Siófok  8.3  •  6.8 kn       

Keszthely  6.9  •  6 kn       

Balatonfüred  •  5.2 kn       

Balatonboglár  8.4  •  8.1 kn       

Orfű  •  4 kn       

Velencei-tó  •  5.8 kn       

Tiszafüred  5.1  •  4.9 kn       

Mályi-tó  7.4  •  3.1 kn       

2024. április 20., szombat

Klasszikusok legjobbja a Sirocco

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

A Klasszikusok legjobbja idén is a Cittel Lajos vezette Sirocco 75-ös Cirkáló lett.

Ezen az utolsó korlátozott Kékszalagon, amelyen nem indulhattak többtestű vitorlások, illetve trapézos, vagy a legszélesebb bordametszetüknél konkáv ívvel konstruált hajók a régi, 1945 előtti tervek alapján épült műremekekre talán több figyelem jutott, mint a nyílt Kékszalag éveiben.Szerencsére immár több díjat is azért alapítottak, hogy a velünk élő múlt csodaszép konstrukcióira is méltó módon figyeljünk. Így amikor jövőre a modern vitorlások végképp átveszik – vagy visszaveszi k (nézőpont kérdése) – az uralmat a Kékszalag abszolút győzelemért vívott harcban, akkor is megünnepeljük a cirkálókat, 8R és 6R jachtokat, Európa 30-asokat vagy akár a Folkeboatokat.

Külön harcot vívott egymással a három 75-ös testvér a Siroccó, a Lillafüred és a Nemere II.  Sajnos Láng Robiék a jelenleg legnehezebb 75-össel, a legendás Nemere II-vel csak ideig-óráig tudtak lépést tartani. A másik kettő viszont remekül haladt, különösen a Sirocco, amelyik sokáig még abszolút sorrendben is vezetett a Kenese felé vezető cirkálásban.

Ez a nekik leginkább fekvő pályaszakasz, hiszen kifejezetten a cirkálásra termettek. A szél felé vitorlázásban még ma is versenyképesek a modern hajókkal. „Cimbiék” így az előkelő 7., a Detre Szabolcs vezette Lillafüred pedig a 8. helyen kerülte a kenesei bóját.

Természetesen az ezután következő bőszeles szakaszokon a modernebb hajók – beleértve a 70-es cirkálókat is – megléptek tőlük. Így aztán a Sirocco és a Lillafüred külön párviadalt vívott, taktikai döntéseikben olykor semmi másra, csak osztályos ellenfelükre figyelve.

Révfülöpnél, még Keszthelyre menet, a Sirocco hibázott, és a tó nyugati végében a Lillafüred fordult korábban. De aztán visszafelé a Szigligeti-öbölben, már sötétben Cittel Lajos választott jobb irányt, és visszavette a vezetést.

A Sirocco ezután már nem engedte el a Lillafüredet. Ugyan Cittel a déli part felé tartott, de mégis visszafordult az északi felé, mivel Detréék arra a lehetőségre tették le a voksukat. Ettől az abszolút sorrendben vesztettek néhány helyet, mert a déli oldalon néhány hajó teret nyert velük szemben.

Pénteken reggel 6 óra 18 perckor futottak be a célba az abszolút 14. helyen, a legeredményesebb egytestű, 1945 előtt fából épült hajóként.

Így a Siroccót illeti az Edutus Főiskola által a 75-ös cirkálóknak alapított új Ezüst Szalag ’75 díj is.

Megeshet, hogy a Hajó Magazin által évek óta rendszeresen feljaánlott „50+ Kupa” is az övék lesz, ám ez majd csak az utolsó befutása után derül ki, lévén itt a számított sorrend dönt a klasszikusok között.

Egyébként ez a díj az idei versenykiírásban – a felajánló tévesztése miatt – abszolút sorrendben elért helyrre adott elismerésként szerepel, bár ez hagyományosan előnyszámítással korrigált idő alapján kiadott díj volt eddig. Ám Cittel Lajos erre emlékezve már győztesként szólt, hogy továbbra is ez legyen az elbírálás módja.

Lehet, hogy így nem ők nyerik a kupát. Lehet, hogy például a Kishamist illeti a díj (még nincs kiszámítva). Erről Lajos a következőket mondta:

„Nem tudom mi lesz így a díj sorsa. Nagyon remélem, hogy a Kishamisé lesz, mert csodálatos, ahogy az öreg hajóval most is versenyeztek. Nagyon szeretem őket, és az a teljesítmény, amit ezen a versenyen is bemutattak csodálatos. Ha nem ők nyerik az 50+ Kupát, hanem mégis mi vagy egy harmadik hajó, akkor is nagyon nagy tisztelettel megsüvegelem Hrehuss Gyuri bácsiékat.”

Egyébként a „Klasszikus flotta legeredményesebb hajója” díj nem a Siroccóé, hanem azt kiváló vitorlázással az Avatar és a Gardazurra között az ötödik helyen célba futott Anna nevű Hetvenes cirkáló kapja, mivel a versenykiírás szerint ezt a díjat elnyerheti ide sorolt osztály tagjaként a kilencvenes években a Negyvenes cirkáló vonalaiból egyedileg módosított testformájú, modern fin kieles, balza-szendvics konstrukcióval megépített, modern rudazatú, a klasszikus cirkálókra emlékeztetető testformájú Pauger 70-es is.

Csaknem 300 hajó a célban Előző

Csaknem 300 hajó a célban

23. a Kishamis! Következő

23. a Kishamis!