Siófok  8.3  •  1.6 kn       

Keszthely  5.9  •  4 kn       

Balatonfüred  8.5  •  0.7 kn       

Balatonboglár  8.7  •  1.7 kn       

Orfű  •  4 kn       

Velencei-tó  •  3.3 kn       

Tiszafüred  5.2  •  1.3 kn       

Mályi-tó  6.7  •  1.2 kn       

2024. április 26., péntek

Prada Cup: az olaszok küzdhetnek meg az Amerika Kupájáért

Prada Cup: az olaszok küzdhetnek meg az Amerika Kupájáért

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

A kihívók küzdelme február 21-én vasárnap véget ért. Az olasz Luna Rossa Prada Pirelli nyert a Prada kupán, így ők mérkőzhetnek meg a kupavédő új-zélandi Emirates Team New Zealanddal március hatodikától, az Auckland melletti Hauraki öbölben a világ legrégebbi sporttrófeájáért. Eddig a rövid hír, a teljes történet azonban nem nélkülözte a drámai fordulatokat. A döntő versenyeit egy időre koronavírus-veszélyhelyzet miatt felfüggesztették. A Prada kupa döntőjében az olaszok hét futamot nyertek, míg az ellenfél brit Ineos Team UK csapatának ez csak egyszer sikerült. A tizenhárom futamosra kiírt döntőt hét nyert futamig futják, ez az olaszoknak tehát viszonylag hamar összejött.

A vasárnapi futamokra 5:1-es állásnál futottak ki a hajók. Ha a britek nyernek, akárcsak egyet, versenyben maradhatnak. Ha kettőt, 5:3-nál már nagy önbizalommal nézhettek volna a folytatás elé. A közvetlen előjelek számukra nem voltak kedvezőek, már ami a meteorológiát illeti. Az Ineos Team UK kormányosa, a modern kori vitorlázás egyik legnagyobb egyénisége, a négyszeres olimpiai bajnok Sir Ben Ainslie nem titkolta: csak 12 csomós szél felett tudják a lépést tartani a Luna Rossával, kisebb szélben az olaszok egyértelműen gyorsabbak. Vasárnapra pedig gyenge-mérsékelt, 8-10 csomós szelet jósoltak. Az olasz hajó nagyobb emelőuszonyaival hamarabb emelkedik ki a vízből, mint az Ineos – és ezt a Jimmy Spithill - Francesco Bruni kormányos kettős a versenysorozat rajtjainál többször ki is használta: az ellenfél elé-alá állva úszó üzemmódba kényszerítették a briteket, majd a rajt előtti indításnál könnyebben, hamarabb emelkedtek ki, és ez a rajtnál kikényszerített sebességfölény az első találkozásnál sokszor jól fizetett.

„A jó hajósebesség a taktikus legfontosabb fegyvere” – tartja a mondás, és ez a döntő utolsó napján többszörösen beigazolódott. A Luna Rossa mindkét futamban szinte végig növelni tudta az előnyét a britekkel szemben. A hetedik futamot 1perc 45 másodperccel nyerte Jimmy Spithill csapata. Itt „meccslabdájuk” lett, ráadásul a továbbra is gyenge szél óriási önbizalmat adott a Luna Rossának (12 csomós szélben átlagosan 2 csomós sebességhátrányuk volt a briteknek…), az Ineos csapata viszont óriási nyomás alatt készülődhetett a nyolcadik futam rajtjára, hiszen ha vesztenek, vége a csatának, az olaszok mehetnek az America Kupájáért… Vesztettek, 56 másodperccel. „Fantastico” – hangzott el a  győzelem után közvetlenül a Luna Rossa Prada Pirelli fedélzeti kommunikációs rendszerén. Az Ineos Team UK fedélzetén a befutáskor, talán Ainslietől, egy sorryt hallhattunk.

A záró sajtótájékoztatón a győztes olasz hajó kormányosa, Jimmy Spithill visszafogottan értékelt: „Nem nagyon hibáztunk, nyugodtak maradtunk, jó döntéseket hoztunk, és a hajó tette a dolgát.” Sir Ben Ainslie bebizonyította, nem csak győzni tud, hanem elegánsan veszteni is: „Gratulálunk a legénységnek és Olaszországnak. Remekül vitorláztak, megérdemelten győztek. Le a kalappal. Csalódottak vagyunk, hogy nem nyertünk, de most visszamegyünk a tervezőasztalhoz, és meglátjuk, mit tudunk tenni.” Az utolsó mondat az elvesztett döntő kulcsa. Nem Sir Ben Ainslie felejtett el vitorlázni, sem taktikusa, a szintén zseniális, négyszeres finn dingi világbajnok és riói olimpiai aranyérmes Giles Scott. A brit hajón, az AC 75-ös egytestű foileren van – vagy lett volna -  javítanivaló. Nem csak a sebességkülönbség volt észrevehető, hanem mintha a Luna Rossa Prada Pirelli nyugodtabban, puhábban futott volna ellenfelénél, még a hullámosabb vízen is.

A 170 éves brit álom, tehát továbbra is álom marad. 1851-ben győzte le ugyanis az America nevű kétárbocos szkúner a leggyorsabb brit jachtokat a Wight sziget körüli versenyen. Az akkor megnyert  kupát az amerikai egyesült államokbeli győztesek örökös vándordíjjá tették, és a britek azóta szeretnék visszahódítani, mindezidáig hiába.

Az olaszok az utóbbi harminc évben most harmadszor lettek kihívók az America Kupája küzdelmei során. Hogy sikerül-e az új-zélandiaktól elhódítani a hatalmas ezüst serleget az idei, 36. versenyen, az rövid időn belül, március hatodikától kiderül a Hauraki öbölben.

Szöveg: Visy László Oszi

Lanzarote Olympic Winter Regatta: Érdi Mária második helyen végzett! Előző

Lanzarote Olympic Winter Regatta: Érdi Mária második helyen végzett!

Gyapjas testvérek: most kell drukkolni! Következő

Gyapjas testvérek: most kell drukkolni!