Siófok  14.9  •  12.7 kn       

Keszthely  12.9  •  9 kn       

Balatonfüred  14.6  •  11.3 kn       

Balatonboglár  14.9  •  15.2 kn       

Orfű  13  •  10 kn       

Velencei-tó  14.9  •  11.5 kn       

Tiszafüred  13.8  •  8.6 kn       

Mályi-tó  13.8  •  7.2 kn       

2024. március 29., péntek

VITORLÁS ILLEMTAN 2. RÉSZ

VITORLÁS ILLEMTAN 2. RÉSZ

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

A Hajózási Szabályzat szerint kötelező minden kishajón egy minimum 60 centiméter széles nemzeti lobogót viselni, nappal, a hajó farrészén. A továbbiakat a tengerész hagyomány és a szokásjog, tengereken pedig az ott érvényes szabályzat írja elő

A lobogóhasználatról

A Hajózási Szabályzat szerint kötelező minden kishajón egy minimum 60 centiméter széles nemzeti lobogót viselni, nappal, a hajó farrészén. A továbbiakat a tengerész hagyomány és a szokásjog, tengereken pedig az ott érvényes szabályzat írja elő. Tartsuk be ezeket, hiszen ezek jelzik mindenhol a világon, hogy a hajós emberek mindenhol összetartó, egymást felismerő nagy családjához tartozunk.

A lobogó sose legyen fakult, szakadt. A nemzeti lobogó számára a legalkalmasabb és legstílusosabb egy, a hajó farrészén elhelyezett, kivehető zászlórúd. Ha 40 fokban hátrafelé dől, mindig láthatóak a nemzeti színek.

Klublobogót régen az árbóc csúcsán viseltek, ez ma már nehezen megoldható. A klublobogó manapság elfogadott helye a bal száling alatt van. 

Ha idegen ország felségvizein hajózunk, a vendéglátó ország lobogóját a jobb száling alatt viseljük. Természetesen ez lehet kisebb, mint a nemzeti lobogónk, ám ne legyen túl kicsi, mert ez udvariatlanság.

A lobogókat éjszakára be kell vonni, a vendéglátó ország lobogóját is! A klublobogó állandóan felhúzva maradhat. (Több vitorlásklubban, kikötőben van zászlórúd, ott is illik reggel felhúzni és napnyugta után bevonni a nemzeti lobogót. A reggeli zászlófelvonást jó az ifikkel együtt elvégezni, mindig másvalaki húzhatja fel a lobogót, és ez a közös program alkalmas egy rövid napindító megbeszélésre is, szép keretet ad a napnak.) 

Versenylobogó és a nemzeti lobogó egyszerre nem viselhető. A „V” versenylobogót a verseny előkészítő jelzésétől a célbafutásig, vagy a verseny feladásáig kell fenntartani. (Ez 2021-ben még lehet a code V vagy egy fehér alapon fekete V betűs lobogó, 2022-től már csak a fehér alapon V betűs használható erre a célra.) 

Szép szokás a zászlóval való üdvözlés. Hadihajók esetében több mint illendő (láttam néhány éve aknakereső hajót a Balatonon!), de menetrendi hajókkal találkozva is szokás. Ilyenkor a nemzeti lobogó zászlórúdját kivesszük a helyéről és vízszintesen hátrafelé kitartjuk. A köszöntött hajó vagy hasonló módon, vagy lobogója részbeni leeresztésével és visszahúzásával viszonozza az üdvözlést, mi ezután tesszük vissza a helyére a saját lobogónkat. Sporthajók között általános a jobb kézzel való intés, üdvözlés. Ne mulasszuk el.

A Balatonon állandó kikötőhellyel rendelkezik egy hajó. A tulajdonosa osztrák. Milyen lobogót viseljen a fő helyen? A megoldás: azét az országét, ahol a hajót regisztrálták. Ez nem biztos, hogy Magyarország, de az sem, hogy Ausztria.

Vitorlás illemtan sorozatunk harmadik, utolsó részében arról lesz majd szó, hogyan viselkedjünk vendégként egy hajón úgy, hogy legközelebb is meghívjanak…

Visy László Oszi

VITORLÁS ILLEMTAN 1. RÉSZ Előző

VITORLÁS ILLEMTAN 1. RÉSZ

VITORLÁS ILLEMTAN 3. RÉSZ Következő

VITORLÁS ILLEMTAN 3. RÉSZ