Siófok 3.3 • 16 kn
Az első Kalóz vízrebocsátásától a világbajnokságig! Az orfűi vitorlázás elmúlt 50 éve!
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
Heinemann Pista és barátai 1967-ben bocsátották vízre az első Kalózt Orfűn és akkor még biztosan nem gondolták, hogy 50 év elteltével világbajnokságot rendeznek az orfűi vitorlázók, a Pécsi-tavon.
Az 50 éves orfűi vitorlázás jubileumi évét, a XIX. Naviga RC Sailing WC modellvitorlás világbajnokság nyitja meg május elején.
Kis tó és összetartó vitorlázó közössége ünnepli idén az orfűi vitorlázás 50 éves jubileumát. Csattanósnak tűnik a jubileumi év entrée-je, hiszen az identitást erősítő 50 éves múlt ünneplése, Orfű eddigi legnagyobb vízi-sport eseményével a XIX. Naviga RC Sailing WC (www.naviga2017.hu) modellvitorlás világbajnoksággal indul. Az ünnepi évad augusztusban a Vitorlás Napokkal folytatódik, ahol a modellvitorlázók mellett már a Finn, Kalóz, Laser és Optimist osztályok versenyzői és a szörfösök is versenybe szállnak. A különleges és remélhetőleg emlékezetes szezon októberben a Hungarian IOM Open futamaival és a hagyományos OVE Évadzáró Bankettel fejeződik be, elindítva az orfűi vitorlázás következő 50 évét.
Izgalmas, változatos és olykor viszontagságos félszázadot ünnepel idén az orfűi vitorlázást szívén viselők egyre nagyobb tábora. Az öt évtizedes történet megismeréséhez egészen 1962-ig kell visszatekintenünk.
Tavak létesülnek a völgyben
Orfű, a baranyai hegyháton, a Mecsek-hegység északnyugati "hátánál", Pécstől 15 km-re elhelyezkedő üdülőfalu. Az orfűi völgy mélyén folydogáló patak három kis falut - Orfűt, Mecsekrákost és Tekerest - font össze. A hatvanas években ezt a területet egységes üdülőterületté formálták, amelyet ma Orfű néven ismer az ország.
A hatvanas évek elején a Mecsek-hegység oldalából folyó karsztvizet egy völgyzáró gáttal felfogva felszíni víztározót hoztak létre az orfűi völgyben. Elsőként a 11 hektáros területű Orfűi-tó készült el 1962-ben. 1966-ban a 72 hektáron elhelyezkedő Pécsi-tó jött létre a vízi sportolók nagy örömére. Jellege szerint völgyzárógátas víztározó. Jelenleg Baranya megye legnagyobb vízfelülettel rendelkező tava. Ezeket követte a 30 hektáros Herman Ottó-tó, – nevét az egyik legismertebb magyar természettudósról kapta – ami hal és madár-rezervátum. A negyedik tó 1970-ben készült el, ez a 10 hektáros Kovácsszénájai-tó, amely elsősorban a horgászok örömére szolgál. A négy tó összesen 113 hektár vízfelülettel rendelkezik. A tórendszert a Vízfő-forrás táplálja.
Csak a 60-as évektől, a tórendszer kialakításával vált ismertté Orfű, ekkortól beszélhetünk a turizmus elterjedéséről is a mára már kiépített, idilli üdülőparadicsomban. A tórendszert Palkó Sándor egykori Baranya Megyei Tanácselnök álmodta meg, akinek bronz mellszobrát 2004. október 9-én avatták fel a Pécsi-tó partjánál.
Megjelennek a vitorlázók
Vitorlázásra a 2.5 km hosszú és átlagban 500 méter széles Pécsi-tó alkalmas, elsősorban a kis vitorlás jollék és modellvitorlások számára ideális. 1967-ben Heinemann István vezetésével, Abosi Tibor, dr. Siptár László, Grull Ottó és Nagy-Pál Jenő létrehozták a Pécsi Vízügyi SE-t és a Geodézia SE-t, ezen egyesületek voltak a tó első vitorlás klubjai.
1968. szeptember 7-én tartották a tavon az első vitorlásversenyt az I. Vásárhelyi Pál Vitorlás Emlékversenyt, amit ezt követően tíz éven keresztül, minden augusztusban megrendeztek.
Vásárhelyi Pál
Az első baranyai vitorlásverseny megálmodói vízügyi szakemberek voltak, így nem csoda, hogy a sporteseményt egy híres vízépítő mérnökről, Vásárhelyi Pálról nevezték el. Az első Vásárhelyi Pál Pécsi Vitorlás Emlékversenyt 1968-ban rendezték, a vándordíjat a Magyar Vitorlás Szövetség alapította.
1977-ig évente megrendezésre került a verseny, majd hosszú szünet után 2010-ben rendezték a XI. Vásárhelyi Pál Vitorlás Emlékversenyt a Pécsi-tavon.
Vásárhelyi Pál Szepesolasziban született 1795. március 25-én. A hazai vízimérnöki tudomány egyik legkiemelkedőbb alakja, nevéhez fűződik – egyebek mellett – a Vaskapu-szabályozás és a Tisza-szabályozás tervének kidolgozása.
Ebben az időben a tó északi részén a gát közelében folyt a vitorlázás, itt voltak a klubok kezdetleges telephelyei. Két évvel később már három vitorlás klub alakította meg a Baranya Megyei Vitorlás Szövetséget. A harmadik szervezet a Sopiane Vasas SK vitorlás szakosztálya volt. A szövetség elnöke Heinemann István lett. A területi szövetség megalapítását 1971-ben követte a saját lap, a helyi vitorlásújság létrehozása Baranyai Vitorlázás néven. Ebben az időben példamutató vitorlás sportélet volt a Pécsi-tavon, a 71-es évadban már 8 vitorlásversenyt rendeztek az Orfűiek. A baranyai vitorlázás első virágkorával esik egybe, a régió azóta is legsikeresebb versenyzőjének, a szöuli olimpiát megjárt Székely Antal pályafutásának kezdete.
Az első vitorlástábort 1974 júniusában tartották a Vízügyi Igazgatóság munkatársainak gyermekei részére. A 30 táborozót számláló tíz napos képzés sikerén felbuzdulva a Pécsi Vízügyi SE a Sirály KTSZ-nél 6 db Optimistet rendelt, ifjúsági programja megvalósításához. Még ezen év decemberében megalakult a negyedik vitorlás szervezet, a Pécsi Tervező Vállalt Vitorlás Szakosztálya. Sajnos néhány hónap működés után kiderült, nem lesz megoldás a Pécsi-tavi telephely kialakítására, így a vállalat balatoni üdülőjébe tették át székhelyüket és ezzel egyidejűleg megszüntették orfűi működésüket.
A 70-es évek végén Karádi Károly és Jakabos Zoltán kezdeményezésére az orfűi vitorlásélet áttevődött a Pécsi Testnevelés és Természetbarát Egyesület Vitorlás Szakosztályába tekintettel, hogy a vállalatok által fenntartott sportklubok működése elnehezült. A Vízügyi Igazgatóság más sportágakat kezdett preferálni olyannyira, hogy még a hajópark nagy része is elkerült a tóról, pedig ekkorra már voltak országosan is jegyzett orfűi vitorlázók.
Hajók a Pécsi-tavon
A tó első két vitorlását Palkó Sándor, a Baranya Megyei Tanács VB elnöke adományozta az orfűi vitorlázóknak. Kezdetben Kalózok voltak a Pécsi-tavon, majd megjelentek az M Jollék és idővel az Optimistek. A vízügyes hajók Balatonra kerülésével a 70-es évek végén szinte eltűntek a vitorlások a tóról.
Balatoni és velencei-tavi sporttársak siettek az Orfűiek segítségére azzal, hogy adakozásuk révén jött létre ismét egy jelentős egyesületi hajóflotta.
Már az új vitorlástelepen jelentek meg az első lengyel Finnek, Molyok. A Hajógyárból Optimisteket kapott a klub, sőt a siófoki vízügyesek visszajutatták az elszármazott hajópark egy részét, így ismét lettek Kalózok. Agárdról két 470-es érkezett és a Spari is támogatta néhány hajóval a klubot. Volt idő, amikor Star is ékesítette a Pécsi-tó hajóparkját. Jelenleg az egyszemélyes osztályok dominálnak, főleg a Finn és az Optimist, de van néhány Laser és három 470-es is.
Vitorlástelep és kikötő épül
Fittler Miklós a 80-as évek első éveiben kiharcolt egy új területet az orfűi vitorlázás számára. A gáttól délebbre a tó közepe felé, a nyugati oldalon létesült a ma is használt telep. Reménytelennek látszó küzdelembe kezdett Fittler Miklós és csapata, de az első hívó szóra közel száz baranyai vitorlázó gyűlt össze és segítette az első lépéseket.
Az orfűi vitorlázás újraindítását a Magyar Vitorlás Szövetség is támogatta. A kis vitorlázó közösség körbekerítette a frissen szerzett parti telket, sólyát és mólót építettek és hamarosan a kis klubház is kinőtt a földből. Balatoni kapcsolatok révén szinte hetente kapott az orfűi klub egy öreg, felújításra szoruló hajót, sőt a tagság által összeadott pénzből vadonatúj Optimisteket vásároltak Kenesén, North vitorlákkal, darabonként 4000 forintért. A Vízügytől érkezett sportolók elkezdték szervezni az edzéseket és a hajókarbantartást, megkezdődött ismét a versenyvitorlázás. Rendszeressé vált a balatoni versenyeken való orfűi részvétel és kicsivel később a helyi versenyrendezés is állandó lett.
A balatoni sportolók felismerték, hogy a Pécsi-tó szakmailag is kiváló gyakorlóterep. A szélviszonyokat mindig befolyásolja a domborzat, a tó alkalmas a fiatal utánpótlás korú sportolók megmérettetésére. Dolesch Iván, az ország akkori egyetlen vitorlás mesteredzője kijelentette: „Orfűn megmérettethetné magát a serdülő korosztály, új környezetben, kis vízfelületen, változó szélviszonyok, akár speciális pályák kijelölése mellett.” A 80-as években több mint nyolcszáz gyermek tanult vitorlázni Orfűn, a vitorlássport újraélesztését követően.
Az új telephelyen már otthonra leltek a szörfösök is. Gömöry János tervei alapján elkészült a hangár, amelyet pár évvel később átépítettek és kibővítettek, szemmel láthatóan alakult az ingatlan kikötő jellege. A Scherer-család jelentős szerepet vállalt abban, hogy ismét kihívás lett Orfűn versenyezni. Ekkoriban Scherer János „szállította” a legjobb eredményeket Orfűre. A klub, versenyrendezőként kiemelt kategóriájú minősítést kapott. A családi kapcsolatok révén Fittler Miklós édesapja, Fittler Dezső – aki az MVSZ örökös tiszteletbeli tagja – patronálta leginkább országos szinten a Pécsi-tavi vitorlázást. Starnfeld Iván az MVSZ elnöke és Erdélyi István is jelentősen hozzájárult, hogy ezen a kis tavon népszerű lett a vitorlázni. A 80-as évek végén szörfösök is egyre többen lettek, saját klubházra vágytak. Először három betongarázst állítottak fel a telek déli részén, majd később könnyű sátortetőt húztak a garázsokra. A garázsok előtt úszóstéget tettek vízre. A 90-es években szervezetileg is kiváltak a deszkások a vitorlás szakosztályból, új egyesületet alakítottak. A szörfösök kezdeményezését a vitorlázók is követték és 1998-ban megalakították az azóta is működő Orfűi Vitorlás Egyesületet.
Rendszeres és tradicionális versenyek
A tó első vitorlásversenye az 1968-ban megrendezett Vásárhelyi Pál Vitorlás Emlékverseny volt. Három évvel később már 8 versenye volt az Orfűieknek. Rendeztek Évadnyitót és Évadzárót, voltak Megyebajnokságok, Alkotmány Kupa a juniorok részére, Lázár deák Emlékverseny a Geodézia szervezésében és természetesen 1971-ben is megrendezték a már tradicionális Vásárhelyi Pál Vitorlás Emlékversenyt. A vitorlás versenyszezon május elején kezdődött és október közepéig tartott. A 70-es évek elején rendszeresek voltak 30-40 hajót számláló mezőnyök a Kalóz osztályban. Visszajártak Orfűre az EVIG, az OVH, az MNB, a Vörös Meteor, a NIKE és a MEDOSZ versenyzői, jöttek Keszthelyről, Zalaegerszegről és még Miskolcról is egységek. A 80-as években fénykorát élte az orfűi vitorlássport. A vitorlázók közössége évente legalább egyszer látogatást tett a Mecsekalján. Nem volt ritka a 40-50 hajós Optimist mezőny. Vannak, akik még emlékeznek rá, hogy egy ízben a földvári Sparisok csuklós busszal és a benne szállított Optimistekkel érkeztek meg az orfűi versenyre. Magyarország első Optimist csapatbajnokságát a Pécsi-tavon bonyolították le. Az Optimisteseknek hosszú éveken keresztül megrendezték a Pécsi Kupát.
Hét éven keresztül rendeztek Kettele Kupát, néhány évig volt Mischinger Kupa és AGFA Kupa, majd 1999-2008 között Pécs egyetlen hajósboltjáról elnevezett Regatta Kupa minősült a legnagyobb helyi versenynek. Manapság négy hajóosztály, Finn, Kalóz, Laser és Optimist részére rendez az OVE versenyeket. Általában júniusban tartják a Baranya Kupát és júliusban az OVE Kupát, szeptember elején kerül megrendezésre a Regatta Kupa utódja a Compass Vitorlás Napok, 2010-től a szokásos osztályok mellett ismételten a Kalóz hajóosztály részvételével.
Orfűről a szöuli olimpiára
A magyar vitorlázás szöuli olimpikonja Székely Antal Orfűn, a Pécsi-tavon kezdett vitorlázni. Édesapja vitorlás csónakjával tette meg az első métereket a tavon és a papája instrukcióit követve gyakorolt egészen addig, míg a Pécsi Vízügyi SE megalakulását követő évében, Heinemann István fel nem figyelt a tehetséges növendékre.
Közel öt évet vitorlázott orfűi színekben Kalózzal. Tizennégy éves korára minden orfűi versenyt megnyert, kinőtte a tavat és elindult a szöuli olimpiával megkoronázott sportkarrier.
Székely Antal a mai napig aktívan vitorlázik, megszámlálhatatlan bajnoki cím birtokosa, amikor csak teheti, otthon a Pécsi-tavon szeli a hullámokat és részt vesz szinte minden hazai versenyen. Az idei modellvitorlás világbajnokság szervezésének aktív résztvevője.
Az orfűi vitorlássport vezetői az elmúlt 50 évben
1967-től Heinemann István
1981-től Fittler Miklós
1993-tól Ribacz Gyula
1995-től Anka Attila
A szörf klub önálló története a beolvadásig
Magyarországon az elsők között alakult, még az 1970-es években a vízügyi igazgatóság telepén szakosztály formájában az orfűi szörfösök klubja. A szörf kultúra a 70-es évek közepén már igen népszerű volt, versenyeket rendeztek, megalakult az országos szakszövetség melynek az Orfűiek is tagjai lettek.
1987-ben önálló telephelyet létesítettek a deszkások és megépítették saját vízi bázisukat. Az ezredfordulón szervezetileg is önállósodtak a szörfösök. A klub 35 tagja 2014-ben döntést hozott és a szörfösök beolvadtak az Orfűi Vitorlás Egyesületbe, így jelenleg a vitorlázók, szörfösök és modellvitorlázók közös egyesületben szervezik a Pécsi-tó vitorlás életét. A szörfversenyzők, az elmúlt évtizedekben több országos elsőséget, ifjúsági és felnőtt válogatott kerettagságot birtokoltak. Az egyesület legjobb eredménye VB futamon szerzett negyedik helyezés.
Orfű vitorlás rendezvényprogramja a jubileumi évben
A világbajnokság és a hozzá vezető 50 év, sajtótájékoztató – 2017. április 11.
XIX. Naviga RC Sailing WC, sajtófogadás – 2017. május 1.
XIX. Naviga RC Sailing WC – 2017. május 1-14.
Baranya Kupa – 2017. június 17-18.
OVE Kupa – 2017. július 29-30.
Vitorlás Napok – 2017. augusztus 25-27.
OVE Évadzáró Bankett – 2017. október 21.
Hungarian IOM Open és Baranya Bajnokság – 2017. október 21-23.
Orfű a hazai modellvitorlázás egyik legjelentősebb bázisa lett
A Pécsi-tó vitorlázástörténetének, a vitorlázás és a szörf szakágak mellett hasonlóan domináns szereplője a modellvitorlázás. A modellvitorlások és a modellvitorlázók egészen a kezdetek óta jelen vannak a tó történelmében. Az önjáró modellvitorlázás egyik, ha nem a legnagyobb hazai „királya” a hatszoros Európa-bajnok és világbajnoki második helyezett Vönöczky András, aki a Balokányligeti-tavat kinőve Orfűn készült a nemzetközi megmérettetésekre. 2010-től az Orfűi Vitorlás Egyesület és a Pécsi Ércbányász Modellező Klub hatékony együttműködésének köszönhetően, tervszerűen épül a Pécsi-tó modellvitorlázó fellegvára. Intenzív versenyprogram és nemzetközi szinten jegyzett versenyzők jellemzik mára az orfűi modellvitorlás sportot. Legeredményesebb hazai modellvitorlázónk ifj. Csóka László is a Pécsi-tavon, az OVE telepen készül évről évre az egyre rangosabb megmérettetésekre.
A 50. orfűi jubileumi vitorlás szezon védnökei és támogatói
Védnökök
Magyar Vitorlás Szövetség – dr. Kollár Lajos elnök
Magyar Modellező Szövetség – Reé András elnök
Orfű Község Önkormányzata – Fűziné Kajdy Zita polgármester
Baranya Megyei Önkormányzat – Nagy Csaba elnök
Orfű – Pécsi-tó NKft. – Rács Zoltán ügyvezető
Támogatók
Osjecko Pivo, Teleky Catering, Kiss Gábor pincészet, Orfűi Turisztikai Egyesület, Tensi, Compass magazin, Csóka Sails, Reed Soft
A vitorlás klub legújabb kori fejlesztései
Az utóbbi öt évben fejlődött arányaiban a legtöbbet az orfűi vitorlás telep, ami a helyi önkormányzatnak és pályázati forrásoknak köszönhető. Anka Attila, Kellényi István, Rendeczky Lajos, Horváth Zsolt és Ribacz Péter vezette Orfűi Vitorlás Egyesület több mint 70 vitorlázó sportéletét szervezi. A jelenlegi vezetés irányítása mellett megújult a hangár és a klubház, új vizesblokk épült, megnőtt és megszépült a sólyatér, lett dobogó és alakuló tér.
Úszópontonos északi mólószár épült a roskatag famóló helyére és a szörfös klubház is megszépült. A hangárban új egységes szekrények biztosítják a rend fenntartását és a klubház is új bútorokat kapott. 2014-ben lett a klubnak új motorcsónakja. Az orfűi vitorlázók egyik büszkesége és fontos segítőtársa a 2015-ben vásárolt 9 személyes kisbusz, a külföldi és hazai versenyek igavonója.
A fejlődés nem áll meg
Az orfűi vitorlázás fejlődésének egyik fontos záloga, hogy a Magyar Vitorlás Szövetségnek az elmúlt négy évben orfűi kötődésű elnöke volt és a következő négy évben is hasonló lesz a helyzet, hiszen a szövetség tisztújító közgyűlésén az egyetlen elnökjelölt dr. Kollár Lajos pécsi érsebész professzor, aki ezzel folytathatja a négy éve megkezdett munkát. A vitorlás szövetség, támogató együttműködésének köszönhetően idén a Bejárható Magyarország program keretében iskolahajók és edzőmotoros érkezik Orfűre, hogy egyre többen ismerhessék meg a kistavi vitorlázás rejtelmeit. A közeljövő tervei között szerepel további iskola és edzőhajók beszerzése, komplex kikötő felújítás, vitorlás iskolai szállások kialakítása, további tereprendezés és lakókocsi fogadóhelyek kiépítése valamint fedett rendezvényterület kialakítása. A megújuló hajópark lehetővé teszi, az oktatási tematika és a rendezvényprogram huszonegyedik századi követelményekhez igazított reorganizációját is. Az orfűi vitorlázás teljesen átalakított, intenzív verseny és tömegsport koncepcióval vág neki a következő 50 évnek.
Képek: Kálmándy Ferenc, Wéber Viktor, Leiner András, Compass archív
Korábbi kapcsolódó írások:
http://www.hunsail.hu/hirek/modellvitorlazok-vilagbajnoksaga-orfun
http://compassmagazin.hu/modellvitorlazas/de-hat-mi-a-turo-az-a-modellvitorlazas-3266/
http://compassmagazin.hu/modellvitorlazas/abbaziai-felkeszules-a-naviga-vilagbajnoksagra-3313/
http://www.pecsma.hu/hirzona/vilagbajnoksagot-rendez-orfu/
http://www.mixonline.hu/Cikk.aspx?id=134249
http://www.sailing.hu/erdekes/rcvitorlazas/modellvitorlazok-vilagbajnoksaga-orfun/489353
http://porthole.hu/cikk/11110-modellvitorlazok-vilagbajnoksaga-orfun
http://hangtar.radio.hu/kossuth#!#2017-03-18 a Szombat délelőtt műsorában 11:29:00-tól hallható!
Weboldal: http://naviga2017.hu/
Reklámfilm: https://www.youtube.com/watch?v=XSxOVUepYd4
Orfű: https://orfu.hu/
Kapcsolat:
Csóka László főszervező (csokalaszlo@upcmail.hu)
Bodnár Imre regatta manager (bodnar.imre@ugyvedkupa.hu)
Kálmándy Ferenc médiakapcsolatok (kalmandyf@gmail.com)
Vincze Gábor sajtóközpont (vincze.gabor@compassmagazin.hu)