Siófok  14.4  •  8 kn       

Keszthely  14.9  •  6 kn       

Balatonfüred  14.1  •  1.7 kn       

Balatonboglár  15.1  •  7.4 kn       

Orfű  15  •  4 kn       

Velencei-tó  15.5  •  9.6 kn       

Tiszafüred  14.7  •  4.1 kn       

Mályi-tó  14  •  5.4 kn       

2024. április 26., péntek

Sós víz - az első magyar tengeri 29er edzőtábor

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Sós víz - az első magyar tengeri 29er edzőtábor

Sós víz - az első magyar tengeri 29er edzőtábor

Amikor ezeket a sorokat írom, a Spartacus Vitorlás Egylet öt 29er egysége Goszleth Marcell edző vezetésével vidáman szeli a habokat Izola térségében a vasárnapi borongós napsütésben. Jelenleg 8 csomó körüli délies szél van, a levegő  hőmérséklete  13 Celsius, a hullámok magassága 15 centi.

Az első külföldi edzőtábor nem indult könnyen. Múlt csütörtökön még apróbb hegesztési munkálatok folytak az utánfutón, amelyen azután négy darab 29er és a motoros utazott. Az ötödik hajó a Ford Petrányi jóvoltából rendelkezésünkre bocsátott busz tetején közelítette meg a szlovén vizeket. A tizenegy tagú csapat is két buszban utazott persze, meg a cuccok sem fértek volna el másként...

A november elején Balatonföldváron megtartott edzőtábor után (méghogy nem lehet novemberben vitorlázni a Balatonon egy skiff-típusú hajóval...) az öt 29er egység immár a nemzetközi vizeken is megpróbálta ezt az akrobatikus mozgást és hatalmas élményt nyújtó korszerű hajóosztályt.

A De Jonghe Arthur - Szabó Rudolf,  Kocsis Bálint - Pavlik András, Lászlófy Ábel - Petrányi Botond, Lászlófy Levente - Arányi Barna,  Ralovich Dávid - Borbás Barna egységek  két hét múlva ugyanitt, Izolán folytatják a felkészülést a jövőre induló versenysorozatokra.
Foto: Kocsis Bálint

A vízen készült fotók a Magyar 29er Osztályszövetség Facebook-oldalán ( https://www.facebook.com/29erHungary ) később lesznek megtalálhatók.

Az elmúlt huszonöt évben alapvető változások formálták át a vitorlázást.  A sportág teljes egészét meghatározó tendenciává vált az ún. „apparent wind sailing” (AWS, látszólagos-szél-vitorlázás) térhódítása. 
Az AWS lényege nagyon tömören a következő: mára olyan mértékben felgyorsultak a hajók, hogy a menetszél és a valós szél vektoriális eredőjeként megjelenő látszólagos szél kialakításában jelentősen megnőtt a menetszél szerepe – a jégvitorlázásban már régóta ismert ez a jelenség. Így a látszólagos szél iránya és a hajó hossztengelye között bezárt szög progresszív módon lecsökkent. Jól megfigyelhető ezen folyamat a nagyhajók egyre laposabb hátszélvitorláinak fokozatos elterjedésén (spinnaker – aszimmetrikus spinnaker – code-0). 
A tendencia az egyszemélyes hajóktól az America’s Cup-on keresztül az offshore versenyzésig a sportág minden szegmensét áthatja, mely alól nem kivétel az olimpiai vitorlázás sem. Az AWS megállíthatatlan térnyerése megváltoztatja a versenyzés minden aspektusát a vitorla beállítástól kezdve a széltaktikán át egészen a stratégiáig.

A 29er ifjúsági osztály messze a legdinamikusabban fejlődő nemzetközi ifjúsági AWS hajótípus.
Ez az osztály kiválóan felkészítheti az ifjúságot egy nagy teljesítményű, gyors szkiffel való eredményes versenyzésre, megadhatja nekik a modern vitorlázásban alkalmazott vitorla beállítás, taktika és stratégia alapjait. Optimális elő-osztálya tehát az olimpiai 49er illetve 49erFX típusoknak. Ezen felül a 29er-ben alapos tudást szerző ifjúsági versenyzők sokkal könnyebben lesznek képesek beletanulni akár a többtestű hajókkal való versenyzésbe, mint például a 420-as osztályban gyakorló társaik. Így a 29er ifjúsági elő-osztálya lehet akár a Nacra17-es olimpiai osztálynak is.

Átadták a 2016.évi ranglista díjakat Előző

Átadták a 2016.évi ranglista díjakat

29er edzőtábor második beszámoló Következő

29er edzőtábor második beszámoló