Siófok  22.7  •  3 kn       

Keszthely  20.9  •  7 kn       

Balatonfüred  22.4  •  4.4 kn       

Balatonboglár  22.4  •  2.3 kn       

Orfű  21  •  8 kn       

Velencei-tó  25.2  •  5.3 kn       

Tiszafüred  23.8  •  9.6 kn       

Mályi-tó  26.2  •  7.2 kn       

2024. május 04., szombat

Hogyan válasszunk vitorlát – 1. rész

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

A vitorlás szezon tavalyi befejeztével interjúsorozatot indítottunk, melyben vitorlázók szemszögéből nézve keressük kérdéseinkre a válaszokat.

Hogyan válasszunk vitorlát – 1. rész

A vitorlás sportban nagy hangsúlyt kell fektetni a vitorlaválasztás kérdéskörére. Megpróbáljuk szakemberek segítségével segíteni a döntés előtt álló sporttársakat és felhívni a figyelmet a különböző vitorlák kiválasztásának szempontjaira. Elsőként a bőszeles vitorlák kiválasztásáról kérdezte Szombati Péter a német Fritz – Segel vitorlakészítő cég vezetőit, Werner Fritzet és Peter Wiesnert.

Ha például, túravitorlázóként kedvet kaptunk a versenyzéshez, hogyan válasszunk bőszeles vitorlát?
Társaságunk sok-sok éves tapasztalata, több száz dobogós helyezése, és több tízezer legyártott vitorla használójának véleménye birtokában is csupán a legfontosabb szempontok figyelembevételének szükségességét hangsúlyozza. A blister vagy gennaker vitorlák ténylegesen csak olyan hajók számára előnyösek, melyek magas sebesség elérésére és/vagy siklásra képesek. A klasszikus úszótestű hajók esetében a spinnaker használatával jobb eredményre számíthatunk, mert mélységet csak spi-vel  lehet igazán jól elérni. Itt kifizetődik a nagyobb munkaigény,és az asszimetrikus vitorlákhoz képest kissé bonyolultabb kezelhetőség. Mindenesetre fent kell tartani egy egészséges arányt a megtett út és a sebesség között.
A túrahajókon általában a legjobb választás egy allround spinnaker,mely minden szélerőben és irányban kellő hatékonysággal dolgozik, könnyű kezelhetőség mellett.
Egy siklótest, mint például a Melges 24, Sholtz 22 vagy hasonló konstrukciók olyan nagy sebességet érnek el raum szakaszban, hogy a többlet megtett út kifizetődik, ami a „kiszorító” hajótestek esetében nem működik,kivéve a speciális,nagy vízvonalú sporthajóknál.. Ha többet túrázunk vagy legénységproblémákkal küzdünk, a blister kezelése egyszerűbb mint spinnakerezni, de a versenyzésre készülő vitorlázók esetében, ez nem játszhat szerepet a döntésnél. Elsőként a hajónk tulajdonságait mérjük fel, majd mérlegeljük, hogy mennyit használjuk versenyzésre a hajót és a legénység terén milyenek a lehetőségeink. Ezen szempontok figyelembevétele mellett dönthetünk, hogy spinnakert, blistert vagy mindkettőt vásárolunk a hajónkhoz. Fontos, hogy a választás előtt mindenképp konzultáljunk tapasztalt versenyzővel, vagy vitorlakészítővel, így biztos a számunkra legoptimálisabb döntést hozzuk.
 
Bővebb információk

Következő cikkünkben pár szóban kielemezzük a különféle bőszeles vitorlákat.

Sínen a szörfös utánpótlás Előző

Sínen a szörfös utánpótlás

MVSZ elnökségi határozatok (2010.03.09.) Következő

MVSZ elnökségi határozatok (2010.03.09.)