Siófok 7.7 • 3.1 kn
Bemutatkozott a Hungexpo – Hungarian Silence
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
Bemutatkozott a Hungexpo – Hungarian Silence
2018. július 11-én, a Balatonon mutatkozott be a magyar fejlesztésű foileres high-tech trimarán. A Hungexpo – Hungarian Silence névre keresztelt hajót a sajtó jelenlétében a balatonaligai kikötőben szentelték fel.
A Hungexpo – Hungarian Silence legnagyobb idei megmérettetése a Kékszalag lesz, de az érdeklődők először az Alsóörs-Balatonfenyves között megrendezésre kerülő Volvo High Tech Regattán tekinthetik meg versenykörnyezetben, 2018. július 14–15. között.
Németh Balázs, a Club Aliga Üdülőközpont igazgatója a bemutatón elmondta, hogy régóta kerestek olyan versenycsapatot, akit támogathatnának. Ám mivel a bérlőik nem versenyzők – annak ellenére, hogy 45-50 fős háziversenyük ebben a kategóriában a legnagyobbak közé tartozik – eddig ez nem sikerült. Ezért örültek, amikor Czap Zoltán megkereste őket a trimarán ötletével. „Ez az a lehetőség, amely mögé a Club Aliga be tud állni, és otthont tud adni ennek a projektnek, ennek a hajónak” – tette hozzá Németh Balázs.
Czap Zoltán a hajó fejlesztője, gyártója és kormányosa kiemelte: a Hungexpo – Hungarian Silence a katamaránokkal ellentétben nagyon stabil hajó. „Bízunk abban, hogy a Kékszalagon és a többi versenyen olyan irányú szelek lesznek, hogy a hajó a legjobb tulajdonságait tudja megmutatni” – mondta. A csapat bemutatása után megköszönte a Club Aliga, a Hungexpo Zrt. és a Zoltek Toray Group támogatását, mert nélkülük a projekt nem válhatott volna valóra. A csapattal kapcsolatban úgy fogalmazott: még sok a tanulnivalójuk, össze kell csiszolódniuk egymással, a hajóval és a vitorlákkal is, de „ha megfelelő kreutz-os időjárási körülmény alakul ki, akkor nagy valószínűség szerint a hajó elől fog végezni”.
A névadó szponzorcég, a Hungexpo Zrt. vezérigazgatója, Ganczer Gábor arról beszélt, hogy mi ösztönözte őket a csapat támogatására. Mint mondta, nagy kiállításszervezőként azt tapasztalták, hogy az adott iparág innovatív megoldásait és eredményes szereplőit támogatva hatalmas sikereket lehet közösen elérni, ezért keresik folyamatosan azokat a magyar fejlesztéseket, amelyeket érdemes támogatni. A Hungexpo immár 27 alkalommal szervezte meg az ország legnagyobb hajókiállítását, a Budapest Boat Show-t, melyen már öt éve támogatják a piaci innovációkat az Újdonság Pályázat keretein belül, de mint mondta „adósai voltunk még egy jó csapatnak, hogy támogassuk őket, és azt gondoltuk, közösen a kollégáimmal, hogy ebben a magyar fejlesztésű hajóban és ebben a csapatban találtuk meg azt, akit kerestünk.”
A hajó létrejöttében nagy segítséget nyújtott a Zoltek Toray Group, mely az építéshez az anyagot, a karbon szénszálas technológiát biztosította. Kiss Mónika a Zoltek Zrt. sales és marketing manager-e azt mondta, megtisztelő volt számukra a megkeresés, hiszen azzal együtt, hogy Zoltek Zrt. a világ legnagyobb szénszál gyártó csoportnak a Toray Group-nak a tagja, „szívügye a magyar hajósport és a magyar hajóépítők támogatása”, és nagy öröm volt számukra, hogy egy új, innovatív, izgalmas és rutinon kívüli projektben vehettek részt.
Mi az, ami a Kékszalagot uraló katamaránoknál is gyorsabb?
Egy soha nem látott példány, ami csak Magyarországon létezik, és egyetlen van belőle. A neve: Hungexpo – Hungarian Silence. A trimarán a legmodernebb technológiák és anyagok felhasználásával készült csodálatos hajó egy igazi nóvum, valódi hazai különlegesség.
Czap Zoltánnak, a Hungexpo – Hungarian Silence kormányosának elmondása szerint a megvalósításhoz az ötlet nagyjából 4 éve, a balatoni katamarán versenysikerek és ezt követő hegemóniájuk láttán fogalmazódott meg. A cél egy gyors, biztonságos és különleges hajó megépítése volt, amelyik a Kékszalag abszolút győzelemért szállhat vízre. Ehhez a közvetlen ihletet a földkerülő vitorlás versenyek sztárjai, a csúcstartó trimarán versenyhajók adták. A téma elmélyült tanulmányozása után kirajzolódott egy karbon technológiával megalkotott könnyű, foileres, tehát a vízből teljes testtel kiemelkedő háromtestű vitorlás képe. A koncepció megszületése utáni 3 év a tervezésről és a megvalósításról szólt.
A vitorlás tervezésének vezetője Fekete László volt, aki a könnyűszerkezetes repülőgépgyártás és a karbon technológiák szakértője. A kialakítás fő szempontja mindvégig az volt, hogy a hajó a balatoni versenyeken, a jellemzően rapszodikus szélviszonyok között is a legjobb teljesítményt nyújtsa. A trimarán kivitelt az indokolta, hogy ez a legbiztonságosabb többtestű hajóforma. Végül áramlástechnikai szempontból minden körülményhez igazodó hajótestet sikerült kifejleszteni. Ennek köszönhetően a hajó gyenge szélben és viharos körülmények között is maximális teljesítményt képes nyújtani.
Hazai fejlesztésekkel a világ élvonalába
A szél erősödésével a hajó sebessége is fokozottan nő, amit az egymás mögé helyezett forgó, wing árbócos soft nagyvitorlával értek el a készítők, biztosítva a maximális aerodinamikai hatásfokot. Ez nagyon hasonló a repülőgépszárnyaknál alkalmazott főprofil és flap rendszer működéséhez.
Amint a hajó sebessége eléri a 13-15 csomót (kb. 26 km/h) működésbe lépnek a foilerek és a T kiemelő kormány, ezek emelik a víz fölé a hajót, ezáltal minimálisra csökkentve a hajótest ellenállását a vízben, ami további sebességpotenciált eredményez. A nagy sebességű és biztonságos víz feletti „foileres” haladáshoz számos saját fejlesztésű innovatív megoldást valósítottak meg. A megépített trimarán formájával, teljes karbon szerkezetével és műszaki megoldásaival felveszi a versenyt a világ élvonalába tartozó sporthajókkal. Az építéshez szükséges karbonszövetet nagyon kedvező feltételek mellett a világ vezető szénszálas gyártója a Zoltek Toray Group biztosította.
A hajót Fekete László és Czap Zoltán a csapat aktív közreműködésével két éve építi, vízre pedig tavaly novemberben került először a Club Aliga kikötőjében, ami a hajó báziskikötője. Itt a csapat minden támogatást megkap munkához, a szerelésekhez, javításokhoz, daruzáshoz, a csapat kényelméről nem is beszélve. A motorost eddig szintén a Club Aliga biztosította.
A versenyszezon indulásával a motoroshajót a trimarán névadó szponzora, a Hungexpo Zrt. biztosítja. Az együttműködésnek köszönhetően a Hungexpo – Hungarian Silence megtekinthető lesz a Budapest Boat Show kiállításon is 2019. február 21-24. között.
A téli álmot követően tavasszal megkezdődött a tesztelés, és elkezdődtek az edzések is. Az első próbákat követően, az első három nap eredményeit figyelembe véve a középső hajótestet átépítették a még nagyobb felhajtóerő érdekében.
A hajó főbb adatai:
– a hajó teljes hossza: 14,3 méter
– az összes vitorlafelület: 218 m2
– a két wing árbóc magassága: 11 m, az első árbóc plusz 3,5 méterrel teleszkóposan megtoldható (erre megy fel a 80 m2-es code 0 és a gennaker, ami összesen 158 m2)
– a hajó versenykész tömege: 900 kg
– a hajó verseny személyzete: 5 fő
Genua: 40 m2
Fok: 14 m2
A két grósz összesen: 50 m2
Az elvi maximális sebesség 35-40 csomó
A hajó nagyon élesen kreutzol és félszél-raumban kiemelkedik a vízből.
A célunk
Magas innovációval rendelkező versenyképes belvízi hajó, majd pedig hajóosztály megalkotása, amely akár az Amerika kupás merev szárnyas többtestű foileres hajókkal szemben is megállja a helyét minden szélviszony között úgy, hogy bizonyos szelekben ráadásul a leggyorsabb lesz.
Kikből áll a csapat
Neves hazai és tengeri vitorlázók, katamaránosok, sokszoros magyar bajnoki címekkel:
Czap Zoltán
Fekete László
Hegedüs Léna
Honti Norbert
Sabján Annamária
Molnár Balázs
Németh Balázs
Sármai Balázs
és a motorosban: Lakatos Zsolt és Ott Ádám
Egy mondatban összefoglalva a csapatunk szellemisége:
Mindegy, hogy fúj a szél, csak vidámság legyen!
A gyönyörű fehér madár, a Hungexpo – Hungarian Silence nagy felhajtás nélkül, csendben, de komoly ambíciókkal készül az idei szezonra a Club Aliga kikötőjében.