Siófok  10  •  13.6 kn       

Keszthely  10.9  •  2 kn       

Balatonfüred  9.6  •  7 kn       

Balatonboglár  10  •  14.2 kn       

Orfű  12  •  16 kn       

Velencei-tó  12.1  •  12.4 kn       

Tiszafüred  12  •  7.8 kn       

Mályi-tó  11.2  •  5.7 kn       

2024. április 20., szombat

Versenybemutató I. – Csillagtúra

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Cikksorozatunkban hétről hétre bemutatunk egy-egy balatoni nagyhajós versenyt, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy felkeltsük az érdeklődést néhány olyan verseny iránt, melyek megérdemlik a kiemelt figyelmet.

Versenybemutató I. – Csillagtúra

Elsőként a Balaton egyik legrégebbi versenyét választottuk, a Csillagtúrát. Az idei évben augusztus első hétvégéjén rendezi hagyományőrző versenyét a Vilati SE. Dr. Dulin Jenő a Vitorlázás Magazinban, a 2005-ös jubileum kapcsán így írt a számára nagyon kedves távversenyről:

"A 2005. évi Versenynaptár 33. versenye a Csillagtúra. Miért érdekes ez az adat? Többek között azért, mert 1945 után ez lesz a 25. verseny.

Mondhatja bárki, na és? Igen ám, de ezt a versenyt már 1939-ben is megrendezték; vagyis a Kékszalag után a legrégebben rendezett távverseny.

Aki egyszer is elindult és végig küzdötte ezt a 24 órás versenyt, tudja csak értékelni azt a sok érdekes, mondhatnám egyedülálló élményt, amit a Csillagtúra nyújt. Nem csak állóképességre van szükség, hanem seregnyi taktikai, számolási feladat teszi érdekessé a küzdelmet. Egyetlen verseny sincs, amelyikben azonos „slágon” vagy éppen szembe haladva kell küzdeni a helyezésekért, vagy azt kigondolni, hogy melyik ellenőrző pontnál érdemes bejelentkezni, esetleg azt kihagyni, gondolva a további bejelentkezésekre. Hogyan járunk jobban, ha kisebb távokat vitorlázunk többször, vagy kockáztatunk és nagyobb távolság bevitorlázására vállalkozunk. Külön kiemelt érdekesség az éjszakai „tájékozódási pont” megkeresése, és megtalálása, ami plusz pontokat eredményez. Végeredményben egyedülállóan érdekes, izgalmas küzdelmet jelent a Csillagtúra szereplés. Nem titkolt célom az érdeklődés felkeltése és a versenyen való részvételre biztatás.


Éppen a jubileum késztetett arra, hogy a versenysorozat 66 éves történetének néhány érdekességét közreadjam (a háború utáni eseményekhez Kovács Gábor (Bajusz) adott értékes adatokat).

Az első – és a többi háború előtti – Csillagtúrát a Magyar Atlétikai Club vitorlás szakosztálya (MAC) rendezte. A verseny kiírása nagyjából hasonló volt a jelenlegihez, viszont nem jelöltek ki éjszakai pontot és még egy érdekesség, a rajt nem reggel, hanem késő délután (18 óra) volt. Az ellenőrző állomások: Siófok, Kenese, Almádi, Alsóőrs, Füred, Tihany, Tihany Rév, Révfülöp, Fonyód, Boglár, Szenes, Földvár. Mindegyik állomást háromszor lehetett érinteni, kivéve a célba érkezés helyét, ez Siófok volt.

Az első versenyen, melyet 1939. július 8-9-én rendeztek, 6R, 30-as és 22-es cirkálók, 25-os jollék, 22-es verseny jollék indulhattak. A nevezési díj 10, illetve 6 pengő volt. 21 hajó indult. Nyert a HUNGÁRIA. Kormányos Heinrich Tibor (97 km), második ZSARNOK (22-es sch), harmadik MOHÓ (30-as sch). A nagy sikerre tekintettel elhatározták, hogy 2 évente megrendezik ezt a versenyt. Tehát a következő Csillagtúra 1941. augusztus 3-án zajlott, a kikötők közül kimaradt Boglár, Szemes és Fonyód. 22 egység versenyzett, de csak 9 ért időben célba, mert a verseny másnapján olyan sűrű köd ereszkedett a vízre, hogy sokan eltévedtek. Első volt GLÓRIA, 120 km-t teljesített, második CATALUNYA (25-ös jolle) 91 km-rel, harmadik RATOSNYA (30-as jolle).

1942-ben a Yachtszövetség a versenyt Horthy István emlékversenyként írta ki, a repülőszerencsétlenségben elhunyt emlékére, de a MAC rendezésében. A győztes kupája jelenleg is megvan, az Ember család birtokában.

1943-ban már 48 hajó indult, de az időjárás sokakat megtréfált, - szélhiány miatt - csak 6 hajó érkezett a célba. Első KING KONG (50-es cirkáló) kormányos: dr. Ember Károly, teljesítménye 113 km, második ÁLMOM (30-as sch), harmadik NOVARA (25-ös jolle).

A II. Világháború hosszú időre megszakított a küzdelmeket.

1971-ben a KISHAMIS 75 éves jubileumán az évforduló tiszteletére a Vízügyi SC egy Csillagtúrát rendezet, melyet a JOHANNA nevű Európa 30-as nyert, dr. Bánhidi Zoltán kormányzása mellett. Ezen a versenyen a 22-es cirkáló osztályban első helyezést ért el a KORMORÁN, Sulyok Béla kormányossal, Keresztes Tibor, Kovács Gábor, Tóth Kálmán legénységgel. Ez az eredmény eldöntötte a Csillagtúra további sorsát, mert a Vilati SE vitorlás szakosztálya úgy döntött, hogy a továbbiakban megrendezi ezt az egyedül álló versenyt. Szerencsére megtartották ígéretüket, mert azóta is sok áldozat árán ugyan, de rendszeresen szerepel a versenyprogramokban a csillagtúra. Mégpedig 1983-ig évente, 1984-1996 között kétévente, 1997-től újból évente küzdenek a hajók az abszolút első helyezetnek járó kupáért és osztályhelyezésekért. Megváltoztatták az eredeti kiírást. Többek között Badacsonyt is felvették az állomások közé, bevezették az „éjszakai pontot”, a versenyt nem délután, hanem reggel indítják, büntető pontokkal ugyan, de meghosszabbították a befutás idejét stb.

Néhány érdekesség az elmúlt időszakból:

  • ˇA legeredményesebb hajók az ORPHEUS, 5 győzelemmel, 2000-2002 között egymás után háromszor győzött, és így végleg elnyerte a kupát (2003 óta új díjért versenyeznek). Kétszer nyert a SCUTAMIL, a SIROCCO, a KISHAMIS és a BÉKE.
  • A legeredményesebb kormányos Czittel Lajos és Munka László 4-4 győzelemmel, két győzelme van Sándor Ferencnek, Horváth Mihálynak és dr. Pásztó Péternek.
  • Átlagosan 42 hajó indult, a legtöbben 2000-ben 63 egység versenyzett (de jó lenne, ha többen is megtapasztalnák!).
  • Almádi és Badacsony között a legjobb menetidőt EMESE futotta 1988-ban, oda 4 óra 6 perc, vissza 3 óra 50 pert alatt, de kiváló teljesítményt ért el ezen a távon KISHAMIS 1979-ben, 5 óra 42 perccel, illetve KERECSEN 5 óra 45 perccel. 1981-ben KING KONG 6 óra 43 perc alatt ért Almádiból Badacsonyba, Badacsonyból Almádiba pedig 5 óra 32 perc alatt teljesítette a távot. Vagy más: 1978-ban Almádi-Révfülöp távot a BÉKE 4 óra 56 perc alatt tette meg, ugyanezt visszafelé 4 óra 10 perc.

Remélem, ezek az adatok és a leírás sokakat csábítani fog, hogy részt vegyen a Csillagtúrán.

Jó szelet kíván: Dulin Jenő

Balatonlelle jó évre számít Előző

Balatonlelle jó évre számít

14 centimétert kell leereszteni a Balatonból Következő

14 centimétert kell leereszteni a Balatonból