Siófok  10.5  •  5.8 kn       

Keszthely  10.9  •  2 kn       

Balatonfüred  10.2  •  4.4 kn       

Balatonboglár  9.9  •  5.5 kn       

Orfű  12  •  3 kn       

Velencei-tó  12.7  •  4.5 kn       

Tiszafüred  12.4  •  2.9 kn       

Mályi-tó  13.4  •  2.5 kn       

2024. április 26., péntek

Feláll vagy nem áll fel? - Megalakult a Nagyhajós Bizottság

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Első alkalommal ült össze a Magyar Vitorlás Szövetség Nagyhajós Bizottsága (NB), hogy közös gondolkodásra, eszmecserére hívja a nagyhajós társadalom képviselőit.

Feláll vagy nem áll fel?  - Megalakult a Nagyhajós Bizottság

A várakozáson felüli nagy érdeklődés mellett megtartott ülés elején a bizottság egyértelművé tette saját szerepét és hatáskörét a Magyar Vitorlás Szövetség berkein belül. A Szövetség jelenleg hatályos alapszabálya és szervezeti és működési szabályzata értelmében a Nagyhajós Bizottság a Szövetség elnökségének tanácsadó testülete, javaslattételi joga van nagyhajós hajóosztályokat érintő kérdésekben, és azokról az elnökség hozhat határozatokat. 

E rövid antrét követően az NB elnöke, Soponyai Géza bemutatta a bizottság tagjait. A one design osztályokat a J24 osztály kapitánya, Hercsel Erik képviseli, a Yardstick rendszert Temesfői Zénó. Molnár Csaba fogja össze a tengeri versenyekkel kapcsolatos feladatokat, Székely András a több testűek, Bakóczy Kálmán pedig a klasszikus osztályok képviseleteté vállalta fel.

Ezután már szakmaibb témák kerültek előtérbe, nevezetesen a Kékszalaggal kapcsolatos kérdések, javaslatok megvitatása. Évről-évre áthidalhatatlan ellentét bontakozik ki két irányvonal, a klasszikus irányt képviselők és az innovációt támogatók között a verseny lebonyolításával és értékelésével kapcsolatban. Vannak, akik már a liberákra is úgy tekintenek, mint valami ördögtől való dologra, és ezen ellenállásuk a verseny nyílttá tételével, a több testűek beengedésével még inkább fokozódott. Ők továbbra is inkább a klasszikus hajók versenyeként tekintenek a Kékszalagra, és jobban szeretnék, ha az ő teljesítményüket külön értékelnék, és azt sem tartanánk kizártnak, hogy a rohanógépeket akár más időpontban rajtoltassák el. A másik oldalon állnak, akik szerint a Kékszalag alapfilozófiája, hogy a versenyt mindig a leggyorsabb hajó nyerje, és emiatt teret kell engedni a fejlődésnek és innovációnak. Az abszolút győzelem hajszolása helyett pedig az osztályokban elért győzelmek rangját és presztízsét kellene növelni és hagyni, hogy a technika a Kékszalagon is érvényesüljön. Nyilván ez az a kérdés, amelyről minden hajósnak megvan a maga véleménye és órákat, napokat lehetne róla vitázni. (Azt pedig már csak a média oldaláról tenném halkan hozzá, hogy az osztályokban elért győzelmek rangját akkor tudnánk a leginkább visszaadni, vagy legalább emelni, ha például az élő közvetítés (akár képi, akár szöveges) nem érne véget mondjuk a harmadik befutót követően. Hiszen tény, hogy a show-t ők lopják el, de legalább ugyanilyen odafigyelést érdemelne a YS III. osztály győztese is. -a szerk. )

Egy biztos: a rajteljárás és a rendezési mód a közeljövőben biztosan nem fog változni, hiszen a jelenlegi lebonyolítási rendszer egy korábbi elnökségi határozat értelmében még néhány évig rögzítve van. Nem úgy az értékelés, amelyet az NB elképzelései szerint már az idei évben módosítanának. Eszerint a hajókat alapvetően két fő csoportra osztanák. Az egyik csoportba tartoznának azok a hajók, amelyek visszaállító nyomatékuk révén önerőből, külső segítség nélkül képesek felállni (nevezzük őket hagyományos egytestűeknek), és a nyílt osztály amelybe minden más, egyéb előírásnak megfelelő hajó tartozik (innovatív, nyílt osztály). Persze ez is felvetett kérdéseket többek között a liberák esetében, hiszen ha a hajó módosításával teljesíthető a hajó felállítására vonatkozó kritérium, máris az első csoportban találják magukat, ahol már újra jó eséllyel pályáznak majd az első helyekre. A jelenlegi elképzelés szerint egyébként a hagyományos egytestű hajók között abszolút befutási sorrendben az első tíz, míg a nyílt osztályban az első három helyezett kerülne értékelésre. 

Az ülés végén egy másik visszatérő probléma is felmerült, nevezetesen a yardstick rendszer kezelése. Erre vonatkozóan Temesfői Zénó elmondta, hogy a közeljövőben feláll a Yardstick bizottság, amelynek elsődleges feladata lesz a rendszer jelenlegi működésének áttekintése, és felülvizsgálata.

Egyértelmű, hogy a Bizottság előtt nagyon sok kérdés és feladat sorakozik, amelyek megoldása sok esetben nem igen tűr halasztást, hiszen nem sok idő maradt a májusi nyitányig. És mint az este során kiderült, sok kérdés van, amelyben mindenki számára megfelelő – és leginkább kedvező - döntést szinte lehetetlen hozni...

jp

 
Nyílt nagyhajós bizottsági ülés Előző

Nyílt nagyhajós bizottsági ülés

Parton maradt a Melges VB mezőnye Következő

Parton maradt a Melges VB mezőnye