Siófok 3.9 • 16.6 kn
Gyönyörű első nap az Opel Finn Gold Cupon
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
Gyönyörű első nap az Opel Finn Gold Cupon
Remek szél, napsütés, nagyszerű rendezés és a kitűnően vitorlázó Berecz Zsombor tette tökéletessé az első versenynapot az olimpiai Finn osztály világbajnokságán Balatonföldváron. Az első három elem mindenkit boldoggá tehetett, Zsombinak pedig elsősorban persze mi örültünk. Bár amilyen népszerű a finnesek között, nem sokukat zavarhatja, hogy az első két futam után a 2. helyen áll az összetett versenyben a 124 hajó küzdelmében.
Az olimpiai nehézsúlyú egyszemélyes kategória gladiátorai – a finnesek inkább kétméteresek és 90-100 kilósak, mint kisebbek – a mai 10-17 csomós nyugati szélben, amikor a „free pumping” szabály él, vagyis szabadon húzhatják egy száron a vitorlát és mozgathatják bőszélben a hajótestet, megmutathatták mire képesek a vízen a négy és félméteres hajóval.
Mindkét futamon kiváló nyugati szél fújt Balatonföldvár előtt, és a verseny rendezősége Fluck Bence és Majthényi Szabolcs irányításával nagyszerű futamokat rendezhetett. Ehhez bőven hozzátették a tudásukat, hiszen az első rajtokat vissza kellett lőni, a szél elfordulása miatt pályát módosítani, majd újra türelmesen rajtoltatni a versenynek feszülő mezőnyt. Az első futam végül csak szigorított rajttal, a második viszont elsőre tisztán elindult.
Az első futamon szoros küzdelemben, de végig a brit Ed Wright dominált. A helyezésekért Berecz Zsombor, a Londoni Olimpián bronzérmes francia Jonathan Lobert, a horvát Nenad Bugarin és a finn Tapio Nirkko küzdött, miközben az ő tarkójukba is lihegtek a többiek.
Ezen a futamon a lérajt volt a kedvező, vagyis a vonal rajthajótól távoli, déli oldalán volt érdemes indítani. A szél balatoni módra lengett, de a frissülések szépen leterjedtek a pályán, így okos vitorlázással, kevés kockázat vállalással jól lehetett érvényesülni a pályán.
Ahogy az első futamon a rajt után a pálya bal oldala felé fordult a szél és az került előre, aki erre alapozta a taktikáját, úgy a második futamon ennek épp az ellenkezője történt. Így akkor a bal oldalon lehetett nagyot veszteni.
Berecz Zsombi ránk is ijesztett rendesen, miután csak a 30. hely környékén kerülte az első bóját, messze lemaradva az éllovasoktól. A magyarok között sem ő vezetett, mert a legjobban ekkor szöuli olimpikonunk Székely Antal, vagyis Tonyó állt.
Zsombi feljött néhány helyet a hátszeles szakaszon is, de az igazi mágiát a második krajcban vezette elő. Nem a szélét húzta, okosan igazított befelé a szélfordulókkal, és volt annyi szerencséje, hogy a frissülések leterjedtek a pálya tengelye felé. Bő húsz helyet javított ezen az egy szakaszon és 7. helyen kezdte a hátszelezést. Négyen küzdöttek szinte egyvonalban féltávnál, de ebből a harcból is ő került ki győztesen és így még előrébb lépve, 6. helyen futhatott be a célba.
A győzelmet a spliti Nenad Bugarin szerezte meg és ezzel vezeti is az összetett listát. Magyar vonatkozása az ő sikerének is van, hiszen PATA karbonárbóccal versenyez!
Harmadik helyen a lengyel Piotr Kula áll, aki mindkét futamban 7. helyen végzett.
Mennyire volt nehéz mindkét futamon ilyen jól teljesíteni?
Az első futamot nyerő, 2014-ből már világbajnoki címmel is bíró brit Ed Wright 58. helyen ért célba a másodikon menetben. Az elsőre 5. Tapio Nirkko ezúttal 47. lett. Az első két futam után mindössze hárman vannak olyanok, akiknek sikerült mindkétszer az első tízben végezni! És ez nem a Balaton trükkje, hanem teljesen megszokott Finnben, ahol rendkívül erős a mezőny, és száz feletti részvevő esetén sem szokták csoportokra bontani a flottát, hanem mindenki, minden futamban együtt rajtol.
Holnap újabb két futammal folytatódik a világbajnokság. Jó lenne holnap is ilyen remek időben hajózni és ugyanilyen magyar sikerről beszámolni!