A vízirendőrséghez küldött kérdéseinkkel párhuzamosan a Köztársasági Elnöki Hivatalt is megkerestük, mivel horgászoktól olyan tippet kaptunk, hogy talán Áder János köztársasági elnökkel lehet kapcsolatban a munka, akinek ez a környék az egyik kedvenc horgászhelye.
– A Sajkodi sor előtt folyó balatoni munkálatokról nincs információnk. Kérdéseivel, kérem forduljon a Magyar Országos Horgász Szövetséghez – tanácsolta Altorjai Anita, a KEH sajtóigazgatóságának vezetője.
Természetesen meg is tettük, de ez mindeddig nem vezetett eredményre. Közben mégis bezárult a kör, mert a vízirendőrségtől kapott információk alapján felvettük a kapcsolatot Budapest Főváros Kormányhivatalával is, ahonnan másnap a válasz is megérkezett.
– A Balatoni Hajózási Zrt. (mint kivitelező), a Tihanyi-félsziget körül több helyszínen folytat halak mesterséges ívó helyeinek telepítésével kapcsolatos vízi munkát. A süllők szaporodását, a biodiverzitást növelő és fenntartó fenékkőszórások létesítésével járó hajózási tevékenységhez a Magyar Országos Horgász Szövetség kérelmére a Közép-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság Balatoni Vízügyi Kirendeltség adott vagyonkezelői hozzájárulást. A területen létesítendő műtárgyak (lásd: fenékkőszórás) nem vízjogi engedély köteles létesítmények. Tekintettel arra, hogy a tevékenységre mind a vagyonkezelői hozzájárulás, mind az egyéb kötelező jogszabályi feltételek fennállnak, ezért hivatalunk engedélyezte a vízi munkavégzést a Balaton jelölt szakaszán. A hivatal által kiadott engedély a hajózási tevékenység végzésére és a vízi közlekedés forgalmi szabályozására vonatkozik. A tevékenységről, valamint annak pontos helyéről a hivatalos tájékoztatást a Hajósoknak szóló hirdetményben hivatalunk a jogszabályban előírt módon közzétette – írták válaszukban.
Egy kormányhatározatból közben az is kiderült, hogy a mindeddig hallgató MOHOSZ a Balatoni Halgazdálkodási Nonprofit Zrt.-vel konzorciumban nyert támogatást a projektre, ezért ott folytattuk a tájékozódást. Kérdéseinkre választ is kaptunk, és ezzel egy időben a saját oldalukon is elhelyeztek egy ismertetőt a munkákról.
Mint Nagy Gábor horgászati ágazatvezetőtől megtudtuk, a projekt a Magyar Halgazdálkodási Operatív Program (MAHOP) keretében, a Magyar Országos Horgász Szövetség, a Balatoni Halgazdálkodási Nonprofit Zrt. és a Szent István Egyetem hármas konzorciumában zajlik. A munkálatok célja új ívó- és élőhelyek létrehozása több balatoni halfaj számára.
– A Balatonban található köves „akadókon” tapasztalataink szerint a süllő, a kősüllő, a balin a vágó durbincs és több keszegféle is ívik. Ezen fajok szaporodását segítik elő az új ívási felületek, továbbá az ikrából kikelő ivadék számára búvóhelyet jelentenek a kövek között lévő rések, ennélfogva a produkció növekedését várhatjuk a beruházástól. Az akadók élőhelyet biztosítanak alacsonyrendű táplálékszervezeteknek, emellett vándorkagylóval sűrűn belepettek, így ideális táplálkozó helyül szolgálnak a pontynak, és több keszegfélének is. Összességében elmondható, hogy a Balaton egyéb, homogén aljzatú medréhez képest az akadók nagyban emelik a biodiverzitást, szerepük – balatoni léptékkel mérve – a tengeri korallzátonyokhoz hasonlítható – írta az ágazatvezető.
Megtudtuk tőle azt is, hogy a projekt során 8 db víz alatti kövezés jön létre, melyek mérete 800 és 1600 m2 közötti. Egy-egy akadóhoz 1000-1300 m3 térfogatú vízépítési terméskövet használnak fel. A MAHOP által nyújtott támogatás a 8 önálló projekt 491,5 millió forintos összes beruházási értékének 50%-át finanszírozza, a másik 50%-ot a konzorciumi tagok saját hozzájárulása fedezi.
Megkérdeztük azt is, hogyan érinti mindez az érintett területen a horgászati lehetőségeket.
– Az ívási időszakban időszakosan kíméleti területet jelölhetünk ki az akadóknál, de ezen kívül a horgászati lehetőségek változatlanok lesznek – válaszolta Nagy Gábor.
A hajósoknak kiadott hirdetmény szerint május 31-éig tart az akadók építése. Az összesen mintegy 10 ezer köbméter követ információink szerint az egyik alsóörsi vitorláskikötőben rakják uszályra, hogy az építkezéshez szállítsák. A Községi strand bejárata és a móló előtt elhaladó kőszállító kamionok már most is nagyon megterhelik az ilyen funkcióra alkalmatlan Vasút utcát.
A tavasz beköszöntével további problémákat okozhat, hogy a strandot és vitorláskikötőket kiszolgáló Vasút utca egyúttal a Balatoni Bringakör falun átmenő részének egyik szakasza is. A parkoló autók miatt már eddig is sok gondot okozott a bicikliseknek ez a szakasz, a kőszállító teherautók közlekedése akár életveszélyes helyzetek is teremthet.
Budapest Főváros Kormányhivatalától kapott információk alapján cikkünk elkészítése után újabb kérdésekkel kerestük meg a Balatoni Vízügyi Kirendeltséget. Pénteken kora délután a válaszokat is megkaptuk a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóságtól. Ezeket a kérdéseinkhez illesztve olvashatják.
Ha nem is engedélykötelesek a munkák, Önök vagyonkezelőként vélhetően fontosnak tekintik, hogy a Balaton működésében ne okozzon károkat, akár visszafordíthatatlan negatív folyamatokat egy ilyen nagy horderejű beavatkozás. Ezért kérem, válaszoljanak a további kérdéseimre.
– Végeztek-e, végeztettek-e számításokat arról, hogy a Balaton medrének egy ilyen jelentős átalakítása hogyan befolyásolja a víz, illetve az iszap áramlását az érintett területen, és ez milyen kihatással lehet a térségben lévő strandokra – sajkodi, örvényesi, balatonudvari, balatonakali községek strandjaira? – Ha végeztek ilyen számításokat, kik végezték ezeket, és milyen eredményre jutottak?
– A biodiverzitást növelő beavatkozás áramlási holttérben, a mederfenéken történik, hatása a számítási hibahatár alatt van.
Választ kértünk arra is, hogy egy ilyen nagy mennyiségű berakási, szállítási munkához kell-e valamilyen engedély. Ha igen, vagyonkezelőként Önök adtak-e ki ilyent, és az engedélyes rendelkezik-e a parti kapcsolat használatához szükséges engedéllyel?
– Mivel rendszeres és folyamatos kőberakásra az alsóőrsi kikötő nem alkalmas, ugyanakkor máshol nincs lehetőség a kőbeszállításra, ezért a sikeres rehabilitáció érdekében a vízügyi igazgatóság, meghatározott feltételekkel egyszeri berakodásra adott ki engedélyt – válaszolta a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóságtól Németh Tímea PR referens.
Forrás: Balatontipp.hu
Szerző: Győrffy Árpád