Siófok 2.7 • 2.3 kn
Magyar arany is születhet az orfűi vb-n
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
Babos Attila írása az orfűi világbajnokságról és a hazai esélyekről.
Teltházas lesz a május 1-14. között megrendezendő modellvitorlás világbajnokság Orfűn. Van rá esély, hogy magyar aranyérem szülessen.
Nincsenek még a világon komoly pénzdíjas modellvitorlázó versenyek, így egyelőre a profi versenyzők is a hobbijukat űzik, amikor vízre engedik hajóikat, ugyanakkor ez a helyzet akár igen hamar meg is változhat, árulta el a Szabad Pécs kérdésére szerdán ifj. Csóka László pécsi modellvitorlázó versenyző, aki egyben a legeredményesebb magyar modellvitorlázónak is mondhatja magát.
Szerdán tartották ugyanis a május 1-14. közt, Orfűn, a Pécsi-tavon megrendezendő XIX. Naviga RC Sailing WC modellvitorlás világbajnokság sajtótájékoztatóját. Az eseményen több magyar világbajnoki induló is megjelent, köztük ifj. Csóka, aki az elmúlt héten, a világbajnokság legfontosabb felkészülési versenyének számító linzi Pichlingersee Regattán két első és egy második helyezéssel jelezte, hogy vele számolniuk kell a versenytársaknak.
De mégis mibe kerül?
Ne kerteljünk! Mindenki arra kíváncsi elsősorban, mégis mibe is kerül ez a nem olcsónak tűnő hobbi, így természetesen ezt is megkérdeztük ifj. Csóka Lászlótól. A válasz lényege: nem csak drágának látszik, az is (persze, melyik hobbira nem kell áldozni), hiszen a profik hajói új áron nagyjából 2500-4000 eurót, vagyis átlagosan kb. egymilliót kóstálnak. Ugyanakkor nem kell rögtön jelzáloghitelt felvennie annak, aki megnézné, milyen az élet a távirányítós kisautók világán túl, egy már teljesen jól használható amatőr modellvitorlás százezer forint körül kapható. És akkor, aki szereti a vizet és a csodás környezetet, belekóstolhat a felnőttek távirányítós játékába. A modellvitorlások is úgy működnek azonban mint az új autó, ahogyan párszor vízre engedik őket, máris veszítenek az értékükből, így azoktól, akik folyton a legújabb modelleket keresik, akár féláron vehető még hosszú-hosszú évekig használható fullextrás modellhajó. Az igazán elszántak ugyanis akár háromévente cserélik a hajókat, kb. ennyi időnként a gyártók mindig előjönnek valami olyan újdonsággal, ami miatt érdemes a versenyzőknek cserélni.
Vitorla, jó szél, stratégia
Hogy mi is hajtja ezeket a szép kishajókat? Hát a szél, vághatnánk rá kapásból, ugyanakkor természetesen motor is van bennük, ami akkumulátorral működik. A vitorlások közt vannak olyanok, amelyeket kormányozni lehet és a vitorlát statikusan állítani, és olyanok is, ahol a vitorlát kétféleképpen is lehet állítani, finomhangolni verseny közben, ami egy külön hajóosztályt vagy kategóriát jelent a versenyeken. A legeredményesebb magyar versenyzőtől azt is megtudtuk, hogy a stratégiának ebben a sportban is nagy szerepe van, és persze a jó helyzetfelismerésnek, a jó reakcióidőnek, és persze az aerodinamikáról is kell, hogy legyen valami sejtése a modellvitorlásnak, ha elsőként akarja befuttatni kis hajóját.
Maga készíti a vitorlákat
Egyelőre a legjobb versenyzőknél is inkább viszi a pénzt a hobbijuk, mint már említettük. Ifj. Csóka László azonban nem csak azt nem zárja ki, hogy a sportág fejlődésével ez változhat, de neki egyéb más személyes ambíciói is vannak a modellvitorlázáson belül. A fiatalember diploma előtt áll, de már tervezi továbbtanulását, PhD-fokozatot szerezne marektingből a PTE Közgazdaságtudományi Karán. Ugyanakkor ő maga készíti modellhajóinak vitorláit, s úgy gondolja, ezt szeretné folytatni is, s akár ebből megélni majd a jövőben.
Akár tízezer kilométerről is
Az orfűi vb-n lesznek szép számmal, hiszen 11 nemzet, 78 versenyzője jelezte részvételi szándékát az orfűi vb-re. Nem tűnnek alaptalanoknak tehát azok a várakozások, amelyek magyar világbajnoki esélyeket latolgatnak, hiszen a 8 napos linzi versenyen szinte a teljes vb-mezőny megjelent, csupán a kínaiak, a fehéroroszok valamint az orosz csapat tagjai hiányoztak. Ifj. Csóka László erős mezőnyben, többségében élénk szélviszonyok mellett nyerte a TenRater és a Marblehead osztályokat, míg az egyméteres osztályban csak az utolsó futamon csúszott el a győzelme (az aranyérmes abban a cseh Pavel Novotny lett). A kínaiak ugyanakkor nagyon erős, kilencfős csapattal jönnek (a magyarok például hatan lesznek), s lesz olyan versenyző is, aki tízezer kilométert utazik azért, hogy eljusson májusban Baranyába.
Ötven évet ünnepelnek
Az orfűi világbajnokság amiatt is szimbolikus, mert a Pécsi-tó összetartó vitorlázó közössége éppen az idén ünnepli az orfűi vitorlázás 50 éves jubileumát. Márpedig a modellvitorlázó vb Orfű eddigi legnagyobb vízi-sport eseménye lesz.
Az ünnepi évad augusztusban a Vitorlás Napokkal folytatódik, ahol a modellvitorlázók mellett már a Finn, Kalóz, Laser és Optimist osztályok versenyzői, illetve a szörfösök is versenybe szállnak. A különleges és remélhetőleg emlékezetes szezon októberben a Hungarian IOM Open futamaival és a hagyományos OVE Évadzáró Bankettel fejeződik be, elindítva az orfűi vitorlázás következő 50 évét.