Siófok 2.2 • 6.7 kn
YS számok vagy zaccból jóslás...
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
A cél egy objektív alapokon nyugvó rendszer kialakítása:
Minden, amit a Yardstick számokról tudni kell!
A cél egy objektív alapokon nyugvó rendszer kialakítása:
2018-ban történt, hogy meg kellett újítani a YS rendszert, és újra kellett értelmezni a YS szabályzatot. Nem kis fába vágták bele a fejszéjüket az illetékes bizottság tagjai, hiszen Közép-Európa legnagyobb tavának az előnyszámítási rendszerét szándékoztak megújítani. Példák voltak más helyekről, máshol működő előnyszámítási rendszerekről, de ekkora tóról, ennyi versenyben lévő hajót összehasonlító rendszerről nem.
Ennek már 4 éve és azóta sok minden történt… Ami viszont nem változott, hogy a rendszerbe a mai napig nem lehet kézzel belenyúlni és az ORC-vel ellentétben, - ami tisztán technikai paraméterek alapján határozza meg a számokat -, egy tisztán futásalapú dinamikus rendszer fejlesztés maradt.
A 2021-es szezon YS számait kiadva a Hajózástechnikai Albizottság (HTAB), mely a Nagyhajós Bizottság (NB) alá tartozik, folytatta a kijelölt úton haladó munkát. Tanulva a 2020-as szezon versenyeiből, és összegyűjtve a versenyzők észrevételeit folyamatosan monitoringozta az aktuális versenyeket.
A HTAB felépítése:
- Szeremley László: ORC congress member
- Hegymegi László: IM, International Measurer Soling
- Toronyi Bence: IM, International Measurer Dragon
- Ugron Gergő
- Elődi András
Az biztos volt, hogy a munkát, 2021 telének elején a számításokat el kell kezdeni. Október végén zárult a szezon, egy nagyon mozgalmas Szüreti Regatta után, ahol a YS számítások szempontjából ideálisak voltak a körülmények. Összeült a HTAB és elkezdődött a temérdek munka, számolás és statisztikagyártás.
Amit mindenképpen figyelembe kellett venni, az a matematikai mintavétel és a YS algoritmusban engedélyezett változók használata. Mit is jelentenek is ezek?
Egyszer van egy PM azonosító, melynek a legfőbb célja a rendszerben kiugró eredmények csillapítása. Emellett van egy mintavételi eljárás (teljes befutott hajótípusokat nézve, az első hármat nézve, valamint csak hajótípusonként az elsőket nézve), és akadt egy formula, amit a HTAB már 2021-ben is kipróbált, de nem alkalmazott. Változóként jelenik meg a YS számításban a napi YS számokból való tovább számolás, így vagy görgetik a versenyek napi YS eredményét, vagy ezek éves átlagát veszik.
De kezdjük is a mintavétellel. A fent említett változók minden permutációját ki kellett számolnia a bizottságnak, ezeket elemeznie kellett és a megfelelő konzekvenciák levonása után ki kellett értékelni.
Az új minta, amit használnak, olyan matematikai modellt képvisel, melynél az a fontos, hogy a kiemelkedő jó, és rossz eredményeket nem veszi figyelembe. Rendre a következő:
HTAB minta
- 1 (1 hajónál)
- 1-2 (2-3 hajónál)
- 1-2-3 (4 hajónál)
- 2-3-4 (5 -8ig)
- 2-3-4-5 (9 -11ig)
- 2-3-4-5-6 (12 hajónál)
Már 2021-ben is feltételeztük, hogy ez a módszer jó eredményekhez vezet, de akkor a kérés még az volt, hogy nagyobb léptékben haladjunk a YS számok meghatározásánál. Végül 2022-ben erre az új módszerre esett a választás, és minden olyan teszt, amit lefuttattunk, egyre jobban igazolta, hogy jó fele haladunk.
A PM azonosítóhoz is hozzá kellett nyúlni, itt 2021-ben PM=0,5-tel (PM=2) számoltunk. A rendszer lassítása érdekében PM=0,2-vel (PM=5) kalkuláltunk a 2022-es YS számok meghatározásánál.
A mintavétel és a PM azonosító használatával, valamint tesztelve az algoritmust a napi YS számok figyelembevételével, a bizottság folyamatosan figyelte a rendszerből visszakapott eredményeket.
Az egyik ilyen a Várható érték.
Itt azt kell néznünk, hogy az algoritmus lefuttatása esetén, mennyire lehetünk a teljes (1500 hajós) YS rendszer várható értékéhez képest. Ennek a mostani YS táblázat szerint 96 és 100 közötti számnak kell lennie. Az, hogy innen merre menjünk, már döntés kérdése.
Fontos elmondani, hogy nem az előnyszámítási szám a meghatározó, hanem a hajótípusoknak az egymáshoz való viszonya. Egy német tavon alkalmazott YS száma egy klasszikus 30-as Cirkálónak, ahol túlnyomó többségében klasszikus hajók vitorláznak, más lesz, mint a Balatonon lévő teljes rendszerben vett YS száma. Mindennek az alapja az összehasonlítás.
Amit vizsgálnunk kell, főleg a napi YS számoknál, az a Szórás. Ha túl nagy a YS számok szórása biztos, hogy rossz a rendszer. Ezt több helyen is ellenőrizzük a YS táblázatban.
Amit vizsgálunk még, az a YS számok Átlaga. Mit hoz ki a rendszer. Nem baj, ha nem 100, de az összes hajót figyelembe véve nem mozdulhat el egyik évről a másikra nagyon. Itt fontos volt, hogy ha 1 YS ponton belül marad, úgy a számításokban nagy hiba nem lehet.
A tesztelések során használjuk a GAUSS görbét, mely normál eloszlást nézve vizuálisan is megjeleníti számunkra a számolásainkat.
Egy statisztikai adatot megemlítve, 2021-ben az MVSZ versenyrendszerébe regisztrált új hajók száma megközelítette a 150-et. Ezen hajók YS száma 70-80%-ban közelebb volt a 90-hez, mint a 100-hoz. Ez a teljes rendszer 10%-a. Tegyük fel, hogy ezek a hajók elindultak több mért versenyünkön, és mindenki más ugyanazt a teljesítményt hozta, mint az elvárt. Így szemmel is látszik, hogy a teljes YS listának előrefele kell csúsznia.
A YS Szabályzat szerint, főleg az egyedi típusú hajók miatt, van még egy korrekciós képlet, amely segít meggátolni a drasztikus elmozdulást egy éven belül. Hisz lehetséges, hogy valaki csak egy versenyen indult, mi épp azt számoljuk és az is lehet, hogy egy szélváltó miatt jóval jobb eredményt ér el, mint amit a hajó tud. Ebben az esetben a YS szám elmozdulása maximum +/-3 lehet.
A HTAB lefuttatott 4 mintavételezési eljárást, és kipróbálta az összes lehetőséget, ami most a rendszerben volt. Év elején minden Értékelési csoportban vitorlázó és minden osztálykapitány kapott egy értesítést arról, hol is tartunk. Több mint 20 észrevétel érkezett és ezek kiértékelése után még tudtunk finomítani az algoritmuson.
Kitűzött célunk volt 2021-ben, hogy az új évben be tudjuk vezetni a 2 tizedesjegyű YS számokat. Gondoljunk csak bele, tavaly 1500 hajónak kellett beleférnie egy olyan rendszerbe, melyben 60 YS pont (~70-130 között) volt. Most ugyanennyi hajóra 6000 hely van.
Jó néhány éve figyeljük az Értékelési csoportban vitorlázók részvételi arányát. Elmondható, hogy eltolódott a YS I. fele, és mindent egyben nézve úgy döntött a bizottság, hogy az Értékelési csoportokhoz tartozó számokhoz is hozzányúl. Így átlag 5 YS ponttal vittük előre a YS I. YS II. YS III. csoportokat.
Az új Értékelési csoportok:
Csoport megnevezése |
YS szám |
Yardstick I. csoport |
96 alatt |
Yardstick II. csoport |
96-104 |
Yardstick III. csoport |
104 felett |
Yardstick Open |
egyéni |
A munka idén sem nem áll meg, és szeretnénk beszámolni a 2023-as terveinkről is.
2022-2023-as tervek megfogalmazása:
- meghatározni azoknak a hajóosztályoknak a pálya YS számát, mely osztályok ezt igénylik (a túra nagyon eltorzítja a pályán figyelembe vett előnyszámokat)
- emelni a vizsgált versenyek számát a 2023-as YS számok vizsgálatához. Minimum 15, de inkább 20 futam legyen
- a nem futott hajók helyzetét és YS számát tisztázni kell 2023-ra
- VIHAR fejlesztés szükséges a hajóregisztrációhoz és a nyilvántartáshoz, valamint publikussá kell tenni a felmérési és regisztrációs adatlapokat. lásd.: ORC
- YS OPEN helyzetét és a hajók besorolását meg kell vizsgálnunk
- YS I-III. értékelés csoportokkal tovább kell dolgoznunk és osztályszabályzat szintre kell emelni a YS Szabályzatot (ehhez az angol WS osztályszabályzat fordítás megtörtént, most az ERS fordítása következik)
Szerettük volna számotokra bemutatni, hogyan alakult ki a 2022-es YS lista, és milyen módon számoljuk a YS számokat.
Jó szelet!
Farkas Péter, Faresz
Fotók: Szántó Áron