Siófok 1.6 • 12 kn
Hétfőn megkezdődik a vitorlázóknak is az olimpia
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
Hétfőn megkezdődik a vitorlázóknak is az olimpa
Hétfőn megkezdődnek az olimpiai vitorlásversenyek, és mindjárt az első nap az öt magyar résztvevő közül négyen rajthoz is állnak. Vadnai Benjámin Laserben, Érdi Mária Laser Radialban, Cholnoky Sára női és Gádorfalvi Áron férfi szörfben (RS:X) indulnak. Berecz Zsombor Finn dingiben száll vízre, ám számára csak kedden kezdődik a verseny.
A magyar csapat eleinte elég nehéz körülmények között készülhetett. Szállásukat a szervezők nem az olimpiai faluban jelölték ki, a kikötői transzfer szervezetlensége, étkezésük megoldatlansága és sok más apró körülmény nehezítette a mindennapjaikat. A csapat határozott fellépésével és a MOB segítségével sikerült orvosolni a helyzetet, s úgy tűnik, hogy mára valamelyest normalizálódott a helyzet, és a sportolók a tényleges versenyzésre tudnak koncentrálni.
Az olimpia helyszínével kapcsolatban minden szakértő egyetért abban, hogy nehéz, soktényezős, sokféle képességet igénylő pályákról beszélünk Rio de Janeiróban. A mostani olimpia vitorlásversenyei azok közé tartoznak, amelyekre – és eddig ilyenből volt kevesebb –az olimpiának ténylegesen otthont adó városban kerül sor. Ha a 21. századi olimpiákat tekintjük, erre Sydney-ben és Athénban volt példa, míg a pekingi olimpia vitorlásversenyeit Quingdaóban, a londonit pedig Weymouthban bonyolították le.
A riói ötkarikás vitorlásversenyekre a Guanabara-öbölben kerül majd sor. Vitathatatlanul az egyik legszebb olimpiai helyszín: háttérben a híres Cukorsüveg-hegy és a homokjáról meg persze a tökéletes technikával futballozgató brazil gyerekekről világhírű Copacabana tengerparti plázs. Ugyanakkor a tavalyi előolimpia után rengeteg volt a panasz a vízminőséggel kapcsolatban: ide folyik ugyanis a világváros mocska, és a brazilok korábban nem nagyon törődtek azzal, hogy mi úszkál a vitorlázók körül. A Nemzetközi Olimpiai Bizottság szerint a problémákat megoldották, a víz minősége rendben van, tíz hajó szedegeti az úszkáló hulladékot a vízből, s az olimpiai kikötő mellett üzembe helyeztek egy víztisztító berendezést. Kelemen Tamás, Berecz Zsombi edzője azt mondta egy videóinterjúban, hogy a szemét mennyisége valóban csökkent tavaly óta, de hogy ezzel együtt életében nem vitorlázott még ilyen mocskos vízen. Mindenesetre reméljük, hogy a sportolók egészségi károsodás nélkül ússzák meg a versenyt.
A Guanabara-öböl a nyílt óceánra néz, s egy szűk bejáraton tódul be a víz a belső öbölbe. Az áramlások emiatt rendkívül bonyolultak, s nagyon komoly felkészülést és felmérést igényelnek a résztvevőktől. Az öbölben hét pályát jelöltek ki a tíz vitorlás diszciplínának, s a hajóosztályok felváltva vitorláznak majd a különböző pályákon. A pályák közül három az öböl külső részén található, míg négy belül van, közelebb a kikötőhöz.
Ez a sokszínűség adja az olimpiai regatta egyik fő nehézségét, hiszen minden pályán eltérőek a szél-, áramlási és hullámviszonyok, így a versenyzőknek naponta más-más körülmények között kell majd vitorlázniuk. „Teljesen mindegy, hogy melyik pálya, úgyis minden nap teljesen különbözőek a körülmények, mindig az adott pillanatban, az adott aktuális körülményekhez igazodva kell valami maradandót alkotni″ – mondta ezzel kapcsolatban Érdi Mári.
Más világversenyeket, világbajnokságokat vagy kontinensviadalokat általában egy-két pályán bonyolítanak. Így a versenyzők az első néhány futam alatt kiismerhetik a körülményeket, s a helyismeret mellett a későbbi futamokon már más képességek – hajóvezetés, taktika, erőnlét, sebesség – is előtérbe kerülnek. Itt Rióban a programot úgy állították össze, hogy a hajóosztályok naponta két futamot teljesítenek ugyanazon a pályán, másnap pedig már egy másik pályán folytatják. Így rendkívül nagy szerepe lehet az edzők és segítők munkájának, illetve a pályákon korábban töltött időnek. Ezért minden magyar versenyző korábban mér több hetet edzett a helyszínen, és általában azt mondták, hogy sikerült kiismerniük a változó szélviszonyokat. Az áramlások felmérése már keményebb dió: a folyamatos mérések sokat segíthetnek a versenyzőknek – itt egyértelműen a nagyobb, több motorossal és sok szakemberrel rendelkező csapatok lesznek előnyben, amelyek már több éve térképezik fel a helyszínt.
A futamok hétfőn, augusztus 8-án kezdődnek, a napi első futamok rajtja magyar idő szerint mindig 18.00 órakor lesz, s naponta két futamot terveznek. Az eredmények magyar idő szerint 22.30 körül várhatók.
De nem lesz minden hajóosztály számára minden nap futam, így például Berecz Zsombinak és a finneseknek csak kedden kezdődik a verseny. A tervezett futamszám a vitorlásoknál napi kettő, összesen tíz, ezt követi a legjobb tíz számára az éremfutam. A szörfösök napi három futamot mennek, és összesen 12 futamban mérik össze tudásukat, s ezt követi az éremfutam. Persze a vitorlázás időjárásfüggő sport, ezért beiktattak tartaléknapokat is, hogy az esetleges kedvezőtlen szélviszonyok miatt elmaradt futamokat pótolni tudják.
Lasereseink, Benji és Mári hétfőn az egzotikus nevű Pão de Açucar pályán két futammal kezdik a versenyt. Zsombi kedden ugyanezen a pályán rajtol – amíg a Laser és a Laser Radial ezen a napon már a legbelső, Ponte nevű pályán versenyez majd.
Mári nagyon koncentráltan várja a futamokat, így például a hivatalos megnyitó ünnepségre sem ment el. Ausztrál edzőjével, Laura Baldwinnal készülnek, (aki sajnos nem lakik velük, külön kapott szállást), s a hajója sebességével is minden rendben van. Mári egyébként Rióban Lijia Xu, londoni olimpiai bajnok kínai lánnyal edzett együtt.
Hasonlóan pozitívak Vadnai Benji benyomásai is, aki viszont részt vett az olimpiai megnyitón. Edzője és édesapja szerint a hajójuk sebessége jó, úgyhogy ők is pozitív hozzáállással várják az első rajtot.
A szörfösök is hétfőn kezdenek, míg Berecz Zsombor a finn osztályban csak kedden száll majd vízre az első futamban.