Siófok  1.1  •  10.5 kn       

Keszthely  -0.1  •  5 kn       

Balatonfüred  0.8  •  10 kn       

Balatonboglár  1.3  •  11.6 kn       

Orfű   •  8 kn       

Velencei-tó  0.6  •  14.6 kn       

Tiszafüred  -0  •  10.1 kn       

Mályi-tó  0.8  •  9.2 kn       

2024. november 22., péntek

Három nehéz napon túl - Irány a Horn - fok!

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Három nehéz napon túl - Irány a Horn - fok!

Három nehéz napon túl - Irány a Horn - fok!

A Csendes-óceánon a Vendée Globe szóló földkerülő 8. helyén vitorlázó Fa Nándor és a Spirit of Hungary épségben túljutott azokon a nhézségeken, amellyekkel az újév első napjain kellett szembe néznie. A Csendes-óceáni mértékben kis területen, de hevesen mozgó alacsonnyomású rendszer miatt kialakult elkerülhetetlen helyzeten sok küzdelem és szenvedés árán, de meteotaktikai is remek útvonal választásával eredményesen jutott át! Azt hiszem, aki figyelte Nándi elmúlt napjait, annak nagy kő eshetett le a szívéről!

A délnyugatról északkelet felé mozgó 40-50 csomós szeleket hozó ciklon előtt a lehető legjobb megoldást megtalálva, északkelet felé vitorlázva sikerült sokáig a rendszer középpontjától északra maradnia. Így elkerülte a ciklon nyugati oldalán fújó olykor 70 csomós széllökéseket is hozó részét, és „csak” 40-50 csomós szélben vitorlázva sokáig haladt az egyébként lassan elhaló front előtt. Aztán a ciklon véget ért, és maradt neki az össze-vissza forgó, olykor szembe fújó, hol elálló, hol újra lecsapó szél, hatalmas, több irányból is érkező döghullámokkal. De elkerülte az összes, ennél csak rosszabb lehetőséget.

Részletek Nándi január 2-án küldött hajónaplójából:

„Nehéz nap volt, főleg a reggel és a délelőtt, de túl vagyok rajta. Most tiszta az idő, látom a holdat, amint ébredezik szerényen.

Az éjszaka küzdelmes volt, viszont a reggel és a délelőtt egyenesen borzalmas. Éjszaka befújt egy 35 – 40 csomós keleti. 3 reff, stay időnként sok volt, de haladtunk, még ha kemény volt is. Reggel viszont egy esős, nagyon szürke felhővel elment a szél és én itt maradtam a két zsebkendővel és a 6 m-es hullámzással. Az éjszakai hullámzás persze telerakta a nagyvitorla hátsó bugyrát vízzel, majdnem a fedélzetig lóg le. Beöltöztem, vödör, de ebben a hirtelen jött szélcsendben csapkod minden jobbra, balra. Kibillentem a tőkesúlyt az alsó oldalra, kicsit stabilizál, kimászok, vödrözök. A felét kiszedtem, a másik fele majd mindjárt kimegy, ha visszahúzom a vitorlát. Annyira billeg, csattog, zökken az egész hajó, hogy a kormányállásban nem tudok megállni. Végül kireffelek kettőt és visszahúzom a J2-t.

Az a kevés maradék szél is hátulról jön, ami fúj, ha fölmegyek érte, szembe megyek a hullámoknak, ha leejtek, megállok. Patt. Egész délelőtt zuhogunk és 6 – 8 cs-val ballagunk. Az előjelzés nem ez, tanácstalan vagyok és eldobhatom a routingomat is.

Az egyetlen szép dolog ma délelőtt az volt, hogy mellém szegődött egy kisebb Common delfincsapat. Úszkáltak a hajó orránál egy ideig, aztán eltűntek valamikor.”

Nándi küzdelmeinek sikerességét éppen barátja és a Barcelona World Race-en volt versenyzőtársa Conrad Colman viszontagságai bizonyítják. Conrad január elsejére már kétszáz mérföldön belülre került Nándihoz képest, de a ciklon „hátsó részére” került. Vagyis a rendszer magja előtte haladt el és a legkeményebb szeleket kapta. Ebben a rendkívül heves széllökésekkel és irdatlan hullámzással tarkított helyzetben kőkemény küzdelmet folytatott elsősorban árbóca épségben tartásával, miután a forstágverete részlegesen felszakadt a hajójában. Az árbócot extra kötelekkel sikerült rögzítenie, de közben meg kellett küzdenie egy elszakadó és a fetrengő hajón az árbóc felső részén sokáig leszedhetetlenül csapkodó vitorlával is. Olykor órákon át tehetetlenül kellett várnia a szél csendesedésére, majd a kemény, kimerítő munkák után pihennie, hogy a hajójával lassan majd újra jó irányba fordulhasson. A verseny GPS nyomkevető rendszerén az elmúlt nap során jórészt álló és rossz irányba sodródó hajónak láthattuk a Forsight Natural Energyt.

Nándi saját küszködései közben is komolyan aggódott barátjáért és már a vihar kezdetekor, látva Colman pozícióját azt mondata, inkább lenne Conrad valahol előtte, csak ne keveredett volna ebbe a borzalmas helyzetbe.

Ma, január 4-én reggel Conrad Colman hajója még mindig szinte mozdulatlannak látszik, de a versenyző neten bejelentkezett a verseny központnál. Így tudjuk, hogy az árbóca áll, sikerült leszednie a szakadt orrvitorlát, és biztosítania az árbócát. Most kimerült, pihennie kell, majd napközben újra versenybe áll és ő is megindul a Horn-fok felé. Nánditól addigra 600 mérfölddel lesz nyugatabbra lemaradva.

A Spirit of Hungary néhány napon belül a Horn-fokhoz ér. A november 6-án elrajtolt 29 hajóból az ötvennyolcadik napon már csak 18-an versenyeznek. http://tracking2016.vendeeglobe.org/hp5ip0/

Ruji

Thomas Coville rekordja Előző

Thomas Coville rekordja

Túl a Horn fokon Következő

Túl a Horn fokon