Siófok  0.5  •  11.2 kn       

Keszthely  -3.1  •  2 kn       

Balatonfüred  0.2  •  9.2 kn       

Balatonboglár  0.5  •  10.4 kn       

Orfű  -1  •  6 kn       

Velencei-tó  -0.6  •  6.7 kn       

Tiszafüred  -0.6  •  5.8 kn       

Mályi-tó  1.8  •  2.3 kn       

2024. december 22., vasárnap

Magyar bronzérem a J24 Európabajnokságon: intejú Tomai Balázzsal

Magyar bronzérem a J24 Európabajnokságon: intejú Tomai Balázzsal

A kilenc országot képviselő 48 egység között a 3. helyet szerzett csapat mellett még két magyar egység, a J-Spot és a Django állt rajthoz, és a 19., illetve a 29. helyen végeztek.

Bronzérmet szerzett a J24 Európa-bajnokságon az olaszországi Porto Cervoban a Tomai Balázs vezette magyar J. Bond csapat. A kilenc országot képviselő 48 egység között a 3. helyet szerzett csapat mellett még két magyar egység, a J-Spot és a Django állt rajthoz, és a 19., illetve a 29. helyen végeztek. Az Európa-bajnokságot az ír Headcase csapat nyerte, megvédve a tavaly Balatonfüreden megszerzett bajnoki címüket. Tomai Balázs, a J. Bond kormányosa a nagyszerű eredmény hátteréről beszél. 

Milyenek voltak a kondiciók az Eb-n

A verseny előtt és az első 3 napon át 30 csomó fölött fújt. A próbafutamot is elhalasztották, mert 32-33 csomót mértek a pályán.Sőt, a verseny első napján sem volt futam, mert ugyanaz az észak-nyugati szél fújt át a szigetek között a csatornából. Másnapra aztán gyengült a szél és az első napi 21-22 csomóval kezdtünk és utána 15-16 csomósban ment le a maradék három futam. 

A második napon átfordult a szél délkeletiesre, az ilyen brízszerűség volt, ahogy sütött a nap, úgy erősödött is, és az elején indult nagyjából 20+ csomóról, és utána erősödött fel talán a harmadik futamban a harminc csomó is volt. Az utolsó napon pedig visszafordult megint az észak-nyugatias irányra a szél, és 21-22 csomóval indult, a másik két futamban viszont legyengült, 12 és 16-17 csomó között ingadozott. 

Az időjárás jó volt, meleg volt. A hullámok, amikor az északnyugati fújt a szigetek közül, normál, inkább lapos víz volt, főleg a cirkáló bójánál. Amikor viszont a dél-nyugati szél fújt, elég nagy hullámok voltak a víz felől. 

Hogyan indult számotokra a verseny? 

Az első napon, az első futamban jól választottunk orrvitorlát, illetve jó volt a kezdeti taktika, hamar megéreztük, hogy melyik oldal fog jönni, vagy ott mi a jó taktika. Megnyertük az első futamot, utána mentünk egy negyediket és egy hetediket, de itt már az ír csapat is ráérzett a pályára és nyertek is két futamot. Viszont utána ők nagyot hibáztak, mi ismét elől végeztünk, így ennek köszönhetően az első versenynapot megnyertük és vezettünk. 

Mi jelentette a legnagyobb nehézséget? 

A verseny nehézsége talán az 50 fős mezőnyben ezekkel a hajókkal a rajtok voltak, mert ha el tudtunk rajtolni és tisztán nyitni, az nyilván komoly előnyt jelentett. Egy rajt utáni kitisztázás azonban azt jelentette, hogy sokkal több erőfeszítés kellett, hogy felérjünk a mezőny elejébe. 

Igazából két elhibázott futamunk volt, egy 16. illetve egy 19. helyünk. A egyik esetben sajnos 720-at kellett csinálnunk, így visszaestünk a 6. helyről a 16-ra. A másik esetben pedig nagyon ráfújt a szél, nagyok voltak a hullámok, és ilyan a körülmények között azért csak nagyon keveset tudtunk készülni, akkor valahogy az oldal se jött meg, a hajó sebessége se állt össze, úgyhogy ott inkább csak szenvedtünk. 

Milyen volt a mezőny? 

Ebben a mezőnyben nincs rossz értelemben vett rivalizálás, a pályán nyilván van, hiszen mindenki nyerni akar, de ezzel együtt is elég jó hangulatú csapat a J24-es flotta. A J24-esnek nagy előnye, hogy bár kifejezetten öreg hajók is vannak a mezőnyben, pont azért szeretjük, mert a hajók ugyanolyanok, körülbelül semmit nem számít, hogy milyen idős hajóval versenyez valaki, nincsenek nagy sebességkülönbségek. Sokkal inkább a vitorlák, vitorlabeállítások, illetve a hajóvezetés, a taktika. Szinte ugyanolyanok tehát a hajók, ugyanolyanok a körülmények, kis túlzással mindenkinek jó esélyei vannak, ezért nincsenek könnyű futamok, versenyek, és ilyen értelemben erős a mezőny. 

Hogyan állt össze a csapat

A csapatunk magja (Tomai Balázs, Nagy Gábor, Sarina Róbert, Horváth Áron, Szabó Péter) már régóta együtt megy a J24 osztályban, én először a 2018-es Gardai világbajnokságon indultam velük, ahol kvázi beugrós kormányos voltam. Pár személycserétől eltekintve régóta csináljuk együtt, csak Horváth Áron az újabb tag a csapatban, aki korábban nem versenyzett ebben az osztályban. Mindenki más legalább 10-15 éve a J24-ben ül. 

Még annyit szeretnék hozzátenni, hogy az utazásunk, és versenyzésünk nem jöhetett volna létre a Principessa Sailing Team és Németh Péter csapatvezető munkája nélkül, ami az anyagi támogatást biztosította. 

Bepillantás a nemzetközi tókerülő versenyzés kulisszái mögé, interjú Király Zsolttal Előző

Bepillantás a nemzetközi tókerülő versenyzés kulisszái mögé, interjú Király Zsolttal

Magyar 29er - ek a Kieler Woche - n: Két magyar hajó zárt az aranycsoportban Következő

Magyar 29er - ek a Kieler Woche - n: Két magyar hajó zárt az aranycsoportban