Siófok 6.6 • 6.5 kn
MOL TBS Nagydíj
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
Fa Nándor alapítású Balaton-kerülő versenyek 8 méteres nyitott kategóriájú hajók számára.
Fa Nándor alapítású Balaton-kerülő versenyek 8 méteres nyitott kategóriájú hajók számára. 2016. szeptember utolsó hétvégéjén ismét elrajtol a 2001-ben Fa Nándor által alapított Egyszemélyes Balaton-kerülő Verseny, idén MOL – TBS Nagydíj néven, a Balaton legnehezebb szólóvitorlázó versenye, kikötés- és külső segítség nélkül a Balaton körül. A mezőny a Balatonfüredi Yacht Club előtti (BYC) víztisztásról rajtol.
MOL – TBS NAGYDÍJ 2016. szeptember 30.–október 2.
Rajt : Balatonfüredi Yacht Club ( BYC )
Nevezés : http://szolovitorlazas.hu/nevezes/
Részlet a Fa Nándorral készült interjúból
mixpress: A kezdetek óta TBS Nagydíj néven szervezett verseny igen komoly fejlődésen ment keresztül. Egyre többen neveznek, egyre fiatalodik a mezőny, bár ezután sem lesz tömeges rajt, hisz épp a nehezen teljesíthetősége miatt, csak a nagyon felkészült hajók és hajósaik alkalmasak ezen a versenyen helyt állni. Az egyre több innovatív hajó megjelenése viszont azt mutatja, érdemes volt provokálni mind a hazai hajótervezőket, mind a hajósokat az innováció irányába, látható, hogy ebben az évben megint csak új magyar alkotású versenyhajók születtek és állnak rajthoz. Milyennek látod a mezőnyt?
Fa Nándor: A verseny is sokat fejlődött 16 év alatt, de én sokkal inkább a versenyzőkben és a versenyhajókban látok fejlődést. 2006 óta – ekkor tettem vízre az első 8m nyitott karbon versenyhajót, a Fahajó 8mpro-t, azóta évről – évre születnek az újabb tervezésű és építésű versenyhajók. A hazai tervezők jól alkalmazzák mind a balatoni fejlesztési tapasztalatokat, mind az óceáni versenyhajókból adoptálható paramétereket. Egyre több, erre a versenyre tervezett és épített hajó száll ringbe, amelyek a teljes nyári szezonban is versenyeznek más felállásban, csapatokban is. Ugyanakkor azt látom az elmúlt több, mint egy évtizedben, hogy nagyon precízen megtanulták a srácok vezetni azokat a hajókat, amik rendelkezésükre állnak. Nagyon megtanultak szólóvitorlázni. Ma már nem egy orrsudár meghosszabbításként betűzött seprűnyéllel tunningolva jelennek meg a szólóversenyre, mint az első években. A Balaton elég trükkös víz, úgyhogy akik eddig megharcoltak a versenyeinken önmagukkal és a hajóikkal, ma már mindannyian tudják, hogy egy szóló balatoni versenyt teljesíteni, nem egyszerű feladat.
mixpress: Minden rendező célja a mind több résztvevő, a tömeges nevezés, a tömeges rajt látványa, Te azonban limitálod a részvételt, miért?
Fa Nándor: A számokat illetően – ugyan ma már közel százan vagyunk, akik a kezdetek óta összesen végigversenyeztük a szóló Balaton-kört, – évente nem vagyunk többen a rajtnál, mint 25-30 hajó. Soha nem is álmodtam róla, hogy a Balatonon ennél több szólóvitorlázó jelentkező legyen. Ha arányaiban nézzük, a világban körülbelül ugyanennyi szólóvitorlázó rajtol egy-egy komoly óceáni versenyen. Az, hogy a mai aktív magyar versenyvitorlázók közül húsz igen ambiciózus vitorlázó rendszeresen megjelenik itt a Balaton-kerülő szóló versenyeken, és nyugodtan kijelenthetem, hogy minden hajós egyre inkább tudja a dolgát, ezt én kifejezetten sikernek gondolom. A győztes mindenképp megérdemli a Nagydíjat és ez egyben mintegy korona az aktuális szezonban teljesített vitorlázó számára egy évre. Minden résztvevő tudja, hogy a saját felelősségére vállalja a futamot, neki kell tudnia, mire és hogyan készült fel. A balatoni vitorlázók jól ismerik egymást, egymás képességét, tudják jól, hogy akik eddig megcsinálták, hogyan értek el eredményeket, és azt is tudják, hogy az elégtelen felkészülés sem hajóban sem emberben itt nem tréfa. A legfelkészültebb versenyzőt is érheti meglepetés. Nem vállal ma már értelmetlen rizikót senki, aki az éjszakai és nappali Balatont jól ismeri.
mixpress: … és van az a bizonyos Fináczy György által felkínált vándordíj. Fináczy György a kezdő TBS Nagydíjak ötszörös győztese a Déli szél 8mod -val.
Fa Nándor: Gyuri ezt a 8M OD-nak kínálta föl eredetileg, idén pedig az abszolut győztes kapja a különdíját, ezt a csodás üvegtornyot. Gyuri célja az volt, hogy még több újításra inspirálja a 8MOD versenyzőket, hogy a Balaton egyik legnépszerűbb osztályhajójának sikeres és felkészült kormányosai itt, a nyitott katergóriában is rajthoz álljanak. A 8m OD felturbózásával indultak az első szólóversenyek. Egy 8M OD-val induló versenyzőnek a kezdetek óta lehetősége volt eldönteni, hogy nyitott kategóriában jön és akkor turbóz, vagy a kategóriáján belül jön és a klasszikus módon egy spinakkerrel megvitorlázva, richer és egyéb minden nélkül. Így kevesebb a beavatkozás, kevesebb a költség. Bármely 8 m nyitott kategóriában induló hajó beleszólhat az élmezőnybe. A 8 MOD és más kategóriákban, legalább 5 nevezett hajó osztályt alkot és kettős lehetőséggel versenyezhet – osztályban is és nyitott kategóriában is. Rengeteg olyan 8M OD van, akik nem szeretnének külön költségekbe esni emiatt az egy szólóverseny miatt, így ők el tudnak jönni a klasszikus módon is.
mixpress: A „Szóló Balatonkerülő” útvonalát nagyban befolyásolja a vízmélység, kikötőben és a verseny során egyaránt, illetve bizonyos hajóknak a merülési adatok miatt konkrét probléma volt több évben is a sekély vízállás. Ez évben ez talán nem jelent problémát, kivéve a homokpadok.
Fa Nándor: Igen, például a „tihanyi cső” mindig nagy kérdőjel mindannyiunk számára, mivel több évben is előfordult, hogy a hajózási út bójasorán belül is fel lehetett ülni. A mi hajóinknál két méter a merülési limit, az új hajók szinte mindegyik kihasználja ezt, nekik nagyon kell figyelni arra, hogy hol mennek. A bójafordulóknál is szükségszerűen közel megyünk a parthoz, a bójakerülés esetenként kifejezett taktikai csata a hajósok közt. A keszthelyi bóját szinte minden évben kihozzuk egészen a györöki sarokig mert több évben megbízhatatlan volt a Keszthely előtt a vízmélység, így nem kockáztattunk. Idén ezzel kapcsolatban is időben megnézzük a lehetőségeket. Almádinál és Aligánál biztonságra törekedve visszük majd a bójákat a nyílt víz felé, ahol már megbízhatóan 2 és fél méteres vízmélység van.
mixpress: 2006 óta átadtad a versenyigazgatói posztot Toronyi Andrásnak (Kereked Viotorlás Klub), aki a TBS Nagydíj kritériumaival azóta is kiváló versenyeket rendezett. Idén Te is itthon leszel, újra versenybe szállsz?
Fa Nándor: Nagy öröm számomra, hogy idén újra itt lehetek a rajtnál, bár nem versenyben állok idén a rajthoz. Andrástól, a Kerekedtől és a BYC től kapott óriási értékű együttműködéssel rendezzük együtt idén a MOL – TBS Nagydíj-at. A Spirit of Hungary felkészülési időszakában és versenyéveiben sajnos nem tudok itthon versenyezni. Miután sokat próbáltam Fin-nesként is és a magam 8mpro-jával is a hazai vizeken, nem nézem le a Balatont, felkészületlenül soha nem szállok vízre idehaza sem és az óceánon sem. 2014-15-ben a Barcelona World Race volt a fő feladat. Ebben az évben kifejezetten a Vendée Globe-ra kell koncentrálnom. A 2006-ban megalkotott Fahajó 8mpro 2 évet pihent az állványon, de idén minden valószínűség szerint Fináczy Péter (korábbi TBS Nagydíj győztes) áll vele rajthoz a MOL – TBS 2016 Nagydíjon. Senkinek nem lesz könnyű dolga, remek aktivitást mutat az eddig ismertekhez képest is mind a Flaar, mind a Code8 alkotó csapata és a hajósai, további fejlesztésekről is hallani, és kíváncsian várjuk a rajtnál a bójakerülőknél s a célban a „bemutatókat”. A Fahajó 8mpro-val utolsó versenyem 2013-ról jó élményként maradt meg, amikor győztesként értem célba. Remélem Petinek is jól szolgál majd. Azóta 2014-ben Varga Lajos (Nelson), 2015-ben Zolnai György (Zipcode) a győztes célszemély, akit a versenytársak természetesen szeretnének idén is megverni. Varga Lajos egyenlőre a KK Szóló versenynek is verhetetlen szólóvitorlázója. Magam idén csak rendezőként ülök hajóba, de nagy várakozással figyelem az utóbbi évek 8m nyitott versenyhajó fejlesztéseit és a hajósok egyre jobban fejlődő szóló-aktivitását.
Jó felkészülést és élvezetes Balaton-kerülő csatát kívánok mindenkinek! Köszönjük a MOL – nak, hogy ez évben a versenyrendezésben mellénk álltak. Ugyancsak köszönet előre is BYC és a KEREKED vitorlázó kluboknak, a bója-hajó szolgálatoknak, a lelkes önkénteseknek, akik minden évben segítik a munkánkat vízen és parton.