Siófok 5.5 • 26.8 kn
Ha törik, ha szakad, még egy kompot akarnak a Balatonra
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
Azt mondják, a Fonyód-Badacsony kompjárat megvalósítása nemzetgazdasági szempontból indokolt.
Jó pár éve megy az intenzív vita arról, hogy vajon tényleg szüksége van-e a Balatonnak egy második kompra Fonyód és Badacsony között. A téma már a Parlamentbe is beszivárgott, ahol azt firtatták, hogy a Szántód és Tihany közötti távolság ötszörösének tudatában is megtérülne-e a befektetés. Illetve kérdés volt az is, hogy egy négyfős családnak például megérné-e használni a második kompot, hiszen egy ilyen útért a rövidebb Szántód-Tihany vonalon is négyezer forintot fizetnek autóval.
Fónagy János közlekedésfejlesztésért felelős államtitkár szerint "a Fonyód-Badacsony kompjárat megvalósítása nemzetgazdasági szempontból indokolt, a beruházás a térség közlekedésének, turisztikai életének és társadalmi mobilitásának a fejlődéséhez is hozzájárul."
2012-ben készült részletes megvalósíthatósági tanulmány a második balatoni kompról. E szerint az északi partra tartók jelentős része is az M7-est választaná Fonyódig, és itt kelne át a Balatonon (tényleg?). Az új komp a számítások szerint ellenkező irányban is sok vendéget hozna Somogy megyének.
A menetidő a szántód-tihanyi komp tíz percével szemben 20-25 perc lenne. A Fonyód-Badacsony kompon 48-50 autó és 350-500 utas kelhetne át, az pedig tény, hogy jelenleg ez a Bahart legnagyobb forgalmú személyhajójárata. Évente 100-120 ezer utas közlekedik a járaton, vagyis ezzel a forgalommal az új komp önfenntartó lehet.
Az államtitkár szerint Fonyód és Badacsonytomaj gépjárműforgalma jelentősen nem nőne, ellenben néhány más településen csökkenhet a közutak igénybevétele. "A megvalósíthatósági tanulmány számításai szerint az átkelés költsége egy négyfős család részére nem jelentősen több, mint a két kikötő közötti távolságra becsült körbeutazás költsége autópályadíj nélkül” – írta Fónagy, hozzátéve, hogy a nem forintosított előnyökkel is számolni kell, mint például az utazási idő és a környezeti terhelés csökkentése.
Az Unió egyébként nem támogat kompbeszerzést, nagyon alapos indokokat kéne találni a támogatásra, például a turizmus fellendülését, vagy a 7-es és a 71-es út összekötését. Hidvégi József fonyódi polgármester szerint azonban több magáncég is bejelentkezett, amelyik szívesen lebonyolítaná a projektet kétmilliárd forintos uniós támogatás esetén. Ekkora összeg szerepel a 300 milliárdos Balaton-fejlesztési keretben hajóbeszerzésre.