Siófok  3.9  •  18.8 kn       

Keszthely  0.9  •  12 kn       

Balatonfüred  3.5  •  20.2 kn       

Balatonboglár  3.9  •  17.4 kn       

Orfű  -0  •  9 kn       

Velencei-tó  3.3  •  17.4 kn       

Tiszafüred  2.2  •  11.9 kn       

Mályi-tó  0.7  •  5.4 kn       

2024. november 23., szombat

Legénységbörze, a csapatépítés kulisszatitkai

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Az interneten bolyongva, egyre több olyan felhívásba botlok, ami arról szól, hogy kormányos, hajótulajdonos vagy részben összeállt vitorlás csapat legénységet keres.

Legénységbörze, a csapatépítés kulisszatitkai

Valóban ilyen nehéz egy közepes vagy nagy létszámú csapatot összeállítani? Nyílt felhívás útján kell kutatni a versenyezni kész mancsaftot vagy csupán a képzett legénységből van hiány? Ilyen és ehhez hasonló kérdéseket boncolgatva beszélgettünk Sleepwalker kormányosával, a NAU370 osztálykapitányával Temesfői Zénóval, akik a mindennapokban átéli a csapatépítés nehézségeit.

Mi hiányzik? A vitorlázó kedv, a szakértelem vagy a szabadidő?

Egy olyan dinamikusan fejlődő osztály, mint a NAU370, természetes problémaként éli meg a csapatépítés kisebb-nagyobb nehézségeit. Alapvető gondoknak az elkötelezettség és a vitorlázó tudás hiányát érzem. A fiatalok számára (is) az élet más területein is hatalmas kihívások és lehetőségek kínálkoznak, kevesen akarnak „minden” hétvégét a Balatonon tölteni – ehhez már egyfajta fanatizmus szükséges. Véleményem szerint az is probléma, hogy a vitorlázásra a fiatalok nem mint csapatsportra tekintenek, hanem egyéni kihívásnak…esetleg nemzetközi versenyzői karrier lehetőségének – így a későbbiekben legénységként nagyhajózni nekik nem feltétlenül nagy kihívás.

Csak a nagy létszámú csapatok problémája a legénységhiány vagy általános közügyről van szó?

A legénységhiány általános probléma, de nyilván a kisebb létszámot igénylő hajótípusok esetében valamivel könnyebb a helyzet. Ideális esetben a nagyobb létszámú csapatok már egy komolyabb közösséget, baráti társaságot alkotnak, ahova büszkeség lehet tartozni minden csapattag számára. Közügyről is beszélhetünk, ugyanis a nagyhajós társadalom az MVSZ legnagyobb bázisa. Ezért fontos a versenyzési kedv szervezeti szintű támogatása és a versenyzési feltételek optimalizálása, gondolok itt a sportorvosi, nevezési díjak és akár a tömegsportot érintő előnyszám rendszer megfelelő üzemeltetésére is.

Hol van a hiba? Nem működnek a kereslet és a kínálat általános törvényei?

Több a hajó, mint a vitorlázó! Ennek okai szerintem már az (nagyhajós) utánpótlás nevelés területén kezdődnek. A klubok igyekeznek a fiatalokból olimpiai várományosokat kinevelni, de ez csak néhányuknak sikerül – utána gyakran elkallódnak és/vagy a motivációjukat veszítik. Régebben a családi hagyomány-őrzés is meghatározóbb volt a magyar vitorlázásban – manapság a fiatalok saját útjaikon járnak, és nem feltétlenül követik a szülők által ápolt hagyományokat. Tudomásom szerint az MVSZ is évek óta foglalkozik a nagyhajós versenyzés visszaesésének kérdésével és próbálja eszközeivel támogatni a „tömegsport” ezen ágazatát.

A pénznek illetve a pénzügyi lehetőségeknek van szerepe ezen a téren? Akár egyik akár másik oldalon?

A pénz szerepe nem egyértelmű ebben a kérdéskörben. A csapattagok költségei egy verseny alkalmával jellemzően nem magasabbak, mintha az illető egyéb szabadidős tevékenységet folytatna, mindamellett, hogy velünk a nagyhajós vitorlázás legszínvonalasabb osztályához tartozhat. A „másik oldalon” inkább a tulajdonosi felfogás különbözősége a jellemző. A legfontosabb versenyekre mindegyik csapatvezető igyekszik erősíteni a legénységet, ezzel versenyképesebbé tenni a csapatát – egyidejűleg a magasabb tudású vitorlázók időszakos megjelenése a „saját nevelésű” mancsaftok számára is tanulási lehetőséget biztosítanak. Másrészt jelentősége van a pénznek, hiszen technikai sportágról beszélünk és a hajó karbantartása illetve új vitorlák vásárlása folyamatos invesztíciót jelent a tulajdonosok számára. Ez az a pont, amit a legénységnek tisztelnie kell és saját hozzáállásával kompenzálnia a tulajdonosok teljesítményét.

Ki az ideális mancsaft?

Az ideális mancsaft első sorban a versenyzésre szánt szabadidejével és pozitív hozzáállásával bizonyítja „alkalmasságát”. Természetesen vannak a meghatározó tudással rendelkező csapattagok és a kiegészítő emberek, akik könnyebben cserélhetők/pótolhatók. Egy erős csapatban már mindenkinek egyértelmű feladata van a hajón, így lesz a mancsaftok teljesítménye egyenértékű. Ezeknél a komoly vitorlafelülettel rendelkező vitorlásoknál, mint a NAU370RUN, fontos a csapat egysége és a legénysége feltétlen alázata a feladatához a csapat érdekében. Csak így vitorlázható ki a maximum a hajóból.

Átlagosan hány versenyre kell egy szezonban csapatot építeni?

A balatoni vitorlás szezonban nagyságrendileg 10 versenyre koncentrál a NAU370 osztály, ezek alapján értékeljük az éves ranglistát. A versenyek egy része hagyományosan egy vagy két napos túra verseny, ezen kívül komolyabb csapatszervezést igényel a 4-5 napos Országos Bajnokság. Célszerű egy 4-5 főből álló alap-csapatot létrehozni és versenyenként hozzájuk csatlakozhatnak a többiek, feladatkörük alapján beosztva.

Hányan jelentkeznek a nyílt internetes felhívásokra? Lehet válogatni, és ha igen, akkor az hogy történik?

Vannak jelentkezések, de sokkal inkább jellemző a saját kapcsolatrendszer illetve az ajánlás útján létrejövő csapatbővítés. A válogatás egyéni módszerek alapján történik, de szerintem az elsődleges szempont az emberi tényező. A jelöltnek illeszkednie kell a csapat magjához, ami legtöbbször egy már kialakult baráti társaságot jelent. Ha mindezek stimmelnek, csak ez után jöhet a jelölt alkalmasságának és várható lojalitásának kérdése…

Nehéz ma egy 8-10 fős csapatot összeállítani?

A fentiekből kiderülnek a csapatépítés nehézségei. Kiemelném a hajótulajdonosok elkötelezettségét, amely a NAU370 csapatok többségében komoly fejlődéshez vezetett. Egységeink versenyképessége folyamatosan fejlődik, ez szembetűnik az egyre kiegyenlítettebb egymás elleni küzdelmekben és a hajóink abszolút versenyeredményeiben is.

Orfűi vitorlás események web kamerán keresztül is! Előző

Orfűi vitorlás események web kamerán keresztül is!

Felavatták a Balaton legújabb hajóját Következő

Felavatták a Balaton legújabb hajóját