Siófok  3.9  •  21.1 kn       

Keszthely  3.9  •  22 kn       

Balatonfüred  3.5  •  20.4 kn       

Balatonboglár  3.3  •  24.5 kn       

Orfű  -0  •  11 kn       

Velencei-tó  1.3  •  11.6 kn       

Tiszafüred  1.7  •  14.7 kn       

Mályi-tó  2.6  •  15.1 kn       

2024. december 23., hétfő

Tomislav Basic komolyan veszi a modellvitorlázást is!

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Athéni olimpikon, RC 44 világbajnok, TP52 világbajnoki második helyezett, 1999-ben az ISAF match race világranglistájának 7. helyezettje, hivatásos vitorlázó és edző.

Tomislav Basic komolyan veszi a modellvitorlázást is!

Az olimpián 470-es hajóosztályban 19. helyezett vitorlázó, jelenleg a TB Racing Team irányítója.  Tomislav Basic kiváló offshore versenyző, aki nyert már Transatlantic Maxi Race-t, de éppolyan otthonosan mozog a Mini 650-ben, mint a VOR 60-as hajóban. Eredményeit nehéz lenne felsorolni, de az érdeklődők megismerhetik a TB Racing Team Facebook oldaláról.

Ifj. Csóka László készített riportot a Compass számára, a sikeres horvát vitorlázóval, aki a modellvitorlázást is nagyon komolyan veszi. Magyarországon még nem jellemző, hogy sikeres és eredményes vitorlázók rendszeres résztvevői a modellvitorlás mezőnyöknek. Itthon, Székely Antal a kivétel, de déli szomszédunknál, az IOM osztályban több példát is láthatunk erre. Sőt, ahogy Tomislav-tól megtudtuk az IOM-ozás, a felkészülésének szerves része.

CM: Mikor és miért kezdtél vitorlázni?

TB: 10 évesen kezdtem vitorlázni (ez már jó régen volt) egy csapat barátommal a szomszédságomból. Eleinte ez csak örömteli vitorlázást jelentett a nyár folyamán, de amikor edzőversenyeket tartottak nekünk Optimisttel, megéreztem a versenyzés ízét. Ez az érzés egyre erősebb lett bennem, ami arra ösztönzött, hogy gyakrabban edzek és gyakrabban versenyezzek, valamint egyre többet gondoljak arra miként lehetnék jobb a vízen. Tulajdonképpen az egész játéknak indult, de végül egyfajta megszállottsággá vált.

CM: Milyen modellvitorlással versenyzel?

TB: IOM osztályban versenyzek. Ez a legnépszerűbb RC vitorlás osztály Horvátországban, és a mezőny is nagyon, de nagyon erős. Zvonko Jelacic baráton Kantun típusú hajójával versenyzek. Zvonko nagyon komolyan veszi a hajók tervezését, és az elmúlt évben én is érintett voltam az egyik tervezési fázisában. Mindketten tele vagyunk ötletekkel (néha nagyon hülye ötletekkel J), és hosszú beszélgetések, kutatások, tesztelések, és fejlesztések után Zvonko képes ezekből egy végső terméket sikeresen a piacra vezetni. Ez mindkettőnknek remek időtöltés, ráadásul még tanulunk is a folyamat során.

CM: Hogyan tud időt szakítani egy profi vitorlázó és edző a modellvitorlás sportra?

TB: Jelenleg próbálom minden szempontból fejleszteni a tudásomat a vitorlázásban, erre pedig tökéletes a modellvitorlázás. A verseny nagyon magas szinten folyik, és olyan dolgokat is tesztelni tudok, amelyekre a nagy hajók esetében nincs lehetőségem. Az RC vitorlázást beillesztettem az edzésprogramomba, és a versenynaptáramba is. Számomra ez egy elkötelezettség a versenyben való nagyravágyás nélkül. Most még!

CM: Mi lehet egy vitorlázó számára vonzó a modellvitorlázásban?

TB: Ahogyan azt előzetesen is említettem, nagyon hatékonyan fejleszti a versenyzési tudást a vitorlázásban. Amikor RC vitorlással versenyzel, minden nagyon gyorsan történik és másodpercek alatt kell taktikai döntéseket hoznod, valamint folyamatosan alkalmaznod kell a versenyszabályokat.

CM: Tervezed a részvételt a 2016-os spanyolországi IOM Európa-bajnokságon?

TB: Sajnos erre nagyon kicsi az esély. Más vitorlázással kapcsolatos kötelezettségeim vannak, pont abban az időben, de… ki tudja?

CM: Az IOM mellett idén milyen hajóosztályokban versenyzel? Milyen versenyekre készülsz?

TB: Ebben az évben a Melges 20 és Melges 24 versenyekre koncentrálok jobban. Több mint 15 versenyen fogok részt venni ezekben az osztályokban. Emellett néhány más “big boat” verseny is be van tervezve, például a Middle Sea Race. Szeretem az offshore versenyzést is.

CM: Edzőként milyen feladatok várnak rád 2016-ban?

TB: Az elmúlt években próbáltam áthelyezni a fókuszt az edzősködésről a projektek menedzselése felé. Ennek az edzősködés mindig is a része volt, de sokkal összetettebb, amikor hosszú távon kell hoznod döntéseket meghatározott projektekért. Az összes jelenlegi vitorlás projektemben, a csapat edzőjeként is részt veszek.

CM: A magyar IOM flotta nevében mondhatom, bízom benne, hogy sokat versenyezhetünk veled és sokat tanulhatunk tőled a jövőben is!

Rákbetegség miatt nem indulhat az olimpián a világbajnok vitorlázó Előző

Rákbetegség miatt nem indulhat az olimpián a világbajnok vitorlázó

Magyar győzelem Izolán Következő

Magyar győzelem Izolán