Siófok 2.7 • 1.8 kn
Futamról futamra jelentősen változó állás az Opel Finn Gold Cupon
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
Futamról futamra jelentősen változó állás az Opel Finn Gold Cupon
A vitorlás versenyeket, a világbajnokságokat és olimpiai küzdelmeket rendszeresen követők számára is furcsa lehet, milyen hatalmas szórást látni a balatonföldvári Finn világbajnokság eredményeiben. Négy futam után a 113 hajós mezőnyben nincs olyan, aki mindannyiszor befért volna az első tízbe. Mi okozza ezt?
A nyilvánvalóan felmerülő kérdések: Ilyen borzalmasan kiszámíthatatlan lenne a balatoni szél? Szokatlan-e ez a nagy szórás? Egyáltalán mennyire erős az Opel Finn Gold Cup világbajnoki mezőnye?
A válaszok: Nem, nem és rettenetesen erős, a ma lehető legerősebb.
Kezdjük hátulról, a mezőny erősségével.
A Riói Olimpia 11 résztvevője itt van. Ott ugyebár 23 induló lehetett. Heten vagy nyolcan közülük a Játékok óta egyáltalán nem versenyeztek Finnben, de ők mind olyan országok versenyzői, akik a saját nemzetükön belül is nagy harcban szerezték meg az olimpiai részvétel jogát. Vagyis a helyükre azonos értékű vagy közel azonos tudású versenyzők léptek. Az utolsó kettőt se számítsuk, mert a kínai és a Seychelles-szigeteki versenyző csak az olimpiai kvótarendszernek köszönhette a részvételét. Mellettük még nem jött el ide messzire az uruguayi finnes.
Az aktuális világranglista eleje természetesen itt van. Könnyen felismerhetők, mert a legjobb tíz kapta az 1-10-ig terjedő rajtszámokat, amelyeket a hajók orrán láthatunk.
De a világranglista egy speciális módon számított sorrend és jónéhány olyan nagymenő van, akivel számolni kell, éppen csak most nincsenek nagyon előkelő helyen a ranglistán. Például az Európa-bajnok francia Lobert, aki a balatoni Opel Finn Gold Cupon most éppen az élen áll, vagy a Világkupa záróeseményén éppen Berecz Zsombival pontazonosságban végzett, ám első helyet kiérdemelt brit Ben Cornish. A földvári negyedik futamot megnyerő svéd Max Salminen, aki tavasszal győzött a Pricesa Sofia Trophyn, Európa egyik legjelentősebb versenyén. És még sorolhatnám a nagy neveket napestig.
A fentiek fényében talán nem is olyan meglepő, hogy nem egyszerűen a világranglista legjobbjai dominálnak az Opel Finn Gold Cupon. Közülük többen is erősen küszködnek a konkurrenciával. Íme a világranglista legjobbjainak helyezései a mostani VB-n négy futam után.
Világranglista helyezése |
Rajtszám |
Név |
A földvári VB-n |
1. |
GBR-91 |
Ben Cornish |
9. |
2. |
BRA-109 |
Jorge Zarif |
42. |
3. |
TUR-21 |
Alican Kaynar |
62. |
4. |
GBR-11 |
Ed Wright |
13. |
5. |
EST-2 |
Deniss Karpak |
11. |
6. |
NOR-1 |
Anders Pedersen |
33. |
7. |
FRA-17 |
Pic Fabian |
31. |
8. |
NED-89 |
Nicholas Heiner |
6. |
9. |
POL-17 |
Piotr Kula |
5. |
10. |
HUN-40 |
Berecz Zsombor |
7. |
Ez a kép persze tisztulni fog az ötödik futam után, ha már kiesőt számítanak, mert néhányuknak van kiejteni való korai rajtja vagy más módon szerzett nagy pontértékű futama.
És még további változatos tényekkel és statisztikákkal igazolhatnám milyen erős a mostani földvári világbajnoki mezőny. A Finn osztály sztárjai mind itt vannak a Szpari-telepen.
Akkor talán a szél okozza a nagy szórást?
Biztosan hozzájárul az is, de a mezőny erőssége sokkal döntőbb tényező. A Balaton eddig a legszebb arcát mutatta. Középerős nyugati majd délnyugati szél, gyönyörű napsütés. A szél iránya persze leng, és az ereje is változik, gyakran csíkos, pöffös. Naná, hiszen egy tavon vagyunk, nem a nyílt tengeren! Halkan jegyzem meg, jónéhány elismert tengeri versenyhelyen is tud borzalmasan viselkedni a szél, ha éppen nem a nyílt víz felől fúj.
A tavi szél lengéseinek, bizonytalanságának szerepe inkább azért jelentős, mert itt a Finn világbajnokságon a hosszú rajtvonal miatt az átlagosnál nagyobb a jó rajt és az első krajcban való jó oldalválasztás, széltaktika szerepe. Ugyanis a finneseknél nem dívik a mezőny selejtezőcsoportokra osztása mint más hajóosztályokban. Még egy ekkora mezőnyben is együtt rajtolnak, mindenki mindenki ellen küzd végig! Ha százan, hát százan, vagy éppen száztizenhárman, mint ezúttal. Ennek következtében a rajtvonal irdatlanul hosszú kell legyen, vagyis már a rajtlövés előtt percekkel el kell dönteni melyik oldalon akarom kezdeni a krajcolást.
Mindebben pedig benne van egy védhetetlenül nagy bukta lehetősége, ha a szél éppen a másik irányba leng el, mint ahogy számítottuk. Erre bőven akadt példa a földvári futamokon. És mivel a mezőny nagyon-nagyon erős, aki az első körben lemarad, a másodikban jórészt már csak kozmetikázni tud az eredményen. Kevesen képesek arra, hogy akár csak a harmincadik hely környékéről még visszaküzdjék magukat az első tízbe vagy annak közelébe. Berecz Zsombornak eddig kétszer sikerült, egyszer nem (az első futamon pedig végig elől volt). A 2014-es világbajnok brit Ed Wright futameredményei: 1., 58., 1., 19.
Mindezek miatt minden résztvevő tisztában van azzal, hogy ezen a versenyen sok pontot gyűjt majd az első is. Addig is az összetett sorrend ugyan egyre csökkenő mértékben, de rendre fog még nagyokat változni.