Siófok  12.7  •  19.6 kn       

Keszthely  13.9  •  5 kn       

Balatonfüred  12.4  •  19.2 kn       

Balatonboglár  12.7  •  19.8 kn       

Orfű  17  •  9 kn       

Velencei-tó  14  •  16.5 kn       

Tiszafüred  16.1  •  13.6 kn       

Mályi-tó  14.4  •  10.5 kn       

2024. március 28., csütörtök

Világbajnokság a nyugati medencében!

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Mielőtt bárki is áprilisi tréfának vélné a címet, március utolsó napjain beszámolunk egy érdekes és fordulatos történetről.

Világbajnokság a nyugati medencében!

Vitorlázás, világbajnokság, Balaton nyugati medencéje, ezek a kifejezések nem szoktak egy cikkben szerepelni és a vitorlás sportban járatosak számára is valami új dolgot jelentenek. Persze a hatáskeltés kedvéért az előző felsorolásból kimaradt a modellvitorlás szó, ami a rendezvény értékéből mit sem vesz el, csupán jelzi, hogy az embert szállító sporteszközzel rendezett világversenyre várni kell még a nyugat-Balatonon.

Télen örömhírt kaptak a Lelleiek amikor a Melges Open rendezősége, pályázatukat díjazva a BLYC-LVE párosnak ítélte a Német, Osztrák és Svájci Melges 24 bajnokság májusi versenyének rendezését. Majd jött a pénzügyi válság és jött a szomorú hír is, a verseny elmarad és Lellén tovább kell várni a nemzetközi versenyre.

Ilyen előzmények után, március közepén még senki nem gondolta, hogy lesz nemzetközi verseny a nyugati medence centrumában még 2009-ben. A rádió-távirányítású vitorlás világbajnokság rendezése körüli aggályokról többször olvashattunk a sailng.hu blogjai között, ahol egy magára maradt ember, elnémulóban lévő segélykiáltásaira figyeltünk fel olykor. Majd, napok alatt felgyorsultak az események, a mini hajókba beleszerető  vitorlázók összefogtak és a főszervező irányítása mellett megkezdték behozni a lemaradást. Volt aki pénzt adott és voltak akik lehetőségeiket ajánlották fel a szervezéshez. Így találta meg egymást a főszervező és a nemzetközi verseny rendezésének vágyától fűtött BLYC-LVE együttes. A következő lépés a sukorói helyszín megváltoztatása volt a lellei BL Apartments  Yachtclub kikötőjére, majd a szervezésben részt vevők köre is kibővült és megosztotta egymás között a feladatokat. Pillanatnyilag úgy tűnik minden megvan egy sikeres világbajnokság lebonyolításához.

A XV. NAVIGA RC Sailing World Championship rendezési jogát még 2007-ben ítélte oda a világszervezet hazánknak. A Magyar Modellező Szövetség a VB rendezését a vitorlázóból modellvitorlázóvá „érett” Beliczay Péterre ruházta aki az utóbbi években jelentős eredményeket ért el a honi modellvitorlázás népszerűsítésének háza táján. Szerencsétlenségére a válság a lehető legrosszabbkor csapott le rá és a Magyar modellvitorlázó családra. A lehetőség adva volt, VB-t kell rendezni, ha kell önerőből , ez a sportág érdeke. Rövid, ám annál hatékonyabb szervezkedés rávilágított, hogy néhány eredeti elképzelés módosítása és a Balaton vonzerejének kihasználása mentőövet dobhat a szervezőknek. Ma már terv szerint, feszes ám minden szükséges tételt tartalmazó költségvetés mentén folyik a szervező munka, hogy augusztus 18-án méltóképpen fogadhassák a közel 40 országból érkező versenyzőket. Kínából várható a legnagyobb számú kontinensen kívüli résztvevő, Európából a Németek, Osztrákok, Svájciak és Olaszok mellett a Lengyelek, Szlovákok és Ukránok képviselnek nagyobb létszámú küldöttséget, de számítanak Cseh és Bolgár részvevőkre is. Szinte természetes, hogy kiemelkedő lesz a Magyar részvétel, köszönhetően az itthoni rendezésnek.

Nem titkolt célunk, hogy a 2009. augusztus 18-29-ig tartó világbajnokságra kicsaljuk a Compass olvasóit és kedvet csináljunk a novembertől áprilisig tartó holt szezonban a taktikát, szabályismereteket és hajóbeállítást tanulók és gyakorlók számára a mini vitorlázás világában. Az RC vitorlázásról maga a főszervező az alábbiakat írja az rcsailing.hu oldalon:

Általában: A vitorlázás egyre népszerűbb sport a hazánkban és a világban is. És bár egy vitorlást elvezetni nehezebb dolog, mint egy motorost, mégis általa közelebb lehet kerülni a természethez, ami manapság egyre ritkábban adódik meg. Aki pedig versenyzésre adja a fejét az lassan ráébred, hogy egy bonyolult technikai sportág szépségeit élvezheti.

A modellvitorlázás is hasonló élményt nyújt, azzal a különbséggel, hogy más a dimenziónk, mert nem a hajóban ülünk. Ennek ellenére a versenyzés hasonlóan bonyolult intenzív élményt ad, mint a való vitorlázás.

Hajók: A kereskedelmi forgalomban kapható modellek általában olcsók, viszont versenyzésre nem alkalmasak. A vitorlázás alapjainak elsajátítására és gyakorlásra tökéletesen alkalmasak viszont. Arra bőven jók, hogy el tudjuk dönteni akarunk-e ezzel mélyebben foglalkozni, vagy nem.

Amennyiben akarunk akkor két út áll előttünk. Az interneten fellelhető sok osztályhajó terve és ezek szabadon építhetőek. Ha valakit az építés vonz, az olcsón meg tud építeni egy versenyképes hajót. Amennyiben inkább a versenyzés a fontosabb, akkor lehetséges kész hajót is vásárolni. Ezek árai nagyban függnek a hajó népszerűségétől és minőségétől. Elmondható, hogy például egy IOM hajó ára 1500 és 2500 Euró között változik. Menetkész állapotban. Összességében elmondható, hogy a komoly technológiával készülő hajókkal a házi készítés nem tudja igazán felvenni a versenyt.

Elektronika: A legnagyobb különbség a  való vitorlázással szemben, hogy itt a legénység az elektronika. Általában a versenyzésre használt hajók nagy része elműködik egy kétcsatornás adóval. Egyik csatorna a kormányt kezeli, melyet egy olcsó szervóval megoldható, míg a másik a  vitorlabehúzásért felel és speciális vitorlaszervót igényel.

Szerveződés: Maga a rádió-távirányítású vitorlázás közel negyven éves múltra tekint vissza. Két szervezet égisze alatt rendeznek versenyeket. Az egyik a NAVIGA, mely az összes hajómodellezést magába foglalja, míg a másik az ISAF RSD, mely csak a  vitorlázás részével foglalkozik. A két szervezet között egy mondatban meghatározható az alapvető különbség. A NAVIGA alatt inkább a modellezők vitorláznak, míg az ISAF-on belül a vitorlázók modellvitorláznak. A két szervezet külön-külön rendezi a világversenyeit, de a hajóosztályai közel azonosak. Árnyalatnyi különbségekkel azonos az M a 10-es osztály, és jelentősebben eltér az E osztály az ISAF-ban használt IOM osztálytól. Míg az ISAF a szigorú szabályozást választotta az osztályai között, addig a NAVIGA inkább lazított az előírásokon,  Így például egy IOM hajó elindulhat E versenyen, de fordítva nem.
Itthon: Hazánkban a rádió-távirányítású vitorlázás a NAVIGA keretein belül folyik. Hazai felsőbb szerv a Magyar Modellező Szövetség.  Évente kb. 7-8 hivatalos verseny van. Általában egy verseny három napos, ahol mindhárom hajóosztály egy-egy napot versenyez.  Egy versenynap szél függvényében 10-15 rövid, kb. 15 perces futamból áll.

Új svájci regatta órák, már nálunk is Előző

Új svájci regatta órák, már nálunk is

Film az első Micro Magic Regattáról Következő

Film az első Micro Magic Regattáról