Siófok  21.1  •  3.3 kn       

Keszthely  18.9  •  4 kn       

Balatonfüred  20.8  •  2.6 kn       

Balatonboglár  21.1  •  3.7 kn       

Orfű  20  •  3 kn       

Velencei-tó  21.9  •  4.9 kn       

Tiszafüred  22.8  •  2.5 kn       

Mályi-tó  24  •  3.2 kn       

2024. július 21., vasárnap

One Design Balaton Tour 2024 - Egyenlő feltételek, izgalmas kihívások

One Design Balaton Tour 2024 - Egyenlő feltételek, izgalmas kihívások

A One Design Balaton Tour 2024 versenysorozat részeként idén is több helyszínen szállnak vízre a versenyzők. Az első Kenesén, a második Csopakon, a harmadik Balatonföldváron, a negyedik pedig majd Balatonfüreden lesz.

A vitorlázás világában – így a magyar versenyzők körében is - egyre nagyobb népszerűségnek örvend a one design versenyzés, különösen azok között, akik az egyenlő feltételek közötti versenyzés izgalmát keresik. De miért is olyan vonzó ez a fajta versenyzés, és miért választják sokan ezt a formát? Erről kérdeztük a One Design Balaton Tour 2024 harmadik fordulójának versenyzőit. 

A One Design Balaton Tour 2024 versenysorozat részeként idén is több helyszínen szállnak vízre a versenyzők. Az első Kenesén, a második Csopakon, a harmadik Balatonföldváron, a negyedik pedig majd Balatonfüreden lesz. Mindegyik ugyanolyan körülményeket próbál biztosítani a versenyzőknek, ugyanazok a hajóosztályok vannak, és így hét, hét meg négy, tizenegy hajóosztály méri össze a tudását. 

A Spartacus Vitorlás Egylet hagyományosan június utolsó hétvégéjén rendezi a Raiffeisen Private Banking Kupát, ami a One Design Balaton Tour 2024 harmadik állomása. A balatonföldvári forduló különösen izgalmas volt, a rendezők kiváló munkát végeztek, hiszen a változó szélviszonyok ellenére is sikerült lebonyolítani az összes tervezett futamot. A verseny során mind a gyenge, mind a közepes szelekben helyt kellett állniuk a vitorlázóknak, ami komoly kihívást jelentett. Balatonföldvár különleges helyet foglal el a magyar vitorlázás térképén. A helyi viszonyok és szelek ismerete gyakran döntő előnyt jelenthet a versenyzők számára. 

„Két pályát tűztünk ki azért, hogy egymástól függetlenül, de zavartalan körülmények között tudjanak versenyezni. Fantasztikus mázlink volt. Mázli is kell a versenyrendezéshez, mert azon kívül, hogy 36 fok van, vagy 37 fok van, de nagyon kiváló szélviszonyok voltak, úgyhogy a tervezett öt futamot meg tudtuk tartani. Izgalmasak voltak, óvások is voltak, de az mind csak színesíti a versenyt” – értékelt Erdélyi Béla versenyvezető. 

A one design versenyzés egyik legnagyobb előnye, hogy a hajók teljesen egyformák. Ez azt jelenti, hogy a versenyzőknek nem kell aggódniuk a hajóik közötti technikai különbségek miatt, hanem kizárólag a saját képességeikre, tudásukra és stratégiájukra kell támaszkodniuk. Az egyforma hajókkal való versenyzés lehetőséget ad arra, hogy a vitorlázók a legjobb tudásukat hozzák ki magukból, és valóban kiderüljön, ki a legügyesebb a mezőnyben. 

A versenyzők kizárólag a saját tudásukra és stratégiájukra támaszkodhatnak, ezáltal valóban kiderül, ki a vitorlázik a legjobban, ki tudja a kihasználni a szélfordulókat és a pálya adottságait. 

Egyre erősebb a mezõny 

A one design hajók egyik különlegessége, hogy nagyon sok állítási lehetőséget kínálnak. Ha valaki hibázik egy vitorla, árbócmerevítő, vagy bármelyik fontos felszerelés beállításában, komoly veszteséget is jelenthet a verseny során. Az állíthatóság tehát nemcsak a hajó teljesítményének finomhangolását teszi lehetővé, hanem folyamatos koncentrációt és ügyességet is igényel. 

Magyarországon a one design mezőnyök egyre erősebbé válnak. Az elmúlt években a csapatok egyre jobban összeszoktak, és mára már elmondható, hogy az osztályok első 3-4 helyezett csapata esélyes a győzelemre. Bár a hajók viszonylag idősek, a versenyzők egyre tapasztaltabbak és felkészültebbek, s ez szoros és izgalmas versenyeket eredményez. 

A One Design versenyzés népszerűsége folyamatosan növekszik, és egyre több vitorlázó csatlakozik ehhez a közösséghez. Az újabb és újabb kihívások, a folyamatosan erősödő mezőny és a változatos versenyhelyszínek mind-mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a One Design versenyzés továbbra is izgalmas és vonzó maradjon a vitorlázók számára. 

Fotók: Mag Andrea / MVSZ

csl

Az RSM nyerte az Ezüst Szalag éjszakai túraversenyt Előző

Az RSM nyerte az Ezüst Szalag éjszakai túraversenyt

Az ifjúsági vitorlázás lesz a főszereplő Balatonfüreden a Kékszalag Port - ban Következő

Az ifjúsági vitorlázás lesz a főszereplő Balatonfüreden a Kékszalag Port - ban