Siófok  12.7  •  4.5 kn       

Keszthely  11.9  •  5 kn       

Balatonfüred  12.4  •  6.1 kn       

Balatonboglár  12.8  •  5.1 kn       

Orfű   •  9 kn       

Velencei-tó  11.5  •  0.4 kn       

Tiszafüred  11.7  •  13.9 kn       

Mályi-tó  11.1  •  11.1 kn       

2025. május 23., péntek

Érdi Mári: „Már a következő Grand Slam versenyre, Kielre koncentrálok”

Érdi Mári: „Már a következő Grand Slam versenyre, Kielre koncentrálok”

Az utolsó napon pedig a három nagy szeles futam, csapkodó, rendszertelenül ide-oda forgó szélben… ez még nekem sok volt.

 „Az, hogy csak hat kvalifikációs futam volt, az semmiképpen nem jó. Ha folytatódhatott volna a verseny a döntőkkel, nem lettem volna elégedetlen ezzel a kezdő szakasszal. Az utolsó napon pedig a három nagy szeles futam, csapkodó, rendszertelenül ide-oda forgó szélben… ez még nekem sok volt. Elengedem ezt az eredményt, a tanulságokat magammal viszem.” – így értékelte a két nap alatt lezavart csingtaói ILCA világbajnokságot Érdi Mári, aki a 14. helyen végzett.

Csingtao a világ negyedik legforgalmasabb kikötője, állítólag jó tengeri szellemek védik: még a tájfunok is elkerülik a Sárga tengernek ezt a hatalmas öblét, ritka az erős szél, a tengerészek ezért is tartják biztonságos környéknek.

A jó szellem a 2025-ös ILCA világbajnokság első négy napján kőkeményen dolgozott, május 12-től 16-ig, hétfőtől csütörtökig egyetlen futamra való szelet sem engedett a versenypályákra. Persze ami jó a kereskedelmi tengerészeknek, az nem biztos, hogy jó a világ két legszínvonalasabb olimpiai mezőnyének, a női ILCA 6 és a férfi ILCA 7 hajóosztály világbajnoki helyezésekre aspiráló vitorlázóinak.

Pénteken, az utolsó előtti napon aztán végre fújt egy viszonylag gyenge, délutánra leálló délkeleti, ebben a női mezőnynek három, a férfiaknak két futamot sikerült összehozni. Aztán a tengeri szellem végleg elfáradt, feladta a küzdelmet, és a világbajnokság utolsó napján délelőtt tíz órakor fekete felhőfal kíséretében 38-40 csomós lökéssel berúgta az ajtót az északnyugati.

A negyedik szél nélküli nap végén a rendezőség kutyaszorítóba került, hiszen ahhoz, hogy a világbajnokság érvényes legyen, négy megrendezett futam kell. Módosították a versenyutasítást, a napi három futam helyett akár négyet is lehetővé tettek. Később, már a zárónapi időjárás előrejelzés ismeretében (és némi nemzetközi nyomásra) ezt visszacsökkentették háromra.

A várható erős szélben a négy futamos nap végére még a leggyakorlottabbak is elfáradtak volna, jelentősen megnőtt volna a balesetveszély.

A mindkét hajóosztálynak megrendezett három-három futamra a szél az első nyomáshoz képest valamelyest lecsökkent, a futamok során 13-24 csomóval fújt, az irányát minden minta nélkül hektikusan változtatta, akár 40 fokos szélfordulókat produkálva, a rövid, hegyes hullámok tovább nehezítettek a helyzeten. Minden résztvevő arról beszélt: nagyon kimerítő volt ez az utolsó nap. Vadnai Jonatán a hunsail.hu számára azt mondta (rövid nyilatkozata korábbi összefoglaló írásunkban olvasható), hogy ehhez a csingtaói északihoz képest a füredi forgolódó, lórúgásos szél egy kifújt termik…

A 2025-ös ILCA világbajnokság sokáig emlékezetes marad. Viszonylag ritka ugyanis, hogy egy versenyen négy egymást követő napon nincs szél. Az sem gyakori, hogy az árapály, és az ezt kísérő erős áramlás éppen a futamok alatt vált gyökeresen irányt. A bogárinvázió és a pályára besodródó szemét már csak ráadás volt. A zárónapi vihar a versenyzők fizikai képességeit tette próbára, a várakozás napjai pedig mentálisan voltak kimerítőek, hiszen tétlenségre kárhoztatva is folyamatosan felpörgetve, állandó készenlétben kellett állniuk a nap végéig.

A világbajnokságon a 99 hajós ILCA 6 mezőnyben a 14. helyet szerezte meg világ-, és Európa-bajnokunk, Érdi Mári (MVM SE). Szombaton, a díjkiosztó után telefonon nyilatkozott a hunsail.hu olvasóinak.

Milyen módon sikerült készenlétben tartanod magad a négy futam nélküli napon?

„Minden nap kicsit más volt, de minden ilyen nap nagyon nehéz. Volt, hogy több mint hat órát várakoztunk a vízen. Mindig felvillant valami lehetőség, a rendezők rámozdultak, aztán vagy leállt, vagy megfordult a szél. Ilyenkor telnek az órák, de minden pillanatban készen kell állnod, hogy versenyezz. Amikor parti halasztás van, az sem könnyű. Itt is a folyamatos készenlét fárasztja ki az embereket mentálisan. Próbáltam magamat fizikailag is fitten tartani. A gyógytornászommal, Budai Nikivel gyakoroltunk, ha éppen nyugodtabb volt a helyzet, például a lógópadon.”

Mit gondolsz erről a két naposra zsugorodott világbajnokságról?

„Az, hogy csak hat kvalifikációs futam volt, az semmiképpen nem jó. Nem véletlenül áll két szakaszból és összesen 12 futamból egy világbajnokság. A csoportbontásos futamokban sok múlik a szerencsén is, hogy kikkel kerülsz egy csoportba. Itt az a cél, hogy a lehető legkevesebb pontot gyűjts és vigyél magaddal a döntő futamokba, ahol aztán a saját ellenfeleiddel versenyezhetsz. Ha folytatódhatott volna a verseny a döntőkkel, nem lettem volna elégedetlen ezzel a kezdő szakasszal. Azzal együtt, hogy az utolsó előtti napon voltak rossz döntéseim, nagy mentéseim…”

Hogyan bírtad az utolsó napot, a viharos szelet? Elképesztő volt nézni az élő közvetítést, a fehér hullámtarajos vizet, a kommentátorok folyamatosan elnézést kértek, hogy csak animációt tudnak mutatni, mert a vízen lévő stábok ebben a szélerőben és hullámzásban nem tudnak dolgozni…

„Három nagy szeles futam, csapkodó, rendszertelenül ide-oda forgó szélben… ez még nekem sok volt. Nem igazán találtam meg a ritmust. Nagyon brutális volt ez a nap fizikailag. Szükségem van még nagy szeles edzésekre, hogy meglegyen a tempóm ezek között a körülmények között is. Elengedem ezt az eredményt, a tanulságokat magammal viszem. Már a közeljövőre koncentrálok, a következő Grand Slam versenyre, Kielben!”

A férfiak ILCA 7 világbajnokságát a holland Willem Wiersema nyerte. Vadnai Jonatán negyedik lett, mindössze két ponttal lemaradva az aranyéremről… (Ez a csak csoportbontásos küzdelmek alapján kihirdetett végeredmény egyik átka: a férfi mezőnyben például a három csoport mindegyikében van első, második, harmadik… stb, a legjobbak alacsony pontszámai nagyon közel vannak egymáshoz, és az ezután következő döntő futamokban, az egymás elleni küzdelem során alakul ki – normál esetben – a végeredmény.) A világbajnoki ezüstérmet a ciprusi Pavlos Kontides nyerte, aki esélyes volt az aranyra, de a harmadik futamban egy elkövetett hiba miatt visszalépésre kényszerült.

A női ILCA 6 hajóosztály világbajnoka – meglepetésre - a francia Louise Cervera lett.

Eredmények: https://2025ilcaolympic.ilca-worlds.org/race-results/

Vadnai Jonatán negyedik helyen végzett a csingtaói ILCA világbajnokságon Előző

Vadnai Jonatán negyedik helyen végzett a csingtaói ILCA világbajnokságon