Siófok  8.3  •  3.5 kn       

Keszthely   •  5 kn       

Balatonfüred  8.3  •  3.5 kn       

Balatonboglár  7.7  •  5 kn       

Orfű   •  3 kn       

Velencei-tó  9.1  •  4.7 kn       

Tiszafüred  9.4  •  7 kn       

Mályi-tó  7.9  •  8.3 kn       

2021. május 06., csütörtök

2024-ben újra ott lehet a Finn az Olimpián?

2024-ben újra ott lehet a Finn az Olimpián?

Fotó: Robert Deaves

Több ügyben döntött, illetve nem döntött a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (IOC) elnökségének legutóbbi ülése a 2024-es párizsi olimpia vitorlásversenyeivel kapcsolatban. Számunkra most a nyitva hagyott kérdés a legizgalmasabb – de menjünk sorjában.

Ami biztos: a 2024-es olimpián vegyes kitesurf és vegyes legénységű 470-es hajóosztályban is küzdenek majd. Döntés született arról is, hogy a résztvevő vitorlázók számát összesen 330 főben maximálták, ez húsz fővel kevesebb, mint a tokiói limit.

Nem született döntés viszont a Nemzetközi Vitorlás Szövetség (World Sailing) által javasolt vegyes legénységű tőkesúlyos offshore versenyszám sorsáról. Az indoklás szerint biztonsági és a résztvevők testi épségével kapcsolatos, valamint költség aggályok merültek fel, további egyeztetések szükségesek, és a lehető leghamarabb, de legkésőbb 2021. május 31-ig végleges döntést ígértek az offshore versenyszám ügyében.

A World Sailing közleményben reagált, itt is érdemes a sorok között olvasni. Üdvözlik, hogy a tíz olimpiai versenyszám tükrözi a vitorlássport sokszínűségét, ott vannak a jollék, a tőkesúlyos hajók (holott éppen erről még nem született döntés), a kitesurf, a szkiff, a windsurf. Megemlítik, hogy a kitesurf a leggyorsabb, leglátványosabb szám lehet a gyorsan pörgő futamokkal, kiemelik a vegyes legénységű 470-es osztály kapcsán a nemek együttműködésének szép példáját, majd az offshore versenyszámról szólva várják a további együttműködést, tárgyalást, és bíznak abban, hogy a párizsi olimpia szervezői biztosítani tudják a világ legjobb vitorlás versenyzőinek biztonságát. Ezt követi még néhány mondat az offshore verseny előnyeiről: remek eszköz a sportág bemutatására, rengeteg rajongója van a világon, a kaland és a sportolók küzdelme az elemekkel látványos, izgalmas küzdelmet ígér. Továbbá bíznak abban, hogy mihamarabb végleges döntés születik ebben az ügyben.

Nem nehéz kiolvasni ezekből a sorokból a csalódást. Hiszen mindezidáig a Nemzetközi Olimpiai Bizottság versenyszámokat illető döntése pusztán formalitás volt, szinte kivétel nélkül mindig elfogadták a nemzetközi sportági szövetség ajánlásait. Esélyt jelenthet-e mindez a World Sailing által 2024-re olimpiai számként már nem javasolt Finn osztály számára, hogy visszakerüljön az olimpiai programba? A kérdés Magyarország számára egyáltalán nem mellékes: Európa-, és világbajnokunk van ebben a számban Berecz Zsombor személyében, az ígéretes utánpótlást pedig többek közt Németh Doma eredményei jelzik. A Nemzetközi Finn-dingi Osztályszövetség elnökét, kétszeres olimpikon finnesünket, dr. Hajdu Balázst kérdeztük, mi lehet a lebegtetett döntés hátterében?

„Elsősorban talán a finnes lobbitevékenységünk. A világ egykori és mai finneseinek kitartó és kreatív munkája. Ennek a konkrét részleteiről nem szívesen beszélnék, hiszen még folyik a csata, még nem vagyunk a befutónál. Annyi elmondható, hogy a rengeteg személyes beszélgetés mellett hivatalos leveleket írtunk a Nemzetközi Olimpiai Bizottság és ezen belül a NOB Programbizottság illetékeseinek. Az érveink világosak: A Soling és a Star olimpiai státuszának megszűnése után a Finn maradt az egyetlen olyan hajóosztály az olimpián, amelyben eredményesen indulhat egy 85 kilós testsúly fölötti atlétikus, sportos fiatal. Ezt a testalkatot túlzás lenne extrémnek minősíteni, sőt… 

A COVID járvány, a tokiói olimpia elhalasztása megviselte anyagilag a versenyvitorlázó társadalmat, a 2024-re tervezett jelentős hajóosztályváltások, a jelenlegi felszerelések elértéktelenedése további megterhelést jelentene.

A Finn dingi hagyományai, értékei mellett ez a hajó fontos lépcsőfokot jelent az ifjúsági hajóosztályokból kinőtt csúcs vitorlázók számára (akik számára szűkös a Laser) a nagyhajós versenyzés, akár az America kupája küzdelmei felé.

A tervezett offshore számmal kapcsolatban csak két dolgot említenék: az egyik a vallási diszkrimináció veszélyével függ össze. 1.8 milliárd ember muszlim vallású a világon, a Föld népességének 24 százaléka. Az ebből a közösségből jövő sportolóknak gondot jelenthet majd három nap és két éjszaka egy kajütben egy olyan ellenkező nemű sporttársukkal, aki nem a házastársuk. A Finn dingi nyitott a muszlim közösség felé, van iráni és török élversenyzőnk is.

A másik meggondolandó szempont: még nem tudni milyen hajóval, pontosan milyen versenyt futnának a kétszemélyes tőkesúlyosok. Se a hajó, se a verseny nincs kipróbálva, letesztelve. Mi úgy gondoljuk, nem egy olimpia kell legyen a kísérletezés helyszíne.

Itt tartunk most, talán elmondhatjuk, a meccs első félidejét megnyertük. És most hogyan tovább? Erről még kevesebbet szeretnék mondani, folyamatosan dolgozunk a taktikán. Egy érvet említenék most csak, ezzel a World Sailing illetékeseit szeretnénk meggyőzni: ha valami ok miatt kiesik az offshore versenyszám, és nem ajánlanak helyette egy alkalmas másikat (például a már bizonyított Finn dingit), akkor fennáll a veszélye annak, hogy tíz helyett csak kilenc versenyszámban szerepelhetnének vitorlázók az olimpián. Ezt pedig senki sem szeretné.”

A csata tehát folytatódik, ahogy a finneseket ismerjük, kitartóan, keményen.

Szöveg: Visy László Oszi

Ez történt 2020 - ban 2. rész: Az idei nehéz esztendő után új szolgáltatással készülnek a vízimentők Előző

Ez történt 2020 - ban 2. rész: Az idei nehéz esztendő után új szolgáltatással készülnek a vízimentők

Ez történt 2020 - ban 3. rész - Hullámvasúthoz hasonlítható az idei esztendő a Balatonnál Következő

Ez történt 2020 - ban 3. rész - Hullámvasúthoz hasonlítható az idei esztendő a Balatonnál