új program bevezetésére októberben kerülhet sor, a régi jól bevált funkciók mellett a legnagyobb újdonság a hajóregiszter modul bevezetése lesz.

Egyre népszerűbb az elnök úr által említett és a hunsail.hu oldalon elérhető online hirdetőtábla, ez nem csak a versenyek iránt érdeklődők számára nyújt friss információkat – versenykiírást, versenyutasítást, közleményeket, eredményeket –, hanem a versenyt rendező, de egyszerűbb weboldallal rendelkező kisebb egyesületektől teljesen átveheti a versennyel kapcsolatos online adminisztráció, versenykövetés feladatát. A hunsail.hu oldalról pedig annyit, hogy mostanra hivatalos közlönyből (fenntartva persze ezt a funkciót is), a vitorlássport első számú hazai online médiumává vált, hírforrásként hivatkoznak rá, versenybeszámolóinkat, interjúinkat átveszik az online térben. Facebook-oldalunk is népszerű, a weboldallal kialakult jó szinergia mellett új funkciókkal is jelentkezik.

Milyen elvégzendő feladatok maradtak az elnökségi ciklus második felére?

G.Z.: Az idén elfogadásra került az MVSZ 2022-28 évekre vonatkozó stratégiája, amely a magyar vitorlázás majd minden területen céloz változtatásokat, fejlesztéseket elég világos és jól követhető formában. Elnökségünk ennek végrehajtását már részben meg is kezdte, ezt szeretnénk folytatni a következő 24 hónapban is. Emellett egyik kiemelt témakörünk az MVSZ és a Balatonfüredi Vízisport és Szabadidő Központ Nkft. (a Kékszalag Portot fejlesztő projekt cég) együttműködésének tartalmi véglegesítése, (ki és mit csinál) amely a beruházás lezárásával párhuzamosan szintén már a vége felé közelít. Ez a modern kikötő óriási lehetőségeket tud kínálni a magyar vitorlássport fejlődésének.

Emellett az elnöki szerepemben szeretnék néhány átfogóbb témában is továbblépni, mint pl. kishajós együttműködés a Magyar Országos Horgász Szövetséggel újabb kishajós kikötők megnyitására, egy állandó Kishajós bizottság létrehozása az ezirányú elnökség munka támogatására, amely kellő mértékben visszahelyezi a napi munkánk fő sodrába ezt a vitorlázó közösséget tradícióival, problémáival és lehetőségeivel együtt. A négy európai tókerülő versenysorozat elindításához szükséges egységes nemzetközi hajóosztály kiválasztása (enélkül lehetetlen ezt a versenysorozatot felépíteni), valamint a különböző okok miatt többszöri nekifutásra sem bevezetett kikötői utánpótlás támogatási program (KIUT) mielőbbi elindítása. A kishajós tevékenységek támogatása különösen fontos a Balatonon kívüli vízterületek szempontjából nézve is, mert számos tavunkon (Fertő tó, Velencei-tó, Tisza-tó, tatai Öreg-tó, Szeged, Nyékládházi tavak, Orfűi-tó stb.), komoly szakmai munka folyik, évek óta jól látható eredményekkel. Ezek a kisebb klubok több figyelmet és szövetségi támogatást érdemelnek. Emellett szeretnék még egy teljesen új alapokon nyugvó támogatói kommunikációs együttműködési modellt bevezetni a magyar vitorlázásban, amely elébe megy a megváltozott, de remélhetőleg még létező támogatói elvárásoknak. Úgy gondolom nem fogunk unatkozni a ciklusunk második felében sem.

H.A.: Nem szoktunk róla beszélni, de az új gazdasági környezet, a növekvő energiaárak a Magyar Vitorlás Szövetség életét is befolyásolják. Takarékoskodnunk kell, anélkül, hogy ez a munkánk eredményességén meglátszódna. Nagy kérdés majd az új kikötő és székház üzemeltetése a következő szezonban, ennek a tervezését már megkezdtük.

Folytatnunk kell a sikeres kezdeményezéseinket: a járványügyi korlátozások után újra indult a vitorlázást népszerűsítő Go Boating program, 2021-ben pedig csatlakozott az MVSZ a Steering the Course – Nemzetközi női vitorláshét programhoz, melyet a World Sailing kezdeményezett. Az egy hetes kommunikációs kampány zárásaként 2022-ben másodszor szervezett a szövetség női csapatversenyt szép számú résztvevővel. Folytatjuk a Vitorlás Suli programunkat is.

Továbbra is oda kell figyelnünk az utánpótlásra, az élversenyzőinkre. Az olimpiai felkészülést végző versenyzőink támogatását az MVSZ továbbra is kiemelten kezeli: Érdi Mária, Vadnai Benjamin és Vadnai Jonatán hosszú évek óta aprólékos, szisztematikus munkát végeznek és nagyon szeretnénk, ha a következő olimpiáról is olimpiai ponttal térne haza a magyar csapat. Mári és Benji már két ötkarikás játékokon is szerepelt, már bizonyítottak, a 2024-es olimpia nagy reménysége lehet Vadnai Jonatán, aki egyre jobb formában versenyez. Európa-bajnoki bronzérme, világbajnoki 11. és 9. helye az olimpiai ILCA7 hajóosztályban azt jelenti, hogy ott van a mezőny legszűkebb élvonalában.

Utánpótláskorú sportolóinknál Kis-Szölgyémi Soma és Juhász Samu U17 világbajnoki címe, a Fehér Boróka és Fehér Szonja páros U17-es világbajnoki bronzérme az év legkiemelkedőbb eredményei, de a klubok, az edzők és a szülők közös erőfeszítésének köszönhetően egyre több fiatal ér el nemzetközi sikereket sportágunkban. A megfelelő szakmai és pénzügyi támogatásuk továbbra is kihívást jelent szövetségi oldalról.

Szerencsére széles az a bázis, ahonnan az újabb és újabb tehetségek megjelennek.

148 tagszervezetünkben 4298 versenyengedélyes sportoló vitorlázik, közülük 698-an vannak 18 éves kor alatt. A Versenysport bizottság javaslatára az MVSZ elnöksége átalakította a támogatási rendszert, mely az utánpótlás osztályokban is kifejezetten eredmény alapúvá vált. Ahhoz, hogy hosszútávon fenntartható sikereket tudjunk elérni, - ahogy Zoli is említette - lényegesen több forrás bevonására lesz szüksége, hiszen a nemzetközi szintű versenysport óriási összegeket emészt fel.

Elnök úrral mindenki egyetért abban, hogy a kisebb egyesületek hathatós támogatását meg kell oldanunk, ehhez az eszközök biztosítása és a szakemberképzés elengedhetetlen összetevők.

Ennyi tennivaló, munka mellett jutott-e idő vitorlázásra is?

G.Z.: Ebben az évben vitorlázóként is nagyon izgalmas szezonom volt, 20 év modern OD osztályokban (Elliott, Asso, X35) történő versenyzés után idén tudtuk először élesben kipróbálni a tavaly ősszel Németországból érkezett, idén 101 éves Elena 40-es cirkálómat, amely egyébként a Tramontanával egy helyen készült. Tanuljuk még a hajót, amely sajnos jól látható volt az utolsó versenyünkön, a Félszigetkerülőn is, ahol visszafelé egy fordulónál a nem megfelelően kinyitott lee beksztég miatt a grósz nem ment ki azonnal, és az erős szél azonnal ledöntött minket. Ez a probléma egy modern hajón nem okoz ekkora gondot, de a klasszikusok ilyenkor sajnos megmerülnek és a hirtelen befolyó sok víz miatt elsüllyednek. Szerencsére azonnal segítettek az arra haladók (Farkas János 50-es cirkálóval és Szabados Károly Nautic-kal, és még többen is megálltak!), jó érzés volt megélni a feltétlen odafigyelésüket az erős szélben, nagy köszönet érte! A hajó egyébként az elektronikus egységek kivételével sérülés nélkül vészelte át az eseményt, és már készülünk a téli karbantartására. Nagyon nagy élmény egy közel 100 éves technikával az élmezőnyben vitorlázni, de ezeken a hajókon sajnos tényleg nem szabad erős szélben hibázni. Jó lecke volt, nagyon élvezzük a klasszikus hajók társaságát, jövőre jobbak leszünk!

H.A.: Idén nem, de jövőre az „osztálytársaknak” megígérem, hogy 2023-ban az Amitié csapata lényegesen több versenyen vesz majd részt. A viccet félretéve, ebben az évben a vitorlázás érdekében végzett feladataim mennyisége nem tette lehetővé, hogy vízen aktívan részt vegyek a versenyeken, még a bajnokságon sem indultunk el... A feladatokról és a feladatok megosztásáról már beszélgettünk Zolival is, jövőre biztosan többet találkoznunk majd a vízen!

Visy László Oszi

Fotó: Szántó Áron/MVSZ

Fonyódi siker az év utolsó Feva - versenyén Előző

Fonyódi siker az év utolsó Feva - versenyén

Javaslattétel a 2022. Év Vitorlázójára és a 2022. Év Ifjúsági Vitorlázója különdíjakra Következő

Javaslattétel a 2022. Év Vitorlázójára és a 2022. Év Ifjúsági Vitorlázója különdíjakra