Siófok 5.4 • 6.2 kn
V. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság összefoglaló
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
Az V. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság (V. MTNB) első versenynapján 7-9 csomós DK-i irányú szélben rajtolt az öt hajóosztályból álló, 38 csapatot számláló mezőny.
Az első nap egy túrafutamot kellett teljesíteniük a versenyzőknek a dalmáciai Biograd - Vlin – Kukuljar – Visovac – Gangarol – Biograd útvonalon a felnőtt résztvevőknek; még az utánpótlás mezőny hasonló útvonalon haladt, de rövidítve. A táv közepénél egy előre prognosztizált, rendkívül erős vihar érkezett, az ÉK-i irányú Bora helyenként 50 csomó fölé emelkedett, ezért törölték a futamot. Ezután sokan még vissza tudtak motorozni a kikötőbe, többen viszont menedéket kerestek különböző szigetek takarásában.
A következő nap a helyiek szerint szokatlan időjárási körülményeket produkált, így a versenyzők biztonsága érdekében, a vízi rendezőség pár óra várakozás után felhúzta az „A” lobogót, azaz egy másik naptári napra helyezte a második versenynapot. Ciklon, anticiklon és a hegyekbe leesett hó miatt, termikus szél befolyásolta Biograd térségében az időjárást. Az É-i irányú Tramontana helyenként 50 csomó fölé emelkedett, amit a vízi rendezőség nem talált biztonságosan megvitorlázható szélnek, így a versenyzők egész nap a parton múlatták az időt. Volt, aki kártyázott, mások városnézésre indulta k, sokan pedig együtt szurkoltak az U20-as futball válogatott világbajnoki döntőbe jutásáért. A Dumaszínház előadóit nem befolyásolta a szél, ők minden este rendületlenül szórakoztatták a mezőnyt.
Harmadik nap sikerült három pályaversenyt rendezni. A reggeli 17 csomós szél napközben 6 csomósra mérséklődött, É - ÉK-i irányból fújt. Három futam után, összetettben a Bavaria 42 M hajóosztályban Litkey Árpád csapata, a Pozsonyi és Társai Ügyvédi Iroda S. T. vezetett. A Bavaria 47 C osztályban Pallay Tibor és a Kész Challenger S. T. állt az élen. A Dufour 44 kategóriában Haranghy Csaba, a Pureco Sailing Team-el volt az első helyen. A Salona 37 R osztályban Gyenes Ákos csapata, a Weight S. T. volt az éllovas. Az utánpótlás mezőnyben, a Sun Odyssey hajóosztályt, a SVE – Compass Junior S. T. vezette, Bakóczy Róbert kormányossal.
A negyedik nap egy pályaversenyt és egy túrafutamot hozott a bajnokság versenyzőinek, így végül 5 futamból hirdettek magyar tengeri bajnokokat. Az első futamban 15 csomós, a másodikban 8 csomós szél fújt kezdetben; először DK-i irányból, aztán folyamatosan változott.
A magyar bajnoki címet a Bavaria 42 M hajóosztályban az AIS S. T. szerezte meg, Czégai Péter irányításával. Ebben a hajóosztályban a háromszoros címvédő AIS Sailing Team-nek és a trónfosztásra esélyes Pozsonyi és Társai Ügyvédi Iroda Sailing Team-nek is fontos volt a futamgyőzelem a magyar bajnoki cím megszerzéséhez. Mivel az AIS S. T. győzedelmeskedett a futamban, így negyedszerre is magyar bajnok lett az athéni olimpikon, Czégai Péter vezényelte AIS. S. T. Összetettben ezüstérmes lett a Pozsonyi és Társai Ügyvédi Iroda S. T., Likey Árpád kormányossal. A bronzérmet a Magyar Építő – Volksbank S. T. vihette haza, Litkey Farkas kapitánnyal.
A Bavaria 47 C osztályban Pallay Tibor és a Kész Challenger S. T. végzett az élen. Az utolsó futamban a Kész Challenger S. T, a folyamatos szélváltókban remekül taktikázva itt a második helyen ért célba, ami összetettben elég volt ahhoz, hogy megszerezze a csapat első tengeri bajnoki címét. Sikerült megkoronázni a napjukat a Weöres Botond kormányozta Ágoston Sailing Teamnek, futam győzelemmel zárták a bajnokságot, amivel összetettben a dobogó második fokára értek. A harmadik helyet a Na Is Oto S. T. szerezte meg, Csiha László irányításával.
A Dufour 44 kategóriában Székely Antal, az 1988-as Olimpia versenyzője, a Compass Sailing Team-el lett az első. Ebben az osztályban folyamatos küzdelem volt három vitorlázó olimpikon között. Székelyen kívül még Haranghy Csaba, az atlantai Olimpia résztvevője, valamint Pomucz Tamás, az 1992-es barcelonai olimpikon folyamatos csatát vívott az élen. Végül a Compass S. T. mögött a Pureco S. T. végzett, Hatanghy Csaba kormányossal. A bronzérmet pedig Pomucz Tamás és a Fekete Sereg vitte haza.
A Salona 37 R osztályban Gyenes Ákos csapata, a Weight S. T. lett a bajnok. Itt már az utolsó futam előtt biztos volt a balatoni 8 MOD osztályban versenyző Weight S. T. bajnoki aranya, de az összetett második helyért még folyt a harc. Bár az utolsó futamot egy győzelemmel zárta a Tengeri Farkasok csapata, Dr. Farkas Tamás kapitánnyal, az összetett ezüstérmet, valamint a futam ezüstöt is a folyamatosan nagyszerű teljesítményt nyújtó Hercsel Erik kormányozta BYC Fanatics nyerte. A Mondial Assistance Challenger S. T., Hollósi Gáborral a kormány mögött pedig nemcsak futam bronzérmet szerzett, hanem összetettben is harmadik lett az együttes.
Az utánpótlás mezőnyben, a Sun Odyssey hajóosztály versenyét a SVE – Compass Junior S. T. nyerte, Bakóczy Róbert kormányossal. A kétszeres címvédő Bakóczy Róbert és gárdája az utolsó előtti futamot is fölényesen nyerte. Mivel csak futamgyőzelmük volt, teljesen biztossá vált bajnoki címük, ezzel háromszoros magyar tengeri bajnokok lettek és az utolsó futamot kihagyták. Bakóczy Kálmán kihozta az S.O.S. II. kezdő csapatából a maximumot és egy tengeri bajnoki ezüstéremmel zárták a versenyt. A Sail Support – BYC II. junior S. T., nyerte a bronzot, így Huszka Róbert csapata számára is jól végződött a tengeri bajnokság.