Siófok 14.4 • 12.2 kn
Két magyar csapat versenyzett az első J/70 Corinthian Európa bajnokságon, Kis-Szölgyémi Luca lett a legjobb női kormányos

A J/70 hajóosztály több mint 10 éve tartó töretlen fejlődésének fontos mérföldköve volt az első, külön Corinthian kategóriában rendezett Európa-bajnokság
2025. április 1–6. között rendezték a portugáliai Cascaisban, a J/70 osztály történetének első Corinthian Európa-bajnokságát. Az eseményen 17 ország 54 csapata vett részt, köztük két magyar egység is: a Lujzi csapata Kis-Szölgyémi Luca és a Fantom csapata Török Zoltán kormányzásával. Kis-Szölgyémi Luca kiemelkedő teljesítményével elnyerte a "Top Female Helm” azaz a legjobb női kormányos címet.
A J/70 hajóosztály több mint 10 éve tartó töretlen fejlődésének fontos mérföldköve volt az első, külön Corinthian kategóriában rendezett Európa-bajnokság. Ebben a kategóriában csak olyan csapatok indulhatnak, akik tagjai között, a World Sailing sportolói besorolása alapján kizárólag Group1-es kategóriájú vitorlázók vannak. 17 országból érkeztek csapatok az Eb-re, az 54 fős mezőnyben 41 európai csapat és további 13 Európán kívüli országból érkezett csapat versenyzett.
A Lujzi csapata Kis-Szölgyémi Luca kormányzásával- legénység: António Matos Rosa, Arthur de Jonghe, Medgyesi Flóra, Litkey Balmaz - a nyílt mezőnyben a 19. helyen, a 41 hajós európai rangsorban pedig a 15. helyen végzett. A másik magyar csapat, a Fantom, Török Zoltán kormányzásával - legénység: Sallai Gábor, Weöres Botond, Glódi Balázs - a 36. helyet szerezte meg a teljes mezőnyt tekintve, ami az európai rangsorban a 28. helyezésnek felel meg.
Kis-Szölgyémi Luca elmondta: “Első nagy J/70-es versenyünkön három napot vitorláztunk, kemény szélben és akár háromméteres hullámok között, hatalmas kihívás volt, de rengeteget tanultunk. Új csapattal indultunk, hárman már edzettünk együtt korábban Portugáliában, a többiekkel most versenyeztünk először, köztük egy helyi portugál vitorlázóval is. Nagy mezőny volt, rengeteg jó vitorlázóval, nagyon örülünk, hogy több futamban is tudtuk tartani a tempót és jó eredményeket elérni. Különösen nagy élmény volt elnyerni a legjobb női kormányos díjat, amiért az utolsó napig tartott a verseny, több tapasztaltabb kormányos versenytárssal. A sebességünk megvolt, jó eredményeket hoztunk, a csapat a maximumot nyújtotta és ez lendületet ad nekünk a folytatáshoz!”
Török Zoltán, az alábbiak szerint értékelte a versenyt: “Olyan extrém körülmények között vitorláztunk, amit még soha nem tapasztaltam. Nagyon jó élmény volt a nemzetközi mezőnyben való részvétel, az egyik futamban hatodik helyet értünk el, ami kiemelkedő volt számunkra. Már egy éve versenyzünk nemzetközi vizeken is, de még továbbra is tanuljuk a hajót és akadtak hibák, műszaki problémák is, a tapasztalatszerzés rendkívül értékes volt. Az időjárás váratlanul kemény volt: végig erős szél fújt, gyakran esett az eső, és a várakozásokkal ellentétben hideg volt, állandóan vizesek voltunk, meglehetősen beöltözve kellett, gyorsan dolgoznunk és reagálnunk a helyzetekre, ami csak fokozta a kihívásokat.”
A bajnokság 4 versenynapja során nyolc futamot rendeztek, amelyeken a csapatok változatos és kihívásokkal teli időjárási körülményekkel szembesültek, beleértve erős áramlatokat, változó szelet és nagy hullámokat.
Április 3-án az első nap a cascais-i öbölben komoly szél és jelentős hullámzás tette próbára a csapatokat és a felszerelést, a második nap pedig nem is rendeztek futamot, mivel túl erős volt a szél és a tengeri viszonyok is kedvezőtlennek bizonyultak, nagy hullámokkal. Április 5-én szombaton az időjárás szelídebb arcát mutatta: 7–8 csomós széllel indult a nap, ami később 9–12 csomóra erősödött, így napsütéses időben tudtak futamokat rendezni. A zárónapon egy vihar miatt a csapatokat ideiglenesen partra is küldték, de később visszatérhettek a pályára, ahol 14–18 csomós szélben vitorláztak az utolsó két futamon.
A dobogót végül a spanyolok uralták: a spanyol Javier Padron vezette HSN Sailing Team szerezte meg az Európa-bajnoki címet, akik, bár egyetlen futamon sem lettek elsők, négy második helyezéssel és egy 13. helyezéssel (melyet kiejtettek) összesen 26 nettó ponttal végeztek az élen. A második helyet a szintén spanyol Hang Ten-Hnos Berga szerezte meg 50 ponttal, míg a harmadik helyen a Bodegas Can Marlés csapata végzett 64 ponttal.
A legjobb fiatal csapat címet a német Paint It Black nyerte el, akik összesítésben a 13. helyen végeztek, a Mixed-Plus kategóriában pedig a török Eker Efsane Yogurt csapata bizonyult a legjobbnak.
A bajnokságon részt vevő európai csapatok Ausztriából, Spanyolországból, Észtországból, Finnországból, Franciaországból, Egyesült Királyságból, Németországból, Magyarországról, Olaszországból, Hollandiából, Portugáliából, Svédországból és Törökországból érkeztek, a mezőnyhöz pedig csatlakoztak csapatok az Egyesült Államokból, Brazíliából, Kínából és Mexikóból is.
A verseny hivatalos eredményei elérhetők a Clube Naval de Cascais weboldalán.
A Clube Naval de Cascais 2026. augusztus 28. és szeptember 5. között ad majd otthont a J/70 világbajnokságnak, amelyre már most nagy érdeklődés mutatkozik.
A J/70 hazai népszerűsége is robbanásszerűen emelkedik, a magyar flotta, a tavalyi indulási létszámát megkétszerezve kezdi idén a szezont: az április 25-27 között megrendezésre kerülő Tavaszi Flottabajnokságon várhatóan 12 hajó áll majd a rajtvonalon.