Siófok 1.1 • 10.5 kn
Nándi kitűnően megy, bár csapások érik
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
Nándi kitűnően megy, bár csapások érik
A Vendée Globe szólóvitorlás földkerülőn Fa Nándor a Spirit of Hungaryvel a verseny 39. napján elérte a Leeuwin-fok vonalát, vagyis már Ausztrália alatt vitorlázik. A rajttól számítva 40 nap, 7 óra és 8 perc alatt ért erre vonalra. A Jóreménység-foknál pedig 11 nap 10 óra, 18 perccel azelőtt járt, vagyis ennyi idő kellett az Indiai-óceán átszeléséhez.
Nándi a 11. helyen halad és december 17-én reggel még 13300 tengeri mérföld, vagyis 24600 kilóméteres táv várt rá a célig. Ha úgy halad tovább, ahogy eddig az Indiai-óceánon tette, akkor ebből naponta 3-400 mérföldet (550-750 kilométert) fal fel a déli óceánokon.
Az elmúlt napokban az eddig is mutatott jó meteotaktikával sikerült előnyére váltania az időjárás alakulásából adódóan jó pozícióját. A középmezőnyt alkotó egy-másfél hete még öthajós csoporttól Stéphane Le Diraison társaságában elléptek, és jelenleg a Spirit of Hungary közel 500 tengeri mérfölddel előrébb jár, mint Conrad Colman, és 750 mérföldnyire távolodott Arnaud Boissiéres-től.
Eközben sajnos ő is ütközött valamilyen víz alatti objektummal, amitől megsérült a tőkesúlya. A sérülés Nándi elmondása szerint nem súlyos, szerkezetileg nem veszélyes. A vas tőkesúly-nyak műanyag borításából szakadt le egy körübelül három négyzetméteres darab, ami ettől fogva kedvezőtlen surlódást, féket jelent a víz alatt. Így a fontos A7 gennaker elszakadása után ez is lassítja a Spirit of Hungary haladását.
Az egyébként is könnyebb, gyorsabb, soha le nem írom olyan hosszú nevű hajóval versenyző Le Diraison ezzel újabb előnyhöz jutott, de Nándi tartja vele a lépést. Bár az elmúlt napokban a francia előnye száz mérföld fölé nőtt, de az elmúlt 24 órában, miközben egy alacsonnyomású rendszer erősödő szele érte utol őket, ezt sikerült 70-80 mérföldesre csökkenteni. Le Diraison megelőzéséhez kemény szélre - abban Nándi jobb -, vagy jó metotaktikai húzásokra lesz szükség.
Az élen a Csendes-óceánon az első helyen haladó Armel Le Cléec'h-nek (Banque Populaire) az elmúlt két napban sikerült ellépnie a sérült hajóval, csak a bal oldalon ép támaszuszonnyal vitorlázó Alex Thomsontól, aki gyenge szélbe került, ami később szembe is fordult, a brit számára lehető legrosszabb irányra. Ugyanis most éles menetben balcsapáson kell vitorláznia. A hajó stabilizálása érdekében szél felé kibillentett kiel miatt és a támaszuszony hiányában nagyon erős a Hugo Boss oldalt csúszása. Az IMOCA 60 előírások az uszonyok számát korlátozzák, így a DSS-szel szerelt hajón nincs hagyományos, oldalra csúszást gátló egyenes uszony, amely a Hugo Boss jobb oldali bajszának letörése után balcsapáson irányba vinné a hajót, amikor a kibillentés miatt csökken a tőkesúlynak az oldalra toló erők ellen ható hasznos felülete. Amíg bőszélben rohantak ennek nem volt nagy jelentősége, de most éles enetben Alex Thomson csak tehetetlenül nézheti ellenfele távolodását.
A harmadik-negyedik helyezett két francia, Beyou és Meilhat is közeledett valamelyes. Időközben Jérémie Beyou (Maitre CoQ) megelőzte hagyományos hajóval vitorlázó Paul Meilhat-t (SMA).
Jean-Pierre Dick a múlt héten az Ausztráliától délre 50-60 csomós szelekkel támadó vihar veszélyei miatt északról kerülte Tasmániát és Bass Straiten vitorlázott. Partközelben látta a városok fényeit, ami lelkileg nem könnytette meg neki a visszatérést a magyányos, jeges vízekre. Kerülője miatt lényegében utolérte őt Yann Elies és Jean Le Cam.
Ruji
Az elrajtolt 29-ből 22 hajó van még versenyben a szólóvitorlás földkerülőn.
Nyomkövetés a verseny honlapján: http://tracking2016.vendeeglobe.org/hp5ip0/
A verseny honlapja: http://www.vendeeglobe.org